پژوهشهای یک ایرانشناس صاحبنام و دغدغهمندی اهالی نیکآباد باعث شد ریشههای باستانی یک آیین فراموششده، پدیدار و ثبت شود.
به منزل سفیر هند در ایران، رسیدم؛ جایی در قلب زعفرانیه. کوچه پر از خودروهایی با پلاکهای آبی دیپلماتیک بود که یکییکی مهمانان را پیاده میکردند و میرفتند.
فرش ایران از گذشتههای دور تا امروز دارای مکاتب مختلفی همچون مکتب اصفهان، آذربایجان، تبریز، کرمان و… است که هرکدام صاحب نامی برجسته در این حوزه هستند. هرکدام از این مکاتب ضمن اشتراکات، افتراقاتی نیز باهم دارند که از دیگری متمایزشان میکند. وجوه تمایز مکتب فرش آذربایجان و بهطورکلی آنچه امروز در کمین فرش ایران بهعنوان یکی از اصلیترین صنایعدستی کشورمان نشسته، بهزعم یک پژوهشگر و تولیدکننده فرش، اشتباه گرفتن مفهوم خلاقیت با تخریب است. سعید رونقیان برایتان توضیح میدهد که چرا امروز باید بر سر تمامی اصول و قواعد بافت فرش که میراث گذشتگان است، پایدار بمانیم.«مکتب فرش آذربایجان» عنوان گفتوگوی زنده حامد چمنرخ، عضو هیئتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، با سعید رونقیان، پژوهشگر و تولیدکننده فرش دستباف، در صفحه اینستاگرامی «امید برای فردای برتر» بود که 25 اردیبهشت انجام شد.
خیابانهایی هستند که بر اجساد بنا میشوند؛ اجساد میراث فرهنگی یک ملت. این مدل خیابانها در ایران پرشمارند. از خیابان حکیم که بر پیکر بیجان حمام خسرو آقا احداث شد تا خیابان مرکزی خمینیشهر که این روزها فریاد میراثیها را به دنبال داشته اما آنطور که متولیاش میگوید، «قانونی» دارد احداث میشود بهحکم طرح تفصیلی […]
معاون گردشگری کشور در تازهترین اظهارنظر به تحلیل وضعیت صنعت گردشگری ایران در ماههای اخیر پرداخت و درباره برنامههای آتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی سخن گفت. او تحریک تقاضا در حوزه گردشگری را راهکار اصلی حل معضلات فعلی دانست و خبر داد که به 95 درصد شکایات رسیده به سامانه وزارتخانه میراث رسیدگی […]