کرونا
NONE
09:40 - چهارشنبه 9 مهر 1399

واکسن بی واکسن

پس از حاشیه‌های فراوان توزیع یک هزار و 500 دوز واکسن آنفولانزا در میان بهارستان‌نشین‌ها و روانه‌شدن سیل انتقادها و طعنه و کنایه‌ها به آن‌ها، حالا نبود این داروی مؤثر در پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا در مراکز بهداشتی جریان ساز شده و دست متقاضیان را در پوست گردو گذاشته است؛ درحالی‌که امسال، برای اولین بار مراکز بهداشتی موظف شدند واکسن آنفولانزا را در اختیار گروه‌های پرخطر بگذارند. گفته می‌شود توزیع این واکسن از اواخر هفته گذشته آغاز شده است. این خبر را مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو به ایسنا داده و گفته است: «از سوم مهرماه جاری و در فاز اول توزیع، ۱.۵ واکسن آنفولانزا آغاز شده و در حال تحویل به معاونت بهداشتی است و مقرر شده طی دو روز آینده تزریق آن در مراکز بهداشتی به صورت رایگان برای گروه‌های پرخطر از جمله زنان باردار، بیماران خاص، صعب‌العلاج، مزمن و کادر درمان آغاز شود. هنوز واکسن آنفولانزا در داروخانه‌ها توزیع نشده است.

NONE
09:37 - چهارشنبه 9 مهر 1399

واکسن در اصفهان نیست!

مردم اصفهان از هم‌زمانی کرونا و آنفولانزا ترسیده و برای تهیه واکسن این بیماری تنفسی مرتبا به داروخانه‌های خصوصی و دولتی اصفهان مراجعه می‌کنند و پاسخ منفی می‌گیرند! محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس در توییتی، اختصاص اولین محموله واکسن آنفولانزا به میزان 1500 دوز به مجلس شورای اسلامی را نشانه «توخالی‌بودن شعارهای عدالت‌خواهانه نمایندگان و فاصله آن‌ها با مردم» عنوان کرده بود؛ خبری جنجالی که انتشار آن در هفته گذشته، اعتراضات فراوانی را به همراه داشت و موجب بازگرداندن واکسن‌ها به وزارت بهداشت شد. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم در واکنش به این مسئله گفت: «قرار بود 14 تا 16میلیون دوز واکسن آنفولانزا به کشور وارد شود؛ اما دولت به موقع ارز تخصیص نداد و واردات آن به تأخیر افتاد.»

NONE
08:36 - سه‌شنبه 8 مهر 1399

کرونایی‌ها واکسن نزنند

بیماری کووید19 به مرحله فوق‌بحرانی در کشور رسیده است و مهار و کنترل آن روزبه‌روز سخت‌تر و فرسایشی‌تر می‌شود؛ به‌طوری‌که از یکی دو هفته اخیر، روزانه بیش از 150 نفر براثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند و بیش از سه‌هزار نفر بیمار نیز در سرتاسر ایران شناسایی می‌شوند؛ بیمارانی که حالا بیشتر مراکز درمانی را به خود اختصاص داده‌اند و آن‌ها را اشباع کرده‌اند و شرایط بسیار سختی را پشت سر می‌گذارند. به همین منظور بایدها و نبایدهای بیماران کرونایی هرروز بیشتر و دایره محدودیت‌هایشان بزرگ‌تر می‌شود و آن‌ها را وادار می‌کند تا برای خلاصی یافتن از این ویروس مهلک، دست به هر کاری بزنند.

NONE
08:41 - یکشنبه 6 مهر 1399

در «روز رایگان» به موزه‌ها نروید؛ مگر…

یکشنبه، ششم مهرماه، روز جهانی گردشگری است. هر سال شعار «رایگان موزه ببینید» را می‌شنویم و به این مناسبت هدیه‌ای به مردم که اصولا هم کمتر به موزه و بناهای تاریخی سر می‌زنند، داده می‌شود. توصیه سرویس میراث و گردشگری روزنامه اصفهان زیبا این است که امسال با توجه به اوضاع کرونا که دوری از هرگونه تجمع را لازم می‌دارد و البته وضعیت بد درآمدهای موزه‌ها و بناها طی هشت ماه اخیر، این شعار را نادیده بگیرید و یکشنبه به موزه‌ها و بناهای تاریخی سر نزنید؛ اما اگر از جمله شهروندان کم‌درآمد هستید و به خصوص، فرزندان کودک، نوجوان و جوان دارید یا خودتان در یکی از این سه گروه سنی هستید، با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، از فرصت دیدن رایگان موزه استفاده کنید؛ چرا که به هیچ وجه نباید دیدن و آموختن از میراث فرهنگی و هنر را از دست بدهید.

NONE
09:27 - شنبه 5 مهر 1399

دلتنگ تحریریه نه، دلتگ حضور در میدانیم

این روزهای کرونایی تحریریه‌ها خالی‌تر و خلوت‌تر از هر زمان دیگری هستند و در آن‌ها ردپایی از جنب و جوش و تلاش برای ربودن سوژه‌های روز و بکر و پرداختن به آن‌ها قبل از اینکه رقبا به آن دست یابند و سوژه را از آن خود کنند، نیست. هرچند مطبوعات و خبرگزاری‌های اصفهان، حالا چندین و چند سال است که به چنین تحریریه‌هایی تقریبا عادت کرده‌اند و مدیران مسئول و سردبیران برخی از این روزنامه‌ها و نشریه‌ها برای گریز از پرداخت حقوق و حق‌التحریر به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران عطای حضور آن‌ها را به لقایشان بخشیده‌اند و ترجیح می‌دهند که صفحات خود را با عکس‌ها و محتواهای اینترنتی پُر کنند و به قول یکی از همین سردبیران، روزنامه‌داری این روزها جای روزنامه‌نگاری را گرفته است، اما وضعیت کرونایی و جولان این ویروس مهارناشدنی معادلات جدیدی را برای مطبوعات و خبرگزاری‌ها به ویژه همان تعداد محدودی که در حوزه تولید محتوا فعال بودند و به عکس و خبرهای دریافتی بسنده نمی‌کردند، رقم زد و باعث شد تا بنا به مصلحت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخی از آن‌ها از تحریریه‌ها دور شوند و در خانه دورکاری کنند.

NONE
09:24 - شنبه 5 مهر 1399

رسانه‌ها در قرنطینه هم آنلاین بودند

کرونا معادله زندگی آدم‌ها را بر هم زد و باعث شد آن‌ها سبک و سیاق جدیدی برای ادامه زندگی خود انتخاب کنند؛ زندگی با کرونا و همراهی‌کردن این ویروس مهلک و افسارگریخته که اکنون حدود 9 ماه از شیوع آن در ایران می‌گذرد. از همان ابتدایی که سروکله این ویروس چینی پیدا شد، بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها رکود و ضرر و زیان بسیاری را متحمل شدند و برخی نیز ترجیح دادند برای مدتی آن کسب‌وکار خود را تعطیل کنند. در این میان، اما خبرنگارها و روزنامه‌نگارها و سایر اهالی رسانه از جمله کسانی بودند که از همان ابتدای شیوع بیماری کووید 19 بیکار ننشستند و به تولید محتواهای مختلف در این باره پرداختند؛ برخی‌ پا به میدان گذاشتند و با مراجعه به مراکز و بیمارستان‌هایی که منبع اصلی آلودگی به شمار می‌آمد به تهیه گزارش میدانی پرداختند. کرونا، اما برخی از روزنامه‌نگارها را خانه‌نشین کرد و سبب شد تا آن‌ها به جای حضور در تحریریه‌ها به صورت دورکاری کارشان را ادامه دهند و تجربه جدیدی از روزنامه‌نگاری را تجربه کنند؛ تجربه‌ای که مهری مصور، سمیه مسرور و مینا عباسیان که هر سه از اهالی رسانه هستند، در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» از آن می‌گویند.

NONE
09:18 - شنبه 5 مهر 1399

گام‌های پیشگیری از آنفولانزا

با سردشدن هوا سروکله بیماری‌های پاییزه پدیدار می‌شود. یکی از این بیماری‌ها که نیاز به توجه خاص دارد، آنفولانزاست. در این زمینه دکتر زویا خواجه‌دهی، کارشناس‌مسئول واحد آموزش سلامت از مرکز بهداشت شماره دو اصفهان، توضیحات لازم را  ارائه می‌دهد. آنفولانزا یک بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که توسط ویروس‌های آنفولانزا (که در گروه ویروس‌های سرمادوست قرار دارند یا به عبارتی در ماه‌ها و فصول سرد شایع‌تر هستند) ایجاد و سبب آلودگی بینی، گلو و ریه‌ها می‌شود.

NONE
08:42 - شنبه 5 مهر 1399

ابر آلودگی بر سر اصفهان

شهر اصفهان هنوز آلودگی هوای تابستانه را پشت سر نگذاشته، باید به پیشواز زودهنگام غول آلوده در آسمان خاکستری شهر فیروزه‌ای در فصل پاییز برود. گویا این آلودگی دیگر فصلی نیست، سالیانه شده و حتی شیوع کرونا نیز نتوانسته اندکی از حجم آن بکاهد. به نظر می‌رسد با وجود موقعیت خاص جغرافیای اصفهان که نیمه‌بیابانی است و آن را در همسایگی کویر و شانزده کانون فرسایش بادی تاکنون زنده بداشته، دست عواملی مانند آلاینده‌های انسان‌ساز در کار است. آلاینده‌هایی که به گفته مدیر کل مدیریت‌بحران استانداری اصفهان «بیش از 90درصد آلودگی هوای استان را تشکیل می‌دهند.» اما با وجود تدوین برنامه‌های جامع برای مبارزه با این معضل، هوا بس ناجوانمردانه آلوده است؛ تا آنجا که مدیر کل هواشناسی استان به تازگی اعلام کرده: «با توجه به ضعیف‌بودن فعالیت سامانه‌های بارشی و كاهش فراوانی گذر سامانه‌ها از روی استان، بارش كمتر از نرمال، پایداری نسبی جو در تراز میانی و نفوذ توده‌های هوای به‌نسبت سرد در سطح زمین ازسمت شمال‌شرق، شرایط برای افزایش پتانسیل آلودگی هوا در كلان‌شهر اصفهان و مناطق صنعتی در پاییز1399 مهیا شده است.»

NONE
08:28 - شنبه 5 مهر 1399

گردشگرها دورپسند شده‌اند!

اجاره خانه به جای رزرو هتل یا آن‌طور که خارجی‌ها می‌شناسند، ایربی‌ان‌بی (of AirbnbHome-sharing) حالا با ورود کرونا با چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو شده است. متخصصان حوزه گردشگری می‌گویند احتمالا تغییرات گسترده‌ای در این حوزه رخ خواهد داد و البته نه فقط کرونا که روند رو به رشد علاقه‌مندشدن افراد به حوزه گردشگری و بروز گردشگری انبوه (Overtourism) هم یکی دیگر از دلایل این تغییر خواهد بود. مردم از اینکه مدام در فضاهای توریستی وقت بگذرانند و زیر نظر دوربین‌های مداربسته اماکن مختلف و در میان انبوه جمعیت گردشگران مشغول عکاسی و فیلم‌برداری و تماشا باشند، خسته شده‌اند و بیشتر از قبل به فاصله اجتماعی روی آورده‌اند و البته که کرونا مزید بر علت هم شده است.

NONE
07:56 - پنجشنبه 3 مهر 1399

اصفهان بحرانی تعطیل می‌شود؟

اصفهان پس از هفت ماه درگیری و تنشِ سخت با بیماری کرونا، دوباره در وضعیت فوق حاد کرونایی قرار گرفته است. این وضعیت تا آنجا به‌سوی وضعیت فراقرمز پیش رفته که استاندار اصفهان در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور، در اجرای مفاد بندهای 1 و 2 مصوبات بیست‌وششمین جلسه ستاد ملی کرونا «خواستار تفویض اختیار به استان برای تعطیلی حداقل دوهفته‌ای مشاغل غیرضروری و دورکاری پرسنل اداری» شده است. در قسمتی از این نامه آمده است: «برابر گزارش دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اصفهان، اپیدمی کرونا هم‌اکنون در خطرناک‌ترین وضعیت از ابتدای شیوع تاکنون در استان اصفهان رسیده، به‌طوری‌که آمار روزانه به بیش از 1000 مورد شناسایی افراد مبتلا رسیده است.»

NONE
21:25 - سه‌شنبه 1 مهر 1399

پاییز با کرونا یا بدون کرونا؟

اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت زمانی بود که رعایت بهداشت از سوی مردم به صورت جدی‌تری انجام می‌شد و به دنبال آن، آمار مبتلایان به کرونا کمتر بود اما حالا که بسیاری از افراد از مراعات بهداشتی و اصول آن خسته شده‌اند، مجدد آمار ابتلایان به این بیماری افزایش یافت. از این رو کارشناسان تأکید زیادی بر مراقبت مردم از خود و دیگران دارند. موضوع دیگری که اکنون قابل توجه است، فصل سرماست.به گفته پزشکان، فصل سرما می‌تواند شیوع ویروس  کرونا را تشدید کند؛ چرا که خطر همزمانی کرونا و آنفولانزا تهدیدی محسوب می‌شود و کار پزشکان نیز از این نظر سخت خواهد بود که علائم این دو بیماری بسیار شبیه هم هستند. حال باید دید با چه ترفندهایی می‌توان این فصل را با سلامت سپری کرد. در این زمینه دکتر مینا سپهری، پزشک عمومی توصیه‌هایی دارد که می‌تواند کمک‌کننده باشد.
NONE
21:02 - سه‌شنبه 1 مهر 1399

اصفهان در تبِ کرونا پارک‌ها در تابِ شلوغی!

کرونا روزبه‌روز وحشی‌تر می‌شود و در سطح شهر بیشتر جولان می‌دهد. روال زندگی شهروندان اما همچنان عادی و بدون توجه به اخطارها و هشدارهای وزارت بهداشت ادامه دارد. پارک‌ها و معابر شهری مدام از آدم پُروخالی می‌شوند؛ آدم‌هایی که به قول خودشان دورهم جمع می‌شوند تا از اولین روزهای پاییزی و خنکای هوای آن لذت ببرند. پارک‌های حاشیه رودخانه و خیابان چهارباغ عباسی دم‌به‌دم غروب، غلغله است و عابران پیاده ماسک بر صورت به‌صورت گروهی در حال تردد یا خوردن بستنی و فست‌فود هستند، بدون اینکه از کرونا ترس و واهمه‌ای داشته باشند؛ چرا که اگر قرار بود ویروس بگیرند تا الان گرفته بودند. این جمله را سعید می‌گوید؛ پسر 16ساله‌ای که به همراه سه دوست دیگرش تنگ هم روی چمن‌ها نشسته‌اند و قلیان می‌کشند و هیچ‌کدام ماسک بر چهره ندارند.