میتوان گفت خواهرخواندگی و طرح شهروند دیپلمات به مثابه یک چتر حمایتی عمل کرد و توانست تأثیر مثبتی بر زندگی شهروندان داشته باشد. خواهرخواندگی سوای از تأثیراتی که میتواند در توسعه گردشگری و به تبع آن، افزایش تولید ناخالص شهری داشته باشد، در سایر حوزهها نیز بسیار اثربخش خواهد بود. برای مثال میتوان به انتقال تجربه ساخت تراموا در شهر فلورانس اشاره کرد. این شهر که یکی از خواهرخواندههای اصفهان است شباهتهای تاریخی بسیاری با اصفهان دارد و ما در زمینه ساخت تراموا میتوانیم از تجربههای این شهر بهرهبرداری کنیم. وقتی تولید ناخالص یک شهر افزایش پیدا میکند ما شاهد کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال خواهیم بود که از مهمترین عوامل توسعهیافتگی محسوب میشود. گردشگری یکی از مزیتهای مهمی است که هر شهر میتواند برای توسعه گردشگری از آن استفاده کند. پتانسیل شهرها در حوزه گردشگری میتواند از جنبههای مختلفی مانند جاذبههای طبیعی، تاریخی و… مورد بررسی قرار گیرد. اصفهان بهعنوان یک شهر کهن جاذبههای تاریخی بیشماری در دل خود جای داده است که پیوندهای خواهرخواندگی میتواند عامل شناساندن این جاذبههای بینظیر به همه جهان باشد. وقتی صحبت از گردشگری شهری میشود پای بازاریابی هم به میان میآید. برای توسعه گردشگری یک شهر ما به یک بازاریابی همهجانبه و قوی نیاز داریم که بتوانیم زمینه حضور گردشگران را در شهر فراهم کنیم و در کنار آن صنایع دستی را نیز به فروش برسانیم. پس همانطور که مشخص است تولید ناخالص با گردشگری رابطه مستقیم دارد و از طریق عرضه و تقاضا میتواند تقویت شود. وقتی از روابط خواهرخواندگی صحبت میکنیم میتوانیم مزیتهای چندگانهای برای این روابط درنظر بگیریم. گسترش دیپلماسی فرهنگی و شناساندن فرهنگ کهن ایران و اصفهان به گردشگران یکی از مزیتهای چندگانه توسعه روابط بین شهری است. از سوی دیگر، بحث دیپلماسی شهری و بحث بازاریابی شهری است که پیش از این نیز به آن اشاره شد. وقتی تعداد خواهرخواندههای ما در جهان افزایش یابد، این موضوع به بازاریابی برای شهر ما کمک خواهد کرد، وقتی در شبکههای مختلف شهری عضویت داشته باشیم به شناساندن اصفهان کمک کردهایم. همینطور وقتی تعداد آثار بیشتری در یونسکو ثبت کنیم، قطعا به بازاریابی این آثار کمک میکند، چون به جهان معرفی میشود. اصفهان در حال حاضر 15خواهرخوانده دارد که امیدواریم این تعداد در آینده نزدیک به عدد 16 برسد. هرچقدر به این تعداد افزوده شود میتوان برای برندینگ شهری اصفهان گامهای مؤثرتری برداشت. برندینگ هم یکی از عناصر و ارکان بازاریابی است، پس فعالیتهای ما در این حوزه در مسیر بازاریابی شهری است و شهرهای موفق هم در مسیر بازاریابی شهری سرمایهگذاری میکنند. اگر به فعالیت شهرهای مهم جهان در زمینه دیپلماسی فرهنگی دقت کنیم درمییابیم که این شهرها از طریق فیلمهای مختلف و عرضه آنها در مارکتهای جهانی توانستهاند تصویری جذاب ارائه دهند و سایر مردم جهان را به سفرکردن به آن مناطق تشویق و ترغیب کنند یا حتی اگر مخاطب به هر دلیلی قصد سفر نداشته باشد باز هم از طریق تصویر با آن نقطه از جهان آشنا شده است و میتواند با سایرین راجعبه آنچه دیده و شنیده است صحبت کند. آنچه حائز اهمیت و توجه است، این نکته است که این قبیل بازاریابیها نیازمند سرمایهگذاریهای بلندمدت و نگاه ویژه مدیران شهری است. آنچه در حوزه دیپلماسی شهری در این زمان انجام شده عملکردی قابل دفاع است، اما هرگز کافی نیست. برای گسترش دیپلماسی شهری هم نیازمند سرمایهگذاری بیشتر هستیم، هم اینکه باید نگاه ویژه داشته باشیم. برای اینکه جذب سرمایه در این زمینه اتفاق بیفتد باید توجه افکار عمومی را به اهمیت این موضوع جلب کنیم و افکار عمومی هم باید ما همراه باشد. افکار عمومی به دنبال اتفاقات ملموس در این حوزه است، یعنی باید در زندگی روزمره خود فواید این خواهرخواندگیها را لمس کند و برای همین ما نگاهمان در شهروند دیپلمات یک نگاه پروژهمحور بود. اتفاقاتی که در شهروند دیپلمات رقم خورده است، دقیقا همین فضای ملموس را دنبال میکند و سعی دارد به نتیجه برساند. وقتی در دنیا صحبت از اصفهان میشود، به واسطه این خواهرخواندگیها شناخت مخاطب از برند ما بالا میرود و وقتی درمورد اصفهان صحبت میشود، مشخصا برای مخاطب مشخص میشود که درمورد یک شهر صحبت میکنیم. زمانی که اصفهان و شهری مانند سمرقند با یکدیگر خواهرخوانده میشوند، شهروندانی که در سمرقند زندگی میکنند متوجه خواهند شد که شهری مثل اصفهان دارای وجه اشتراکات تاریخی و فرهنگی با سمرقند است. این همان نقطهای است که ما به هدفی مهم دست پیدا کردهایم و آن آگاهی از برند نزد جوامع و مردمان دیگر است. یکی از شاخصهای سنجش ارزش برند، میزان شناخت و آگاهی از برند است. ما به بازاریابی شهری نیازمندیم. بازاریابی شهری در مسیر معرفی شهر، معرفی توانمندی پازلهای شهر حرکت میکند و به فروش محصول و خدمت منجر میشود. گمشده اصفهان بازاریابی شهری است. وقتی میگوییم شهری مانند اصفهان در زمینه گردشگری، تاریخی، فرهنگی، منابع طبیعی و … دارای هزاران ظرفیت پیدا و پنهان است در مقابل باید بپرسیم که برای این ظرفیتهای خدادادی چه بستر یا بسترهایی فراهم کردهایم تا به توسعه اقتصادی شهر منجر شود؟ جواب این سؤال را باید در بازاریابی جستوجو کنیم. بازاریابی یک امر مستمر و نیازمند حوصله و سرمایهگذاری و اقدامات همه جانبه است. شهرداری در چهار سال گذشته تلاشهای زیادی در زمینه توسعه بازاریابی شهری انجام داده و حتما لازم است بازاریابی شهری در اولویت اقدامات شهرداری قرار گیرد. لازم است نگاه صحیحی به بازاریابی شهری داشته باشیم. چراکه بازاریابی شهری یک ضرورت برای اصفهان است. برای بازاریابی شهری لازم است درست تصمیمگیری کنیم و سرمایهگذاریهای با برنامه داشته باشیم. هدف نهایی ما در گسترش دیپلماسی شهری باید توسعه گردشگری باشد. زیرا با توسعهیافتن گردشگری در بسیاری از زمینهها پیشرفت حاصل میشود. شهرداری در سالهای اخیر و در زمینه تولید محتوای دیپلماسی شهری عملکرد موفقی از خود به یادگار گذاشته است.