آیت الله العظمی یوسف صانعی از مراجع تقلید و استاد درس خارج حوزه علمیه امروز در قم دار فانی را وداع گفت. دفتر آیتالله صانعی خبر درگذشت این عالم ربانی و مرجع تقلید نواندیش جهان تشیع را تایید کرد: در ایام شهادت حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) روح بلند آزاد مرد عرصه علم و اجتهاد، فقیه نواندیش، […]
طبق روال همیشه و بر اساس آییننامه داخلی مجلس، بلافاصله پس از تشکیل پارلمان، تکلیف همه کمیسیونهای تخصصی مجلس نیز مشخص میشود؛ اما این بار با گذشت سه ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم، کمیسیون قضایی و حقوقی با نقشی اثرگذار در امر نظارت و قانونگذاری پارلمان، کماکان رسمیت نیافته است. از طرفی بااینکه حدنصاب تشکیل کمیسیونهای مجلس 19 نفر و حداکثر 23 نفر است و نزدیک به 50 نفر از نمایندگان این دوره از مجلس دارای تحصیلات تکمیلی در حوزه حقوقی و قضایی هستند، تنها هشت نفر از آنها به عضویت در این کمیسیون رضایت دادهاند. این شرایط در حالی ادامه پیدا کرد که در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته گذشته (19 شهریور)، مجلس طرح تشکیل و شروع به کار کمیسیون قضایی و حقوقی را با حداقل اعضا به تصویب رساند.
در قسمت قبل؛ حضور رضاخان، قدرتگیری جناح اصلاحطلب و تأثیرگذاری نمایندگان اصفهان بر مجلس ملی را مرور کردیم که درنهایت این مجلس نیز مانند دیگر دورههای پیش از خود نتوانست زمان مشخص را به پایان برساند و پس از ایجاد مشکلاتی در سیاست خارجی و اشغال ایران با قرارداد 1919 منحل شد. دوره پنجم مجلس شورای ملی که با فراز و نشیبها و تصمیمهای تاریخی همراه بود در تاریخ دوم بهمن 1302 با نطق برادر و جانشین احمدشاه، محمدحسن میرزا، آغاز به کار کرد. در آن زمان، سردار سپه در مقام نخستوزیر و حسینخان پیرنیا در مقام ریاست مجلس حضور داشتند. شاید از میان تمامی مجالس شورای ملی تا پیروزی انقلاب اسلامی، مجلس پنجم یکی از قابلبحثترین و مهمترین پارلمانهای تاریخ ایران باشد. بهجز یک تصمیم سیاسی مهم، دیگر مصوبات مجلس پنجم عمدتا اقتصادی و در راستای اختصاص بودجههای مختلف بوده است.
واژه تحریم، اصطلاحی آشنا برای ما ایرانیان است که در تمام سالهای پس از انقلاب اسلامی و در روابط بینالملل بهعنوان معضلی با آن مواجه بودیم. در یک دهه اخیر روزبهروز آثار و تبعات تحریمها بیشتر از قبل دیده شد؛ فضایی که بر اقتصاد، معیشت و همینطور سلامت و جان مردم کشورمان تأثیر منفی بسیاری گذاشت. به همین جهت فارغ از کلیگوییهایی که در رسانهها و بعضادر فضاهای آکادمیک مطرح است، این پرسش وجود دارد که آیا این تحریمها از منظر حقوق بشر نقض تعهدات دولت تحریمکننده است یا خیر؟ گاهی ما تحریمها را در چهارچوب کلان حقوق بینالملل عمومی تعریف میکنیم که در این چهارچوب استدلالها و مجادلاتی پیرامون قانونیبودن و مشروعیت تحریمها مطرح میشود؛ برای مثال، حامیان تحریمهای یکجانبه اقتصادی بر اصل حاکمیت برابر دولتها و آزادی مبادلات صحه میگذارند.
طالقانی همچون پدری برای جریانهای سیاسی و انقلابی بود و این تعبیر، گویای هر آنچه باید درباره سید محمود طالقانی بدانیم هست. این نام در زمانی کوتاه و توسط طیفی از انقلابیون مسلح مصادره شد؛ اما چیزی از پدربودن او برای مردان و زنانی که تجربهاش کرده بودند نکاست. منافقان هم به منظور بهرهبرداریهای سیاسی خود او را پدر میخواندند، اما او سالها پیش از انقلاب برای فداییان اسلام و نواب صفوی و یارانش هم پدری کرد؛ آنگاه که در منزل خود پناهشان داد یا آن زمان که تکیهگاه و پناه بسیاری از زندانیان و ستمدیدگان رژیم پهلوی بود.
آیتالله سید محمود طالقانی، چهرهای مهم و تأثیرگذار بر وقایع انقلاب بود که شخصیت و نظرات ایشان تا به امروز هم موردبحث و تحلیل صاحبنظران و اهالی سیاست قرار میگیرد. آغاز مبارزات برای ملیشدن صنعت نفت و نخستوزیری دکتر محمد مصدق را میتوان اولین حضور جدی مرحوم طالقانی در عرصه سیاسی دانست. او که از همان ابتدا، هوادار این جنبش و از حامیان رهبران جنبش، دکتر مصدق و آیتالله کاشانی بود، برای مجلس هفدهم از منطقه چالوس، نوشهر و شهسوار کاندیدا شد. این انتخابات درنهایت با دخالت دربار و نیروهای هوادار سلطنت ابطال شد، اما فرصت خوبی را برای طالقانی فراهم آورد تا با سخنرانیهای پرشور، ایدههای سیاسی خود را به گوش مردم آن نواحی برساند. معروفترین سخنرانی طالقانی در حمایت از مصدق سخنرانی ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ در حضور نزدیک به یکمیلیون مردم مشتاق است.
سخنان معاون سیاسی و امنیتی وزارت کشور درباره طرح گرانشدن بنزین با حاشیههایی همراه بوده است. گویا دانستن و ندانستن گران شدن بنزین که در سخنان رئیس دولت نیز به آن پرداخته شده بود، هنوز یکی از مباحث مهم سیاسی است. قبلتر، جمال عرف، معاون سیاسی و امنیتی سابق وزیر کشور درباره سخنان رئیس دولت توضیحاتی ارائه کرده بود.
دهم شهریور بود که امیرحسین قاضیزاده هاشمی، نـایـبرئـیـس مـجـلـس شــورای اسلامی، اعلام کرد، مجلس با همکاری مرکز پژوهشهای شورای نگهبان در حال تدوین طرح اصلاح قانون انتخابات ریاستجمهوری است؛ طرحی که بهنوعی از بازترشدن دست این شورا و گسترش اخــتـیـارات آن در بـررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاستجمهوری خبر میدهد. براساس این تغییرات، ثبتنام و نحوه احراز صلاحیت متقاضیان بر مبنای معیارهای جدیدی صورت خواهد گرفت و برای داوطلبان شرایطی همچون سن، مدرک تحصیلی و سابقه مدیریتی مشخصی در نظر گرفته خواهد شد.
شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شد قدرت، برنامهریزی، کنترل، مدیریت و توانایی ساختار دولتها به محک دوباره گذاشته شود. گویا این ویروس عالمگیر فرصت و تهدیدی است برای بازنگری در سیاست دولتها. قدرتی که همزمان بهسوی کنترل ویروس و کشف دارو در حال حرکت است. کنترل ویروس کرونا بهصورت مستقیم به سیاست مرتبط است. تنها قسمتی از کنترل ویروس کرونا به دانش پزشکی ارتباط مستقیم دارد، آنچه در کلیت آن و در سطح جهان در حال مشاهده هستیم، توانایی دولتها است، توانی که برآمده از سیاست است.
به گواه تاریخ، ساعتسازان سوئیسی آغازگر روابط ایران و سوئیس بودهاند. در قرن 17 میلادی و زمانی که امپراتوری ایران محل مراودات تجاری با سایر کشورها از غرب و شرق کره خاکی بوده، پای تاجران سوئیسی به سرزمین پارسها بازشده است. قرن هفدهم میلادی در ایران که در آن زمان با نام پرشیا در جهان شناخته میشد، مصادف با پایان کار صفویان و به قدرت رسیدن افشاریان بود. شاهان صفوی و افشار قلمرو ایران را در این زمان به ترتیب از سمت غرب و شرق گسترش دادند. در سال 1873 میلادی برابر با (1252 شمسی)، قرارداد دوستی و تجاری میان سوئیس و پرشیا (ایران) به امضا رسید. 47 سال بعد یعنی در سال 1920(1299 شمسی) سوئیس کنسولگری خود در تهران را بازگشایی کرد تا روابط دیپلماتیکش با ایران را گسترش دهد.
ایگنازیو کاسیس در نیم روز اول سفرش به ایران، به دیدار میراث جهانی رفت. او، همسرش و هیات همراه از مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطفالله، گالری موزه سردر قیصریه و کاخ عالیقاپو دیدن کردند
9سال از روزی که جمهوری اسلامی ایران دو دولتمرد تکرارناشدنیاش، محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر، را از دست داده است، میگذرد. شهدایی که هرساله با فرارسیدن هفته دولت در شهریور، مکتب ساده زیستی همراه با ایستادگی، عدالت خواهی، مبارزه با فساد و تلاش برای حفظ انقلاب را به یاد دولتمردان کنونی و مردم میاندازند. محمد هاشـمیرفسنجانی، رئیـس سابق سازمان صــداوسیما، معاون رئیسجمهور در امور اجرایی در دولتهای پنجم و ششم و عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با عنوان معاون سیاسی دولت نخست پس از انقلاب به گفتوگو با «اصفهان زیبا» نشست و از نخستوزیری تا ریاستجمهوری محمدعلی رجایی و همراهی او با شهید محمدجواد باهنر، همراه و یار جدانشدنیاش گفت. مشروح این مصاحبه را میخوانیم.