اوضاع رستورانگردی اصفهانیها دیگر مانند سابق نیست. پیشتر سفارش غذا و رفتن به رستوران سهم بیشتری در سبد هزینه خانوارها داشت؛ ولی حالا مشتریان رستورانهای اصفهان کاهش یافته است.
در شرایطی که اینترنت دیگر جزءجداییناپذیری از هزینه سبد خانوارها شده است، افزایش قیمت بستههای اینترنتی و از سوی دیگر کیفیت پایین و زود تمامشدن بستهها مردم را در مضیقه قرار داده است.
قیمت طلا و سکه روی شیب صعود قرار گرفته است. بهدنبال افزایشیشدن قیمتها قدرت خرید مردم کاهش یافته و بازار طلای اصفهان در وضعیت رکود قرار گرفته است.
علاوه بر بررسی میدانی قیمتها در فروشگاههای بزرگ اصفهان، آمارهای رسمی نیز از افزایش قیمت محصولات غذایی حکایت دارد؛ تا جایی که خرید اقلام پرمصرف بخش زیادی از بودجه خانوارها را میبلعد.
قیمتگذاری دستوری در اقتصاد ایران سابقهای طولانی دارد و بعد از انقلاب همواره دولتهای مختلف با چالش قیمتگذاری دستوری، نحوه صحیح مواجهه با آن یا اصلاح آن دستبهگریبان بودهاند و این پروسه بدون اصلاحات اساسی، بین دولتهای مختلف دست به دست شده است.
برخی شرکتهای خودروسازی برای تحویل خودرو به مادران طرح جوانی جمعیت موانعی ایجاد کردهاند. سهم ۵۰درصدی از ظرفیت تولید خودروسازان برای مادران، تکلیفی بود که بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت لازمالاجرا شد.
بهدنبال کمیابشدن عرضه لاستیک با نرخ مصوب فروش، قیمت این کالا در بازار آزاد چندبرابر افزایش داشته است. آشفتهبازار تایر باعث شده تا آگهی فروش لاستیک در فضای مجازی با قیمتهای بالا هم داغ شود.
هزینه بالای خدمات دندانپزشکی منجر شده تا مطبهای دندانپزشکی خلوت یا خالی بمانند تا جایی که برخی مطبهای دندانپزشکی در اصفهان چاره کار را در ارائه خدمات قسطی و چکی به بیماران دیدهاند تا با این راه بتوانند مشتری جذب کنند.
طی ماههای گذشته بازار شکر نوسانهای زیادی را پشت سر گذاشته است که الان به گفته مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، کمبود شکر به دلیل محدودیت در واردات شکر و جو روانی ایجادشده در بازار بوده است.
«نان در اصفهان گران نشده، بلکه فقط قیمت چند نوع نان در “نانواییهای آزادپز” متناسبسازی شده است»؛ این پاسخی است که متولیان اتحادیه نانوایان و مسئولان استانداری اصفهان در پاسخ به شبهههایی که درباره گرانی نان این روزها ورد زبانهاست، اعلام میکنند.
واردات پوشاک چینی و ترکی فعالیت تولیدکنندگان پوشاک داخلی را تحت تأثیر قرار داده است. بهزعم متولیان صنعت پوشاک اصفهان، پوشاک چینی و ترکی بیشتر در مزونهای خانگی به فروش میرسد و اغلب واردات این اجناس از مبادی غیررسمی است.
شرکتهای پخش نه در قانون حمایت شدهاند و نه متولی مشخصی دارند. در حالی صنعت پخش مورد غفلت مسئولان و متولیان قرارگرفته که حمایت از تولید داخل در کنار توجه به تولید کالاهای کیفی و مناسب نیازمند توزیع و پخش مطلوب است.