آشفته بازار سفرهای هوایی همچنان پابرجاست:

بلیت پَر!

داستان افزایش قیمت بلیت هواپیما هنوز بلاتکلیف است و در این آشفته‌بازار تنها کاری که مسئولان انجام داده‌اند، انداختن توپ به زمین یکدیگر بوده است.

تاریخ انتشار: 02:34 - یکشنبه 1402/02/24
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بلیت پَر!

به گزارش اصفهان زیبا؛ گشتی در سایت‌های اینترنتی فروش بلیت هواپیما نشان می‌دهد بلیت هوایی اصفهان برای مقاصد پررفت‌و‌آمد موجود نیست. تنها برای مقصد اصفهان به کیش تعداد انگشت‌شماری ظرفیت باقی مانده است که با قیمت بالاتر به فروش می‌رسد. بلیت هواپیما برای بسیاری از مسیرها حالا هم نایاب شده و هم اینکه اگر موجود باشد با قیمت بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد.

داستان افزایش قیمت بلیت هواپیما هنوز بلاتکلیف است و در این آشفته‌بازار تنها کاری که مسئولان انجام داده‌اند، انداختن توپ به زمین یکدیگر بوده است.

جنجال بر سر قیمت بلیت

جنجال بر سر قیمت بلیت هواپیما از سال گذشته به پا شد. تیر ماه سال گذشته برخی از شرکت‌های هواپیمایی در اقدامی خودسرانه افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت را اعمال کردند و پس از شکایت‌های صورت‌گرفته از سوی مردم در آبان شرکت‌های هواپیمایی مجبور به کاهش ۱۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما شدند و پس از جلسات متعدد مصوبه‌ای در جهت افزایش قیمت‌ها صادر نشد.

به این ترتیب در طول یک سال‌و‌نیم گذشته بدون هیچ اعلام قانونی و رسمی، چندین مرتبه با گرانی نرخ بلیت‌ها روبه‌رو شدیم که با رسانه‌ای‌شدن موضوع و اقدام مسئولان مربوطه، قیمت‌ها به قبل بازمی‌گشت. اما سرانجام اواخر سال گذشته با توجه به ممانعت از افزایش نرخ از ۱۴۰۰ به بعد، انجمن شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی را مطرح کرد که مقرر شد در ستاد تنظیم بازار بررسی شود.

با این توجیه و تأکید که صنعت هواپیمایی به این اصلاح احتیاج دارد و در غیر این صورت دچار مشکل جدی خواهد شد. ایرلاین ها به صورت چراغ‌خاموش نرخ بلیت هواپیما را افزایش دادند و حرفشان این بود که تورم و نرخ ارز باعث شده درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را داشته باشند.

سازمان هواپیمایی کشور اگرچه با افزایش قیمت بلیت هواپیما موافق است، واکنشش به افزایش غیررسمی بلیت هواپیما این بود که تا زمانی که ستاد تنظیم بازار اعلام نکند افزایش قیمت‌ها را قانونی نمی‌داند و با آن برخورد خواهد کرد. جنجال بر سر قیمت بلیت هواپیما هنوز هم ادامه دارد و این اتفاق بر نایاب‌شدن بلیت هواپیما تأثیر داشته است. خبری از فروش بلیت هواپیما با نرخ مصوب نیست.

فروش بلیت بالاتر از نرخ مصوب

بررسی سایت‌های اینترنتی نشان می‌دهد برای مسیرهای اصفهان به مشهد، اصفهان به تهران، اصفهان به شیراز، اصفهان به تبریز، اصفهان به اهواز خبری از بلیت هواپیما نیست.

در این بین برای برخی مسیرها همچون مسیر اصفهان به کیش تنها برای ظرفیت محدود یعنی سه صندلی ظرفیت باقی مانده و قیمت بلیت اصفهان‌کیش با نرخ بالاتر دو میلیون و 40 هزار و 800 تومان به فروش می‌رسد. بلیت هواپیمای تهران به مقاصد پررفت‌و‌آمد هم نایاب است.

بلیت هواپیما برای تهران به اصفهان، تهران به شیراز، تهران به مشهد، تهران به تبریز و تهران به بندرعباس نایاب است. برای مقصد تهران به کیش نیز ظرفیت محدودی وجود دارد؛ فقط یک صندلی برای این مقصد خالی است که تحت عنوان بلیت اکونومی (اقتصادی) به فروش می‌رسد.

برای تمامی مسیرهای شیراز به اصفهان، شیراز به تهران، شیراز به مشهد، شیراز به اهواز، شیراز به بندرعباس، شیراز به کیش و شیراز به تبریز نیز بلیت هواپیما نایاب است. برای مسیر مشهد به اصفهان و مشهد به تهران، مشهد به تبریز و مشهد به بندرعباس نیز بلیت هواپیما نایاب است.

فقط برخی مسیرها همچون مشهد به شیراز، مشهد به کیش و مشهد به بندرعباس تعداد محدودی ظرفیت در حد پنج صندلی پیدا می‌شود. برای مسیرهای کیش به اصفهان و کیش به مشهد و کیش به شیراز نیز بلیت هواپیما نایاب است.

برای مسیر کیش به تهران نیز ظرفیت محدود در حد یک صندلی ظرفیت باقی مانده و قیمت بلیت هواپیما با نرخ بالاتر یعنی دومیلیون و 30 هزار تومان به فروش می‌رسد.

پافشاری انجمن هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که زمین‌گیر بودن برخی هواپیماها منجر به کمبود بلیت شده است. انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در پاسخ به این گمانه‌زنی‌ها اعلام کرده است که قیمت دستوری بلیت و ثابت‌ماندن قیمت‌ها در طول یک سال و نیم گذشته منجر به زمین‌گیر‌شدن هواپیماها و کاهش عرضه شده است. انجمن هواپیمایی با صراحت روی افزایش قیمت بلیت پافشاری می‌کند.

دبیر انجمن هواپیمایی گفته است که «در سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی تصویب شد, اما ابلاغ نگردید و اگر در آن زمان افزایش بلیت صورت می‌گرفت دیگر پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی در کار نبود با توجه به اینکه دلار امروزه بالای ۵۰ هزار تومان است و این ضرری برای ناوگان هوایی است.»

مقصود اسعدی سامانی در خصوص پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی بلیت هواپیما به مهر گفته است: اگر افزایش بلیت صورت نگیرد شرکت‌های هواپیمایی با ضرر رو‌به‌رو خواهند شد و شاید هم ورشکست شوند. بهارستان‌نشین ها اما مخالفت خود را با افزایش قیمت بلیت هواپیما اعلام کردند. عضو هیئت‌رئیسه مجلس از ارسال نامه به مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش دو برابری قیمت بلیت هواپیما خبر داده است.

محسن دهنوی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشته است: «برای جلوگیری از افزایش دو برابری قیمت بلیت هواپیماها به مخبر به‌عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار نامه نوشتم.» حالا در شرایطی که هم بلیت هواپیما نایاب شده و هم نرخ بلیت‌ها افزایش پیدا کرده مشخص نیست داستان افزایش قیمت بلیت هواپیما به کجا ختم می‌شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × 2 =