بی‌اعتمادی صنایع اصفهان، فروش دانش‌بنیان‌ها را کاهش داد:

پای درددل نوآوران جشنواره

دانش‌بنیان‌های اصفهان از مسئولان توقع دارند به غیر از بازدید از شرکت‌ها و کلی‌گویی برای بخش فروش این شرکت‌ها حمایت‌های لازم را انجام دهند تا مشکل تأمین نقدینگی‌شان حل شود. هفدهمین جشنواره ملی فناوری شیخ‌بهایی این فرصت را فراهم کرد تا از نزدیک با صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان گفت‌وگو کنیم و از دغدغه‌ها و مطالباتشان از مسئولان استانی و کشوری مطلع شویم.

تاریخ انتشار: 03:00 - شنبه 1402/02/23
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
پای درددل نوآوران جشنواره

به گزارش اصفهان زیبا؛ دانش‌بنیان‌های اصفهان از مسئولان توقع دارند به غیر از بازدید از شرکت‌ها و کلی‌گویی برای بخش فروش این شرکت‌ها حمایت‌های لازم را انجام دهند تا مشکل تأمین نقدینگی‌شان حل شود. بانک‌ها به ارائه تسهیلات ناچیز به آن‌ها بسنده می‌کنند.

بنابراین دانش‌بنیان‌ها نیازمند این هستند که از طریق همکاری با مجموعه‌های بزرگ و صنایع اصفهان بتوانند محصولات و خدماتشان را عرضه کنند که برای شکل‌گیری این ارتباط نیازمند حمایت‌اند. هفدهمین جشنواره ملی فناوری شیخ‌بهایی این فرصت را فراهم کرد تا از نزدیک با صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان گفت‌وگو کنیم و از دغدغه‌ها و مطالباتشان از مسئولان استانی و کشوری مطلع شویم.

بوروکراسی های اداری اصفهان دست‌وپاگیر است

شرکت «رابین سپند اسپادانا» یکی از غرفه‌هایی بود که در حاشیه افتتاحیه جشنواره شیخ بهایی به سراغش رفتیم. مدیر عامل این شرکت به «اصفهان زیبا» گفت: یکی از معضلات شرکت‌های دانش‌بنیان بوروکراسی‌های اداری است. درواقع ما زمان زیادی را برای پیگیری کارهایمان در راه‌پله‌های اداری می گذاریم. متأسفانه این درگیری‌های ذهنی مانع پیشرفت کارآفرینان در اصفهان است.

نفیسه‌ نژادتبریزی تصریح کرد: ازدیاد قوانین در کشورما مانع از این است که کارآفرینان ایده‌پردازی و مدیریت کنند. نمونه‌اش قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است که با هدف شفاف‌سازی برای شرکت‌ها ایجاد شده؛ اما به‌نوعی منجر به ازبین‌رفتن کسب‌وکارهای کوچک می‌شود. چون مانع از این شده که کسب‌وکارهای کوچک با تمام توان خود به فعالیتشان ادامه دهند.

او خاطرنشان کرد: دولت از صنایع بزرگ حمایت می‌کند و این باعث شده تا مجموعه‌های بزرگ در استان بتوانند با پرداخت حقوق بیشتر، نیروی انسانی توانمند را به طرف خودشان بکشانند؛ این در حالی است که شرکت‌های کوچک برای آموزش نیروی انسانی زمان می‌گذارند. درواقع چندسال طول می‌کشد تا این نیروها به مرحله بهره‌برداری برسند؛ ولی این مجموعه‌ها با پیشنهادهای وسوسه‌انگیز نیروها را جذب خودشان می‌کنند.

مدیرعامل شرکت رابین سپند اسپادانا ادامه داد: این اتفاقات باعث می‌شود کارآفرینی که مدت‌ها تلاش کرده است تیم را آموزش دهد، زمانی که در پی توسعه‌دادن محصول است، با کمبود نیروی انسانی توانمند مواجه می‌شود.

نژادتبریزی بیان کرد: ما مدت‌هاست که نیازسنجی کرده‌ایم. مشکل اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان در دو بخش منابع انسانی و فروش است. اگر شرکت‌های خصوصی بخواهند کمک کنند، باید در این بخش‌ها به ما کمک شود.

صنایع به دانش‌بنیان‌ها اعتماد نمی‌کنند

«مسئولان به جز بازدید از دانش‌بنیان‌ها باید تلاش کنند تا مسئله فروش این شرکت‌ها حل و فصل شود. در کمال تأسف صنایع به ما اعتماد نمی‌کنند تا محصولاتمان را خریداری کنند. هرچقدر هم محصولات را معرفی می‌کنیم به‌دلیل نبود اعتماد، همکاری مجموعه‌های صنعتی با دانش‌بنیان‌های اصفهان ضعیف است و هنوز این فرهنگ در اصفهان جانیفتاده که از خدمات و محصولات دانش‌بنیان استفاده شود.».

این سخنان یکی دیگر از غرفه‌داران شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان است که در زمینه تولید مواداولیه الیاف مصنوعی صنایع نساجی فعالیت می‌کند. این غرفه‌دار که تمایلی به ذکر نامش در گزارش‌های مطبوعاتی نبود، در ادامه به «اصفهان زیبا» گفت: ما مشکل تأمین نقدینگی داریم. تسهیلاتی که به دانش‌بنیان‌ها داده می‌شود ناچیز است و برای اختصاص همین تسهیلات ناچیز هم تقاضای وثیقه و چندضامن می‌کنند.

جای خالی صنایع بزرگ در لیست همکاری با دانش‌بنیان‌ها

دانش‌بنیان‌های اصفهان از همکاری ضعیف صنایع بزرگ با این شرکت‌ها گلایه مندند. در بیشتر برنامه‌ها و نشست‌ها تنها نام فولاد مبارکه اصفهان در لیست شرکت‌هایی قرار دارد که در اصفهان همکاری مناسبی با دانش‌بنیان‌ها دارد و جای خالی سایر صنایع در این لیست محسوس است. در حاشیه افتتاحیه جشنواره شیخ بهایی به سراغ غرفه‌داران فولادمبارکه اصفهان هم رفتیم تا مطلع شویم آیا از همکاری با دانش‌بنیان‌های اصفهان رضایت دارند یا این رضایت نسبی است؟

یکی از غرفه‌داران شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه اصفهان به «اصفهان زیبا» گفت: ما تعامل خوبی با دانش‌بنیان‌های اصفهان داریم و از طریق این همکاری‌ها نتایج خوبی گرفته‌ایم. شرکت فولادمبارکه برای تعامل با دانش‌بنیان‌ها سه روش را در پیش گرفته است. نخست اینکه در قسمت بومی‌سازی تجهیزاتی که موردنیاز فولاد است را به شرکت‌های دانش‌بنیان برون‌سپاری می‌کند تا براساس مدلی که موردنیاز فولادمبارکه است این تجهیزات ساخته می‌شود. با وجود این تفاسیر، خیلی از قطعاتی که زمانی از خارج کشور وارد می‌شده الان در داخل تولید می‌شود.

او بیان کرد: روش دوم این است که فولادمبارکه برای تقویت بخش تحقیق و توسعه پژوهش‌هایی را بر اساس نیازهای این شرکت تعریف می‌کند تا توسط اعضای هیئت علمی انجام شود. روش سوم هم سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه روی ایده‌هاست تا در آینده نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها حاصل شود.

اتصال سرمایه‌گذار به صاحبان ایده وظیفه قرارگاه است مسئولان استانداری اصفهان در حاشیه

این نمایشگاه از غرفه‌ها بازید ‌کردند. پرهیز از کلی‌گویی و حمایت‌گری در مرحله اجرا، موضوعی است که دانش‌بنیان‌های اصفهان از مسئولان استان مطالبه دارند. بنابراین این جشنواره فرصتی فراهم کرد تا از معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز از فعالیت‌های قرارگاهی که برای دانش‌بنیان‌ها راه‌اندازی کرده‌اند جویا شویم.

امیررضا نقش به «اصفهان زیبا» توضیح داد: قرارگاه دانش‌بنیان نقش تسهیلگری و حمایتگری دارد. این قرارگاه مجموعه‌های بخش خصوصی را به مجموعه مدیران دولتی و تصمیم‌گیران در دانش‌بنیان‌ها به همدیگر متصل کند.

او تصریح کرد: اتصال سرمایه‌گذار به صاحب ایده، یکی از مباحثی است که در قرارگاه در نظرگرفته شده که برگزاری چنین رویدادهایی کمک‌کننده است. نقش خاطرنشان کرد: نیاز به تغییر در نگرش داریم. درواقع باید بین شرکت‌های مادر اعتمادسازی کرد تا از خدمات و محصولات دانش‌بنیان استفاده کنند. در اصفهان برای تحقق این مهم تلاش‌هایی صورت گرفته و شرکت‌های بزرگ دفاتر تحقیق و توسعه خود را در شهرک علمی‌تحقیقاتی استان دایر کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان اذعان کرد: اعتماد متقابل بین صنعت و دانشگاه و مراکز پژوهشی باید ایجاد شود. هرچقدر این ارتباط تنگاتنگ باشد، آینده اقتصاد دانش‌بنیان درخشان‌تر خواهد بود.

نقش تأکید کرد: سهم دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد اصفهان زیر 2 درصد است. هدف‌گذاری ما این است که سهم زیر 2 درصدی را حداقل به 5 درصد برسانیم.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهارده − 11 =