تأثیر طب سوزنی بر عملکرد درمان آلزایمر:

طب سوزنی به کمک درمان آلزایمر آمد

مطالعات نشان داده است سبک زندگی امروز باعث افزایش آلزایمر و ضعف حافظه در بسیاری از افراد شده است. از این رو تصمیم گرفتیم به بررسی این اختلال و راهکارهای درمانی آن به‌خصوص از طریق طب سوزنی، با نظر دکتر الهه حاجی‌صادقی، متخصص طب سنتی و محقق طب سوزنی بپردازیم.

تاریخ انتشار: 10:06 - دوشنبه 1402/02/25
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
طب سوزنی به کمک درمان آلزایمر آمد

به گزارش اصفهان زیبا؛ مطالعات نشان داده است سبک زندگی امروز باعث افزایش آلزایمر و ضعف حافظه در بسیاری از افراد شده است. از این رو تصمیم گرفتیم به بررسی این اختلال و راهکارهای درمانی آن به‌خصوص از طریق طب سوزنی، با نظر دکتر الهه حاجی‌صادقی، متخصص طب سنتی و محقق طب سوزنی بپردازیم.

آلزایمر، نوعی اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار را به تحلیل می‌برد. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل، اختلال حافظه است. اختلال حافظه معمولا به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند.

با بالارفتن سن و پیرشدن سلول‌ها، ترشح ماده شیمیایی سروتونین کاهش می‌یابد؛ بدین‌ترتیب ارتباط بین‌سلولی و انتقال اطلاعات دچار مشکل می‌شود. این مشکل بیشتر از همه در بخش حافظه و خاطرات خود را نشان می‌دهد.

در بیماری آلزایمر ترشح سروتونین به‌شدت کاهش می‌یابد. اما این مسئله همیشه به علت پیرشدن سلول‌ها نیست. آلزایمر با از‌دست‌دادن حافظه کوتاه‌مدت، فراموش‌کردن آدرس‌ها و اسم‌ها آغاز می‌شود و کم‌کم تا آنجا پیش می‌رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را فراموش می‌کند.

دلایل ابتلا به آلزایمر

افزایش سن که طبیعت بدن رو به سردی می‌رود. مصرف مشروبات الکلی؛ استفاده زیاد از سردی‌ها مانند ترشی، سرکه و لبنیات؛ گاهی عفونت‌های مغزی و اختلالات انعقادی داخل مغز؛ رطوبت‌های بیش‌از‌حد در داخل مغز؛ کمبود ویتامین‌هایی مثل ب 12.

راهکارهای درمانی

داروهای گیاهی: کپسول تقویت مغز و اعصاب، کپسول جینسینگ، معجون لبوب، شربت کامبوجا، استفاده از روغن‌مالی به‌خصوص روغن بادام به ملاج و پشت گوش و شقیقه و…

معجون درمانی بسیار مفید: 10 گرم مغز پسته، 10 گرم بادام، 10 گرم گردو، 10 گرم فندق، 1 گرم زعفران، 5 گرم زنجبیل، 5 گرم دارچین، 5 گرم کندر، 5 گرم جینسینگ، 15 گرم تخم گشنیز با مقداری کنجد و سیاه‌دانه و نیم تا یک کیلو عسل پودر شود. این مواد را با هم ترکیب کنید و قبل از هر وعده غذایی یک قاشق چایخوری تا مرباخوری آن را میل کنید. این معجون هم برای فراموشی و هم برای تقویت قوای جسمی مفید است. از شربت جُلاب هم در کنار این‌ها می‌توان استفاده کرد. به‌کارگیری طب سوزنی.

تأثیر طب سوزنی بر عملکرد حافظه و درمان آلزایمر

طب سوزنی، از روش‌های غیردارویی مؤثر بر اختلالات رفتاری دمانس و بیماری آلزایمر است. این علم به منظور تعدیل جریان انرژی در بدن به‌وجود آمده است. طب سوزنی سعی می‌کند تا موانع سر راه جریان انرژی را به کمک سوزن‌های خیلی ظریف که در نقاط مشخصی از پوست وارد می‌کنند، بردارد و فعالیت‌های آن‌ها را به حالت عادی بازگرداند.

محققان علوم پزشکی نیز اعلام کردند با استفاده از طب سوزنی می‌توان وضعیت حافظه بیماران مبتلا به ضعف حافظه و شناخت را بهبود بخشید. علاوه بر این، محققان چینی با بررسی گروه 500 نفره از بیماران که دچار ضعف نسبی حافظه و شناخت مغزی بودند، به مدت دو تا سه ماه آن‌ها را با روش طب سوزنی مداوا کردند.

بهبود با این روش، کاملا مشهود بود و بر این اساس محققان بر این باور هستند که شاید روزی بتوان بیماران آلزایمری را در مراحل نخست بیماری، درمان کرد. در واقع طب سوزنی و پزشکی شرقی از طریق رویه درمانی که دربرگیرنده فاکتورهای مؤثر مختلفی است، نظیر تقویت اکسیژن‌رسانی و غذارسانی، قادر به تقویت عملکرد مغز و جلوگیری از پیرشدن سلول‌های مغز است.

در طب سوزنی و به‌طور کلی پزشکی شرقی، روح مظهر آگاهی، عواطف و تفکر در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه روح بر حافظه بلندمدت و توانایی تفکر افراد اثر گذاشته، به خرد کمک می‌کند و فعالیت‌هایی را که شامل عملکردهای ذهنی و خلاقانه هستند، بر عهده دارد. لذا هرچه ذهن در سلامت بیشتری باشد، قدرت اندیشیدن افزایش خواهد یافت و برعکس ذهن ناسالم یا خارج از تعادل باعث عملکرد ضعیف حافظه، سردرگمی و زوال عقل می‌شود. منظور از سلامت ذهن، وجود تعادل و هماهنگی بین عملکرد مغز و روح است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo ترکان گفته :

    ممنون بسیار عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

15 − شش =