با دوباره قرمزشدن وضعیت کرونایی استان اصفهان، طرح پیشنهادی تعطیلات دوهفتهای اصفهان در ستاد ملی کرونا مطرح شد؛ اما مورد تصویب قرار نگرفت. این در حالی است که هماکنون 20 شهرستان استان در وضعیت قرمز قرار دارند، همه مشاغل بهجز مشاغل گروه یک تعطیلشدهاند، ادارات و دستگاهها بهصورت نیمهتعطیل فعالیت میکنند و باقی شهرستانهای استان نیز در وضعیت نارنجی به سر میبرند؛ اما همچنان دیده میشود که رعایت پروتکلها در برخی از قسمتهای شهر مانند چهارباغ عباسی در بدترین وضعیت ممکن رعایت نمیشود.
با افزایش تعداد مبتلایان کرونا در ایران و اصفهان و اعلام وضعیت قرمز، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به تعطیلی مشاغل گروه دو، سه و چهار گرفت. از امروز بسیاری از کسبه و بازاریان اصفهان مغازهها و فروشگاههای خود را تعطیل کردند.
انگار قرار نیست ورزش از دست کرونا یک نفس راحت بکشد و دوباره سایه سنگینش را پهن کرده است. برای ورزش اصفهان که یک سال سخت و پر از تعطیلیهای مقطعی را پشت سر گذاشته، در همان شروع سال 1400 یکبار دیگر با این مشکل مواجه شده است. پس از شیوع ویروس کرونا در کشور در اواخر سال 98، رأی به تعطیلی موقت لیگهای ورزشی، سالنها، باشگاهها و استخرها داده شد. تصور میشد این بحران چندماهه خاتمه پیدا میکند؛ اما اینک حدود یکسالونیم از آغاز این اپیدمی در دنیا میگذرد و معلوم نیست تا چه زمانی درگیر آن خواهیم بود.
با شیوع بیماری کرونا در اواخر سال 1398، اهدای عضو در استان اصفهان نسبت به مدت مشابه آن کاهش یافت. این مسئله با استمرار بیماری در طول سال 1399 ادامه پیدا کرد و بهتقریب، به پایینترین حد در طول یک دهه گذشته رسید. اکنون وارد قرن جدید شدهایم و کرونا و کمبود اعضای پیوندی همراهمان هستند؛ درحالیکه قرار بود بنیآدم اعضای یکدیگر باشند. وضعیت اهدای عضو به گفته مسئول واحد فراهمآوری اعضای پیوندی مرکز آموزشیدرمانی الزهرا (س) «مناسب نیست و نسبت به سالهای گذشته از 50 مورد اهدا در سال 97 به 42 مورد در سال 98 و 18 مورد در سال 99 رسیده است». مشمولان بسیاری در لیست انتظار هستند؛ اما دکتر مریم خلیفهسلطانی در گفتوگو با اصفهانزیبا از عدم وجود اعضای سالم سخن گفت و افزود: «ما کار روزانهمان را انجام میدهیم، شناسایی پلکانی و بررسی هم میکنیم؛ ولی متأسفانه اغلب موارد کیسهای موردمطالعه کرونا داشتهاند که مجبور شدهایم رهایشان کنیم.»
ستاد استانی مقابله با کرونا محدودیتهایی را برای روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین در نظر گرفته که از جمله آن ممنوعیت ورود به پارکها، بوستانها، حاشیه زاینده رود و دیگر مناطق گردشگری شهر است. از این رو امروز که به عنوان 13 بدر و روز طبیعت نامگذاری شده است تمامی بوستانها و پارکهای شهر اصفهان توسط […]
همان اول حتی نمیتوانستیم اسم این بیماری را درست تلفظ کنیم؛ کورونا، کُرنا، کرونای و…؛ اما بعد آنچنان مهارتی در کرونا و مسائل مربوط به آن پیدا کردیم که هرکس نداند فکر میکند همهمان سالها درس کروناشناسی خواندیم و بارها و بارها با این ویروس دوستداشتنی سروکله زدیم و به قول امروزیها شکستش دادیم.
مسافران نوروزی علیرغم توصیههای وزارت بهداشت مبنی بر عدم مسافرت و با وجود کاهش مسافرتها به شهر اصفهان، اما همان افرادی هم که مسافرت کردهاند، در اماکن گردشگری اصفهان پروتکلهای بهداشتی را رعایت نکردهاند.
کووید 19 بیش از آنکه یک ویروس باشد و جان انسانها رادر معرض تهدید قرار دهد، یک جریان ممتد و عمیق بود که توانست طی حدود یک سال موجی از تغییر و تحولات کوچک و بزرگ را در سرتاسر جهان و در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، گردشگری، آموزشی، سیاسی و…. ایجاد کند. تحولاتی که برخی قالب و ساختارهای پیشین را برای همیشه دستخوش تغییر و دگرگونی قرار داد و برخی را نیز برای مدتی کوتاه با تحولاتی روبرو کرد. در این میان روند شهرسازی و معماری نیز به عنوان یکی از حوزههای مرتبط با زندگی روزمره انسان دستخوش تغییراتی از جانب ویروس کرونا قرار گرفت. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در این زمینه پژوهشی را تهیه کرده که در ادامه به برخی از دستاوردهای آن اشاره میشود.
یک سال از شیوع کرونا در کشور گذشته و تحریریههای خبرگزاریها و روزنامهها نیز همچون بسیاری از محیطهای کاری دیگر به دلیل جلوگیری از انتقال این ویروس، شکل و شمایل گذشته خود را از دست دادهاند و خلوتتر از هر زمان دیگری به کار خود ادامه میدهند. در یک سال گذشته بسیاری از خبرنگاران و روزنامهنگاران دورکار شدند و همچنین کرونا خیلی از آنها را خانهنشین و بیکار کرد. تجربه دورکاری، برای آنها فرصت جدیدی بود که شاید تا پیش از این با مشابه آن مواجه نشده بودند؛ خبرنگاری در بحران. این فرصت، اما با تجربههای تلخ و شیرین زیادی همراه بوده است.
ماههای رجب و شعبان مصادف با زمان برپایی سوروسات عروسی است و هر سال زوجهای زیادی یکی از مناسبتهای این دوماه را برای برپایی مراسم عروسی خود انتخاب میکنند.
کرونا دقیقا چه بلاهایی سر صنایعدستی اصفهان آورده و حالا چه باید کرد که مرهمی بر زخمهایش باشد؟! برای پاسخ به این دو سؤال مهم، به ابتکار سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، پژوهشی انجام شده که منتج به انتشار سندی بوده با عنوان «راهکارهای خروج از رکود بازار صنایعدستی». این سند هم در جلسهای با حضور معاون استاندار، معاون فرهنگی شهردار اصفهان، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان و جمعی از مدیران شهرداری و فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری از سند و پژوهشی با عنوان «بررسی راهکارهای خروج از رکود بازار صنایع دستی در بحران کرونا» رونمایی شده است. برای دانستن وجوه مختلف مسئله و پژوهش مورد نظر گزارش پیش رو را بخوانید.