هشدار پلیس درباره وعده‌های دروغین استخدام:

فریب بیکاران با وعده استخدام

بیکاران اصفهانی مراقب وعده‌وعیدهای شرکت‌های هرمی باشند. اگرچه این شرکت‌ها در اصفهان فعالیت ندارند، سرشاخه‌هایشان در پایتخت از سایر استان‌ها اقدام به جذب می‌کنند.

تاریخ انتشار: 09:56 - یکشنبه 1402/02/17
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
فریب بیکاران با وعده استخدام

به گزارش اصفهان زیبا؛ بیکاران اصفهانی مراقب وعده‌وعیدهای شرکت‌های هرمی باشند. اگرچه این شرکت‌ها در اصفهان فعالیت ندارند، سرشاخه‌هایشان در پایتخت از سایر استان‌ها اقدام به جذب می‌کنند. برخی جوانان که رؤیای پولدار‌شدن ظرف مدت کوتاه را در سر دارند، اسیر وعده‌های خوش‌آب‌و‌رنگ این شرکت‌ها می‌شوند.

این شرکت‌ها برای جذب جوانان به انواع و اقسام روش‌ها روی می‌آورند. برخی از این شرکت‌ها با وعده‌های کسب درآمد به دلار، معاملات رمز ارز و سرمایه‌گذاری در بورس‌های بین‌المللی جوانان را گمراه کرده‌اند. برخی شرکت‌های هرمی نیز به اسم «بازاریابی شبکه‌ای» کالاهایشان را می‌فروشند. در این بین هرمی‌ها نیز با وعده دروغین استخدام جوانان در شرکت نفت و شرکت‌های بزرگ و سودآور جوانان را راهی تهران و شهرهای شمالی کرده و آن‌ها را فریب داده‌اند.

وعده‌های خوش‌آب‌و‌رنگ هرمی‌ها

شرکت‌های هرمی با عضوگیری پنهان جوانان و دادن وعده‌های عجیب‌غریب به آن‌ها تلاش می‌کنند تا مبالغی را دریافت کرده و در ادامه آن‌ها را وارد چرخه عضوگیری و جذب زیرمجموعه کنند. برای جذب نسل جوان زبانشان چرب و نرم است و با اصولی مانند قانون جذب و جملات انگیزشی هم استفاده می‌کنند تا جوانان را به طرف خودشان بکشند.

هرمی‌ها به جوانان می گویند که به جای کارمندی و کارگری که درآمدزایی کافی برای آن‌ها ندارد و فقط وقت و جوانی‌شان هدر می‌رود، به کارهایی روی آورند که در مدت کوتاه بیشترین درآمدرا برایشان داشته باشد تا بتوانند در همین دوران جوانی صاحب مسکن، خودرو، پس‌انداز و درآمد مناسب باشند.

البته اعضای این شرکت‌ها پس از مدتی از تحقق وعده‌های داده‌شده ناامید می‌شوند. به طور عمده روش این شرکت‌ها به این صورت است که اعضای جدید را با وعده درآمد موهوم تشویق به سرمایه‌گذاری و عضویت در شرکت می‌کنند. این در حالی است که سرمایه آورده شرکت صرفا نصیب افراد رده‌بالا می‌شود.

جوانان را به تهران و شمال می‌کشانند!

شرکت‌های هرمی نوعی مدل کسب‌وکار غیر پایدار است. شکل کلی آن به این صورت است که افراد با پرداخت مقداری پول عضو شرکتی می‌شوند تا در آینده با به عضویت درآوردن چند نفر دیگر و رشد زیرمجموعه مشتریان به چند برابر حق عضویت دست پیدا کنند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: در حال حاضر شرکت‌های هرمی هیچ‌گونه فعالیتی در استان اصفهان ندارند و در استان‌های تهران، کرج و شهرهای شمالی کشور در حال فعالیت هستند. ولی از سراسر کشور اقدام به جذب افراد کرده تحت عنوان استخدام جوان‌ها در شرکت نفت و شرکت‌های مختلف با شغل‌های خوب به تهران کرج یا شمال کشانده و با شست‌وشوی مغزی این افراد مبالغ کلانی را از آن‌ها کلاه‌برداری می‌کند.

سرهنگ حسین ترکیان بیان می‌کند: توصیه‌های پلیس آگاهی درخصوص شرکت‌های هرمی این است که‏ ‏خانواده‌ها باید مراقب فرزندان خود باشند که فریب این افراد شیاد و کلاه‌بردار هرمی را نخورند و در صورتی که جوان‌های آن‌ها در تور افراد شیاد و کلاه‌بردار هرمی افتادند و طی تماس تلفنی با خانواده درخواست پول کردند، به‌هیچ عنوان پولی پرداخت نکنند و سریعا به پلیس مراجعه و جهت نجات یافتن فرزند خودشان از پلیس مشورت بگیرند.

ترفند هرمی‌ها برای توجیه فعالیت‌هایشان

‏ترکیان اذعان می‌کند: شرکت‌های شبه‌هرمی شرکت‌هایی هستند که جهت تبلیغ کار خودشان اعلام می‌کنند که به هیچ عنوان هرمی نیستند و می‌گویند در بورس‌های اروپایی و آمریکایی سرمایه‌گذاری کرده و به شما سود هنگفت پرداخت می‌کنیم. با نصب یک اپلیکیشن روی گوشی و پرداخت پول جهت سرمایه‌گذاری به صورت رمز ارز در آن شرکت اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند که تا چند ماه به آن‌ها سود پرداخت می‌شود و سپس اقدام به کلاه‌برداری کرده و دیگر هیچ شخصی جوابگوی آن‌ها نیست. ‏

‏سرشاخه‌های هرمی‌ها خارج از کشورند

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان عنوان می‌کند: افراد سرشبکه این شرکت‌ها معمولا در خارج از کشور حضور دارند و با ساختن یک اپلیکیشن و دروغ‌پردازی مبنی بر اینکه در بورس اروپا و آمریکا فعال هستیم و سودهای پرداختی نیز از سودی است که از طریق خرید و فروش سهام به دست می‌آید، اقدام به کلاه‌برداری کرده‌اند. البته پرونده‌های متعددی در استان اصفهان از این شرکت‌ها موجود است. ولی به علت اینکه سر شبکه‌ها در خارج از کشور حضور دارند، توفیقی به دست نیامده است.

پرونده‌های زیادی نیز در تهران و کرج تشکیل شده است. ‏ترکیان تأکید می‌کند: توصیه پلیس آگاهی به شهروندان این است که اگر قصد سرمایه‌گذاری دارند، به هیچ عنوان به این اپلیکیشن‌ها اعتماد نکنند؛زیرا بعد از چند ماه اقدام به پرداخت سود بالا ، اقدام به کلاه‌برداری می‌کنند.

نزاع، درگیری در خانواده‌ها و فرار مال‌باختگان

جدیدا بیشتر کلاه‌برداران شرکت‌های هرمی در حوزه ارز دیجیتال نیز صورت گرفته است تا قابلیت ردیابی نداشته باشد و گردش سرمایه این افراد در شبکه‌ها مشخص نباشد و سود خوبی از سرمایه‌گذاری در این بازارها کسب کنند. شرکت‌های هرمی به طور مداوم شیوه فعالیتشان را تغییر می‌دهند.

برخی شرکت‌ها نیز با وعده استخدام در شرکت‌های دولتی، جوانان ناآگاه و جویای کار را جذب می‌کنند و اعضای فعال در این شرکت‌ها در ادامه به بهانه اینکه امکان استخدام وجود ندارد اعضای جدید را به فعالیت در بازاریابی شبکه‌ای تشویق می‌کنند. به این ترتیب مال‌باختگان شرکت‌های هرمی در معرض انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی هستند.

امان‌الله قرایی‌مقدم به اصفهان‌زیبا می‌گوید: افرادی در رأس سیستم‌های هرمی هستند صاحب قدرت و پول و روابط‌اند. برخی از این شرکت‌ها موفق‌اند و برخی نیز شکست می‌خورند.

قرایی‌مقدم خاطرنشان می‌کند: برخی شرکت‌های هرمی وابستگی‌هایی به یک سری افراد خاص دارند و از این طریق فعالیت می‌کنند. در کمال تأسف تاوقتی که قانون‌مداری حاکم نباشد، رانت و رشوه و سوءاستفاده هم وجود دارد.

این جامعه‌شناس خاطرنشان می‌کند: هنجارهای فرهنگی نیز منجر به گرایش جوانان به شرکت‌های هرمی می‌شود. فرهنگی که اهل کار و تلاش نیست و برای افراد سرمایه جمع‌کردن از طریق کار و تلاش‌کردن اهمیت چندانی ندارد، منجر می‌شود تا افراد ثروت را از طریق روی‌آوردن به این فعالیت‌ها کسب کنند.

قرایی مقدم تأکید می‌کند: کلاه‌برداری ها و سوءاستفاده هایی که شرکت‌های هرمی از جوانان می‌کنند، منجر به نزاع و درگیری در خانواده‌ها می‌شود و به دنبال آن فرار از خانواده رواج پیدا می‌کند. همچنین در اثر از‌بین‌رفتن سرمایه جوانان، اعتیاد و خودکشی افزایش پیدا می‌کند. به دنبال آن طلاق افزایش پیدا کرده و ازدواج کاهش پیدا می‌کند.

او اذعان می‌کند: اقتصاد مانند آهن‌ربایی است که زیر صفحه فلزی قرار گرفته است. این آهن‌ربا به هر طرف بچرخد براده‌های آهنی روی صفحه فلزی هم به همان طرف می‌چرخد. بنابراین وضعیت اقتصادی جامعه تعیین‌کننده حال و احوال اوضاع اجتماعی نیز هست.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × 4 =