یک حق طبیعی این روزها جاذبه گردشگری و ممر درآمد و اعمال فشار دو کشور بر گردشگران شده است! ارمنستان مقرراتش را با توجه به عطش گردشگران ایرانی برای واکسن و سفر، سختگیرانهتر میکند و ایرانیان جز پول خرجکردن و سختیکشیدن بیشتر یا چشمپوشی از حق طبیعیشان برای زدن واکسن و تجربه سفر، هیچ کاری از دستشان برنمیآید. ارمنستان از معدود کشورهایی است که ویزای بدو ورود برای ایرانیان صادر میکند و جا داشت دستکم مسئولان روابط بینالملل کشور در گفتوگو با طرفهای ارمنستانی در پی تسهیل مقررات برای ایرانیان برمیآمدند. حالا اما گفته میشود گردشگرانی که این روزها در ارمنستان هستند باید تا روز نهم سفر برای تزریق واکسن صبر کنند و رسانههای خارجی هم از ایرانیان ناامید و بیچاره، دم میزنند؛ روایتهایی که سم صنعت گردشگری بهگلنشسته ایران محسوب میشود.
آندره گدار که بود؟!
آندره گدار معمار فرانسوی است که در حدود سی سال در ایران زندگی و کار کرد. او سال 1260 خورشیدی در پاریس به دنیا آمد و در دانشکده هنرهای زیبای پاریس رشته معماری و باستانشناسی را انتخاب کرد و به اتمام رساند. او برای اولین بار در سال 1290 خورشیدی به منطقه خاورمیانه آمد و هدف از این سفر حفاری در سامرا بود. با روی کارآمدن دولت پهلوی، انحصار فرانسه در کاوشهای باستانشناسی ایران به اتمام رسید. بر طبق قرارداد جدید، دولت ایران تعهد داد که یک متخصص اداره اشیای عتیقه زیرخاکی از فرانسه به مدت پنج سال استخدام کند. به همین منظور از آندره گدار در سال 1308 خورشیدی درخواست شد تا برای سازماندهی و مدیریت بخش باستانشناسی ایران به این کشور سفر کند. وی در این سفر پیشنهاد اداره موزه وزارت معارف را دریافت کرد و همچنین مدیریت ادارهکل باستانشناسی ایران را برعهده گرفت.
منارههای سر به فلک کشیده، مسجد جامع باستانی، میدانی کهنه که بهتازگی بــازســازیشــده، کوچــهپسکوچههای سقف دار و قدیمی؛ اینها تصویری رؤیایی از اصفهان دوره سلجوقی است. دورهای کمترشناختهشده از شهر اصفهان که اتفاقا در تاریخ آسیا درخششی بیمانند دارد. اگرچه «اصفهانِ صفوی»، تصویـــــر شناختهشده این شهر در ایران و جهان است، اما «اصفهانِ سلجوقی» از منظر تاریخی، سیاسی و گردشگری اهمیتی بهمراتب بیش از هر دوره تاریخی دیگری دارد. حالا که از اسب و قاطر و الاغ در بافت شهری دیگر اثری نیست، دوچرخههای خود را «زین کنید» و رکابزنان به دولتخانه سلجوقی سفر کنید؛ این اولین مسیر از مجموعه مطالبی با عنوان «در رکاب تاریخ» است که هر هفته چهارشنبهها در همین صفحه منتشر میشوند.
مردمشناسان و گردشگران اشتراکات زیادی دارند. هر دو، وقت خود را صرف مطالعه در تولیدات فرهنگی و آدابورسوم جامعه میکنند، همچنین هر دو بهعنوان یک عامل خارجی به جوامع ورود میکنند. در واقع گردشگری میتواند زمینه ایدئالی برای مطالعه مسائل اقتصادی، سیاسی، تغییر و توسعه اجتماعی، مدیریت منابع طبیعی و هویت و بیان فرهنگی باشد. همچنین بسیاری از پرسشهای اصلی که به مردمشناسان مربوط میشود، در مطالعه گردشگری ظاهر میشوند.وقتی گردشگران و افراد محلی دور هم جمع میشوند، هر دو این فرصت را دارند که نهتنها نگاهی به نحوه زندگی دیگران بیندازند، بلکه میتوانند زندگی خود را از نگاه دیگران ببینند.
«حضوری قدرتمند بعد از دو سال وقفه حضوری!» این بـرنـامـــهای اســـت که برگزارکنندگان «آیتـیبی» برلین اعلام کـردهانــد. رئـیــس یـکـی از مـهـمتـــریـن نمایشگــاههـــای گـردشـگـری دنــیــــا، در جدیدترین خبری که روی سایت این رویداد قرار گرفته، تاریخ 9 تا 13 ماه مارس 2022 (مصادف با 18 تا 22 اسفند1400) را برای برگزاری نمایشگاه بعد از دو سال وقفه اعلام کرده و محوریت رویداد را هم متمرکز بر آغاز دوباره و احیای گردشگری دانسته است. به نظر میرسد امسال کشورهای زیادی برای احیای صنعت گردشگریشان چشم امید به نمایشگاههایی مثل «آیتیبی» برلین داشته باشند و البته هنوز مشخص نیست با وجود مسائل ویزا و واکسیناسیون، آیا ایران میتواند در این رویداد حضوری غرفهای برای خود داشته باشد یا خیر.
امروزه اثر مدرنیزهشدن را بهطور مستقــیم در دگرگونی معماری ساختمانها، به صورت ساخت بُرجها و آپارتــمانهــای ســـربهفـلککشـیده میتوان مشاهده کرد؛ اما برای درک اهمیت خانههایی که میتوان در آنها ماند و احساس غربت و فرار نکرد، بهترین کار، دیدن خانههای تاریخی است که شماری از بهترینها را در گوشه و کنار اصفهان داریم و دیدن هر کدامشان مفهوم عمیقتری از زندگی را در اختیار ما میگذارد. اما جا دارد با نگاهی دقیق به معماری سنتی خانههای تاریخی به این پرسش پاسخ دهیم که ویژگیهای آن خانهها چه بود که با ازدسترفتنشان در معماری معاصر، خلائی در زندگیهایمان به وجود آمده است.
پس از حدود ۱۰ ماه انتظار، خروجی سد زایندهرود افزایش یافت و آب روز یکشنبه در بستر خشک این رودخانه در خطه تاریخی اصفهان جاری شد. خروجی سد زایندهرود شب گذشته افزایش یافت و به دنبال آن دریچههای سد نکوآباد در شهرستان مبارکه واقع در جنوب غربی استان باز شد تا اصفهانیها بازهم نظارهگر آب […]
آیا میشود یک مسیر گردشگری جذاب فقط برای دیدن «بادگیرها» تعریف کرد؟! بله! یک ایرانگردی جذاب از اصفهان و کاشان و یزد تا سیرجان و کرمان و لافت را میتوان فقط برای دیدن بادگیرهای متنوع تجربه کرد. در مطلب پیش رو با رویکرد معماری و گردشگری به این عنصر مهم معماری میپردازیم. ایرانیان کهن زمانی که به مرز این سرزمین رسیدند، با توجه به همان شیوه زندگی که قبل از آن داشتند، با استفاده از آبهای روان در دل طبیعت نهرکشیهایی انجام دادند و اطراف خانههای خود باغهایی ساختند. همانطور که از وجود این نهرها بیشترین بهرهها را بردند، از وجود بادهای مطبوع این سرزمین نیز بهره بردند و این هوای خوش و دلنشین را به جریان زندگی خود وارد کردند و برای به انجام رساندن این امر از عنصری به نام «واتغر» استفاده کردند.
مقوله گردشگری فقط مختص و دغدغه مسئولان و مدیران شهری نیست. این صنعت رو به رشد، چنان است که منافع آن به طور غیرمستقیم، برای تمام مردم شهر خواهد بود؛ بنابر این همگی باید خود را در آن سهیم دانسته و برای رونق و گسترش آن کـوشـش کـنـنـد. بـههـمـیـن منـظـور پیشنهادهای یک شهروند اصفهانی در سال 1342 در این رابطه آورده میشود.
«جدای از بحث سلامت و ضرورت واکسیناسیون عمومی بیاین به زبان ساده ببینیم چرا نوع واکسن برای سفرهای آینده مهمه؟!» این عنوان اولین استوری از رشتهاستوریهایی است که مجید عرفانیان، جهانگرد و فیلمساز، درباره اهمیت واکسیناسیون از نگاه گردشگری، منتشر و در آخرین استوری، از همه دعوت کرده با حمایت از هشتگ «#تأیید_جهانی_واکسن_ایرانی» یا تولید محتوا و هر روشی که صلاح میبینند، این موضوع مهم را از وزارت بهداشت مطالبه کنند.
نشست رسانهای جشنواره بینالمللی صنایعدستی ایران صبح سهشنبه 15تیر در محل کوشک باغ زرشک اصفهان برگزار شد تا دستاندرکاران جشنواره هم به توضیح برنامههای این رویداد بپردازند و هم خبر بدهند که جشنواره با دو هفته تأخیر به دلیل فرارسیدن پیک پنجم کرونا، به جای تیر، از 10 تا 13 مرداد برگزار میشود و وجه بینالملل جشنواره هم به دلیل شرایط کرونایی، به صورت مجازی خواهد بود. قرار نبود برق برود؛ چون از اداره برق استعلام گرفته شده و سپس این نشست برنامهریزی شده بود؛ اما درست زمان شروع نشست، برق رفت و تقریبا تمام طول جلسه در بیبرقی گذشت. با وجود این شرایط، نشست به هر حال در گرما و بیبرقی برگزار شد و مسئولان توانستند دیدگاهها و برنامههایشان را برای یکی از مهمترین رویدادهای صنایعدستی کشور بیان کنند.
نشست رسانهای جشنواره بینالمللی صنایع دستی ایران صبح سهشنبه 15 تیرماه در محل کوشک باغ زرشک اصفهان برگزار شد تا دستاندرکاران جشنواره هم به توضیح برنامههای این رویداد بپردازند و هم خبر بدهند که جشنواره با دو هفته تاخیر به دلیل فرارسیدن پیک پنجم کرونا، به جای تیرماه، از 10 تا 13 مردادماه برگزار میشود. […]