نرخ سالمندی در استان از میانگین کشوری بالاتر است:

سالخوردگی سالمندی در اصفهان

بر اساس مطالعه سال 98، استان اصفهان در گروه استان‌های با شیوع پایین ناباروری طبقه‌بندی شده است؛ به‌طوری که رشد جمعیت در سال 1400، 0.5 ثبت شده که نسبت به متوسط کشوری کمتر است. در همین راستا قانون جوانی جمعیت به‌منظور افزایش نرخ فرزندآوری و پیشگیری از سالمندی تعریف شد.

تاریخ انتشار: 02:16 - دوشنبه 1402/02/25
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
سالخوردگی سالمندی در اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ بر اساس مطالعه سال 98، استان اصفهان در گروه استان‌های با شیوع پایین ناباروری طبقه‌بندی شده است؛ به‌طوری که رشد جمعیت در سال 1400، 0.5 ثبت شده که نسبت به متوسط کشوری کمتر است. در همین راستا قانون جوانی جمعیت به‌منظور افزایش نرخ فرزندآوری و پیشگیری از سالمندی تعریف شد.

آموزش و فرهنگ‌سازی، مشاوره فرزند‌آوری، مراقبت پیش از بارداری، دوران بارداری و پس از زایمان، ترویج زایمان طبیعی، پیشگیری از سقط جنین و تشخیص و درمان ناباروری از برنامه‌هایی است که در حوزه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی پیگیری می‌شود و تقویت این برنامه‌ها در دستور کار قرار دارد.

مرجان مشکوتی، مدیر‌گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ارتباط با جوانی جمعیت و سالمندی سالم اظهار کرد: در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که مشتمل بر 73 ماده قانونی است، 43 قانون مستقیم و غیرمستقیم به دانشگاه علوم پزشکی مرتبط می‌شود.

او ادامه داد: پس از تصویب این قانون از آبان 1400 شرح وظایف دستگاه‌های مختلف تعریف و ابلاغ شد. در همین راستا قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ریاست رئیس محترم دانشگاه و دبیری معاون محترم بهداشت برپا شد.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: 13جلسه قرارگاه با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد و 50 کمیته تخصصی ذیل قرارگاه در معاونت‌های دانشگاه تشکیل شده است.

مشکوتی با اعلام اینکه سه‌مرکز سطح 3 ناباروری شامل یک مرکز در بیمارستان دولتی (شهید بهشتی) و دو مرکز خصوصی در واحد درمان ناباروری مشتاق و یک مرکز در بیمارستان میلاد فعال هستند و با بیمه نیز قرارداد دارند، افزود: سطح2 ناباروری نیز در بیمارستان شهیدبهشتی فعال است و علاوه بر آن، در بیمارستان شهرضا و نجف‌آباد به مناسبت هفته جمعیت 24 تا 30 اردیبهشت مراکز سطح 2 ناباروری راه‌اندازی می‌شود.

او ادامه داد: در هیچ یک از مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی وسایل پیشگیری از بارداری به صورت رایگان توزیع نمی‌شود.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اظهار اینکه به‌منظور دریافت تسهیلات برای دریافت درمان‌های ناباروری، زوجین باید مدارک را به بیمارستان شهید بهشتی ارائه کنند و پس از بررسی و تأیید معرفی‌نامه دریافت تسهیلات در معاونت درمان صادر می‌شود، ادامه داد: مرخصی زایمان به مادران باردار شاغل از دیگر اقدامات در‌نظر‌گرفته‌شده در راستای قانون جوانی جمعیت است.

او گفت: بر اساس آمار از 680 هزار سالمند که وضعیت سلامتی آن‌ها تحت بررسی قرار گرفت، 28 هزار نفر سالمند بسیار پرخطر داریم که معادل 5 ونیم درصد است و 180 هزار سالمند پرخطر ثبت شده که برابر با 32 درصد است. سالمند بسیار پر خطر یعنی سالمندی که مبتلا به بیماری صعب‌العلاج یا هم‌زمان ناتوان و بیش از دو بیماری مزمن دارد و سالمند پرخطر یعنی سالمندی که ناتوان است یا بیش از دو بیماری مزمن داشته باشد.

او با بیان اینکه وقتی درصد سالمندی از 15 درصد به بالا برود، آن شهر به سمت سالمندی رفته است، بیان کرد: در استان اصفهان این آمار 12 و نیم‌درصد است و نسبت به کشور بالاتر است. پس لازم است برای داشتن سالمندی سالم نسبت به انجام مراقبت‌ها و خودمراقبتی از میان‌سالی اقدام شود. به همین منظور برای تمام رده‌های سنی مراقبت‌های لازم در واحدهای بهداشتی ارائه می‌شود.

برنامه‌ریزی خانواده باید به شکل یک پلن کشوری اجرا شود

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: پلن کشوری باید روی برنامه‌ریزی خانواده شکل بگیرد و نیاز به یک برنامه هم‌گام و هم‌سو است که تمام بخش‌های دخیل در امر فرهنگ‌سازی و تغییر دیدگاه جامعه به امر فرزندآوری تعریف شود.

دکتر فیروزه مصطفوی هم‌زمان با آغاز هفته ملی جمعیت اظهار داشت: فرهنگ‌سازی مهم‌ترین کاری است که یک رسانه باید انجام دهد و آن ارزش‌ها و هنجارهایی است که در ارتباط با ازدواج، فرزند و تشکیل خانواده و رفتن به سمت سالمندی را تغییر دهد.

او جوان‌کردن جمعیت و افزایش فرزندآوری را منوط به تغییر دیدگاه توده جامعه دانست و افزود: اگر چه رسالت رسانه فرهنگ‌سازی، اصلاح الگوها و توجه به سبک زندگی و تغییر در رفتار مردم است، اما تغییر نگاه در اجتماع تنها به دست رسانه قابل انجام نیست و باید رسانه را در کنار سایر تمام ارگان‌های موظف و مربوطه قرار داد.

رئیس دانشکده بهداشت و عضو قرار‌گاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: این انتظاری که رسانه باید نگاه جوانان به مسئله ازدواج را تغییر بدهد، در حالی است که در این تغییر نگاه قشر جوان و کاهش آمار ازدواج و افزایش سن ازدواج در جامعه عوامل متعددی نقش دارد که باید علت‌های این تغییر دیدگاه رفع شود.

او گفت: به عنوان مثال برای افزایش آمار ازدواج و فرزندآوری باید دست به تغییرات اجتماعی و شرایط اقتصادی زد و به فرهنگ‌پذیری خاصی که نسل جوان از شبکه‌های مجازی و رسانه‌های اجتماعی دارد، توجه کرد.

دکتر مصطفوی ادامه داد: آیا بستر اقتصادی را می‌توان از طریق رسانه بهبود داد؟ نمی‌توان اصلاح اقتصادی را صورت داد و پس از آن از ظرفیت رسانه برای تغییر دیدگاه بهره برد؛ بلکه رسانه باید هم‌زمان با اصلاح اقتصادی و هم‌پا با تغییرات اجتماعی پیش برود.

او با اشاره به اینکه برای تغییر دیدگاه توده مردم به امر ازدواج و فرزندآوری و پیشروی به جوانی جمعیت نیاز به یک پلن همگام و هم‌سوست که بخش‌های مختلف در کنار یکدیگر اقدام کنند، اعلام داشت: زمانی که برنامه جوانی جمعیت تعریف شد، یعنی اهمیت آن از سوی سیاست‌گذاران دیده شده و امروز اولی‌بودن مسئله بر همه محرز شده است.

باید از مردم شروع و به مردم ختم کرد

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کنترل جمعیت را در زمان خود یک تصمیم درست اعلام کرد و گفت: آنچه امروز مشکل‌ساز شده، عدم تمرکز کشور روی برنامه‌ریزی خانواده بوده است و به‌جای آن روی کنترل جمعیت برنامه‌ریزی شده بود.

او نخستین گام و حرکت در جوان‌کردن جمعیت را این‌گونه بیان کرد که باید از مردم شروع کرد تا به مردم رسید و تصمیم‌گیری در ارتباط با فرزندآوری و ازدواج ابلاغی و دستوری نیست و نمی‌توان با برنامه‌های ضربتی و قانونی صرف و دستوری برای کنترل جمعیت استفاده و خانواده‌ها را اقناع کرد که در صورت عدم فرزندآوری ایران به مشکل می‌خورد.

دکتر مصطفوی خاطرنشان کرد: برای تشویق مردم به امر ازدواج و فرزندآوری باید به سراغ گروه‌های مختلف مردمی رفت و افرادی که ازدواج نکردند یا به تک فرزندی اکتفا کردند یا در شرف ازدواج هستند، با آن‌ها به گفت‌وگو نشست که چه خواسته‌ای دارند و دیدگاه آن‌ها چیست.

او ادامه داد: اعطای بسته‌های تشویق مثل خودرو یا وام ازدواج موضعی است و ما باید به دنبال تغییر دیدگاه مردم به امر ازدواج و فرزندآوری شویم، به ویژه دو نسل آخر که در شرف ازدواج هستند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در برنامه جوانی جمعیت اعلام شده که 10درصد از محتواهای رسانه باید به این امر اختصاص یابد و رسانه‌ها ورود یافتند و می‌توانند از ظرفیت صاحب‌نظران حوزه جمعیت برای این امر استفاده و بهره ببرند، گفت: مردم مورد هدف رسانه هستند و برای رسیدن به مردم لاجرم باید به شکل گسترده از ظرفیت رسانه بهره برد و استفاده کرد.

دکتر مصطفوی گفت: رسانه‌ها در حوزه جوانی جمعیت به درستی مخاطب‌شناسی نکرده و مطابق با آن‌ها تولید محتوا نداشته است و این در حالی که با روش‌های کلیشه‌ای نمی‌توان برای متقاعد‌کردن نسل کنونی استفاده کرد.

نبود امنیت از دلایل اصلی عدم فرزندآوری در اصفهان است

رئیس مرکز تحقیقات علوم باروری و سلامت جنسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت: بر اساس بافت جمعیتی موجود و مشکلاتی که بر اساس این بافت و ساختار جمعیتی برای کشور ایجاد شده، بر اساس نظر مقام معظم رهبری و سیاست‌گذاران کشور از نظر باروری عدد و رقم خوبی نداریم و اگر میانگین تعداد بچه‌های یک زن در سنین باروری کمتر از دو و یک‌دهم باشد، آن کشور از نظر جمعیتی دچار مشکل می‌شود که امروز یک و هفت‌دهم است.

دکتر برومند با بیان اینکه تعداد مقالات و کارهای تحقیقاتی که در ارتباط با چالش‌های فرزندآوری و راهکار و کارهای مداخله‌ای از سوی دانشگاهی صورت گرفته بسیار کم است، گفت: کرونا یکی از عوامل کاهش تحقیقات در این حوزه است.

او به طرح تحقیقاتی که در خصوص علل کاهش فرزندآوری در اصفهان انجام شده اشاره کرد و افزود: مشکلات اقتصادی می‌تواند در کاهش فرزندآوری نقش داشته باشد، اما تمام ماجرا نیست؛ بلکه عمده افراد نبود امنیت را ذکر می‌کنند و نداشتن امنیت اجتماعی و پس از آن امنیت اقتصادی و فکری عنوان شده است.

او با بیان اینکه لازم است رنگ و بوی سیاست در مسئله ازدواج و فرزندآوری کم و بیشتر از جنبه اجتماعی و احساسی به آن بپردازیم.

در راستای سیاست ملی جوانی جمعیت و افزایش فرزندآوری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ایجاد بستری مناسب برای ارائه خدمات ناباروری دولتی و کاهش هزینه‌ها هم‌راستا با پوشش بیمه‌ای کامل خدمات درمانی تخصصی ناباروری توسط سازمان‌های بیمه‌گر به منظور حمایت از زوج‌های نابارور که اخیرا در تعهدات آن‌ها قرار گرفته، راهی برای تشویق زوجین به باروری فراهم کرده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نوزده − پانزده =