خیابان اردشیر در محله ولدان چهره نازیبایی از محلات اصفهان پیش‌روی مسافرانی از استان‌های مختلف، به تصویر کشید

خیابانی با روکش آسفالت بی‌عدالتی!

خیابان اردشیر که در محله ولدان و در منطقه 2 شهرداری اصفهان واقع شده، فاصله‌اش تا بزرگ‌ترین میدان شهر تنها 3 کیلومتر است اما انگار فاصله‌اش با توسعه اصفهان هزار کیلومتر.

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۴
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
خیابانی با روکش آسفالت بی‌عدالتی!

به گزارش اصفهان زیبا؛ خیابان اردشیر که در محله ولدان و در منطقه 2 شهرداری اصفهان واقع شده، فاصله‌اش تا بزرگ‌ترین میدان شهر تنها 3 کیلومتر است اما انگار فاصله‌اش با توسعه اصفهان هزار کیلومتر.

این بی‌عدالتی در توسعه وقتی خودش را نشان می‌دهد که درست در هفته برنامه«اصفهان جان» که همه ایران از قاب تلویزیون نظاره‌گر اصفهانی پویا، زیبا وتاریخی هستند و ظرفیت‌های بالفعل وبالقوه شهر بیان می‌شود، در گوشه‌ای دیگر از شهر و در همین خیابان، به واسطه اتفاقی دیگر، تصویری از اصفهان به صورت زنده و عینی جلوی چشم مسافرانی از استان‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود که چندان زیبنده شهر زیبا و البته پرتوان اصفهان نیست.

قصه را باید این‌طور روایت کنیم. محله ولدان محله‌ای که سال‌هاست با محرومیت و بی‌توجهی به لحاظ امکانات شهری روبروست، اما دلایل این محرومیت و بی‌توجهی هنوز مشخص نشده است. از سال‌های گذشته این محله اسیر کارخانه‌های نیمه‌صنعتی موزاییک‌سازی و آلودگی ناشی از آن شده که چهره نازیبایی در این محله به تصویر کشیده است.

مشکلات این کارخانه‌ها در محله و مسئله پیچیده انتقال این کارخانه‌ها بارها در قالب گزارش‌های مختلف در روزنامه” اصفهان زیبا” موردبررسی قرار گرفت. هر بار در ادوار مختلف شهرداران منطقه پاسخ‌های مختلفی برای موانع پیش روی انتقال مطرح کردند؛ اما هیچگاه این مشکل به صورت اساسی حل نشد.

البته در سال‌های اخیر اقداماتی برای تعطیلی کارخانه‌ها در این خیابان انجام شد واکثر آن‌ها تعطیل شدند، اما چهره این کارخانه‌ها تغییر چندانی نکرد. وجود کارخانه‌های ویران و نیمه‌ویران، کارخانه‌های تغییر کاربری داده شده، زمین‌های مخروبه، دیوارهای رها شده و البته زمین‌های بایر که در اثر بی‌آبی و بی‌توجهی منبع زیرگرد در محله شده‌اند و در طول مسیر قرار گرفته‌اند، به این نازیبایی‌ها افزوده است.

خیابان که محل عبور مردم زیادی است

آنچه اتفاق افتاده است این است که ورزشگاهی چندمنظوره در این خیابان واقع است که هر از چندگاهی میزبان مسابقاتی استانی و کشوری است. در 27 و 28 شهریور ماه و درست در روزهای انتهایی هفته «اصفهان جان» این ورزشگاه میزبان مسابقات کشوری ورزش‌های رزمی بود و افراد زیادی برای شرکت در این مسابقات، از استان‌های مختلف به سمت این ورزشگاه گسیل شدند.

اما مسیر نازیبای این خیابان، آسفالت بسیار نامناسب آن و زمین‌های رها شده روبروی ورزشگاه که به پارکینگ اتوبوس‌های حامل ورزشکاران مبدل شده بود، باعث تعجب مسافران و شرکت کنندگان در این مسابقات بود. برخی از شرکت کنندگان از مسیر نامناسب گله مند بودند و برخی متعجب از وجود همچین خیابانی در محله‌های اصفهان. مردی که از شیراز برای مسابقات آمده بود گفت: وقتی وارد خیابان اردشیر شدیم هر چه جلوتر آمدیم حس کردیم اشتباه آمده‌ایم و تعجب کردیم در داخل شهر اصفهان چنین خیابانی هم پیدا می‌شود.»

راننده اتوبوسی هم که ورزشکاران را از چهارمحال وبختیاری برای مسابقات آورده بود از وضعیت آسفالت نامناسب و راهی که به سختی اتوبوس از آن عبور می‌کرد به دلیل عرض کم و البته وضعیت نامناسب پارکینگ، متعجب وگله‌مند بود.

40 سال است وضع این خیابان همین است

آقای اسکندری ساکن محله و درست مقابل ورزشگاه و جای کارخانه قبلی‌اش مشغول به ساخت وساز است، به شدت از وضعیت این خیابان و البته نگاه مسافران به این محله گله مند است و در این خصوص گفت: شهرداری سال‌هاست قول رسیدگی به این خیابان را می‌دهد، اما خبری نیست. شما ببینیند چقدر مسافر از شهرهای مختلف آمده است.

آسفالت خیابان بسیار نامناسب است و مسیر پیچ وخم وعقب نشینی زیادی دارد. دیوار کارخانه‌های داخل مسیر تخریب شده و اصلاً به فکری برای بازسازی انجام نشده است. شهرداری باید مالکان را مجبور به اصلاح شکل و شمایل کارخانه‌ها کند تا چهره خیابان بهتر شود. خیابان هم بسیار کم عرض و پر پیچ وخم است. این درحالی است که شهرداری برای تخلفات ساخت وساز و یا تخلیه مصالح ساختمانی حساس است و من برای تخلیه اجر در زمین کنار ساختمان در حال ساخت، جریمه شدم. چرا شهرداری برای زیبایی و اصلاح خیابان این‌طور حساس نیست. این واقعاً برای شهر ما نامناسب است.

او در ادامه با تاکید بر اینکه بارها این مسئله را به 137 و حتی خود شهردار مطرح کرده است والبته اقدام موثری ندیده است، افزود: بارها قول بازسازی و اصلاح خیابان را داده‌اند اما قولی عملی نشده است. بیش از 40 سال است وضعیت این خیابان به این صورت است. باید فکری برای وضعیت این خیابان بکنند.

چندی پیش در ویژه نامه «هم محله» به محله ولدان پرداختیم و مشکلات این محله از زبان معتمدان مطرح شد. در آن ویژه نامه سید مسلم احمدی جوان خیر و عضو گروه جهادی محله در خصوص این مشکلات صحبت کرد و به ما گفت: خیابان اردشیر یکی از خیابان‌های قدیمی محله ولدان است که توسط موزاییک‌سازها احاطه شده و شاکله بسیار نامطلوبی دارد. با آنکه در سال‌های اخیر برخی ازموزاییک‌سازان عملاً دیگر در این خیابان فعالیتی ندارند، اما شاکله نامناسبی به این خیابان داده‌اند.

احمدی در خصوص طرح ساماندهی این خیابان که سال‌هاست روی میز شهرداری قرار گرفته گفت: برای حل شدن مشکل خیابان اردشیر شهرداری اقداماتی انجام داده است؛ این خیابان را در طرح بافت فرسوده قرار دادندکه با تجمیع پلاک‌های فرسوده به‌علاوه اعطای طبقه مازاد، به رونق این خیابان و اصلاح آن کمک کنند، اما متأسفانه مالکان اقدامی دراین خصوص انجام نداده‌اند.

این معتمد محلی در ادامه بیان داشت: در خیابان اردشیر تقریباًبسیاری ازکارگاه‌ها تعطیل شده، اما یک شغل درحال تبدیل‌شدن به ده شغل مزاحم دیگرشده است. همین مساله مانع از اصلاح خیابان و تغییر شکل آن می‌شود. این خیابان یکی از خیابان‌های اصلی محله ولدان است و محل عبور ومرور مردم، ولی متاسفانه وضعیت بسیار نامناسبی دارد.

در کنار این مساله اجرایی نشدن پروژه‌ای که سال‌ها پیش برای این محله رقم خورده است، مانع از اجرای هر گونه طرح توسعه‌ای در این خیابان شده است. عبور دکل‌های برق فشار قوی از میان محله از اجرای خیابانی از زیر این دکل‌ها خبر می‌داد. طرحی که قرار است محله ولدان را به رهنان و در انتها به اتوبان شهید خرازی متصل کند، اما سال‌هاست این طرح روی میز مدیران شهرداری جابه‌جا می‌شود و اراده‌ای برای اجرای آن نیست. این طرح در میان محدوده شهرداری منطقه 2 و 11 قرار گرفته‌است و البته به نظر می‌رسد خبری از همکاری این دوشهرداری برای اجرا نبوده است.

در سال 97 ابتدای این طرح که به نام شهید تقی یار نام گرفته به طول 550 متر اجرایی و افتتاح شد و مابقی این خیابان که در محدوده منطقه 2 واقع است، بلاتکلیف رها شد.

البته لازم به ذکر است ناهماهنگی شهرداری‌ها دراجرای طرح، افتتاح خیابان تقی‌یار در محله رهنان را هم ابتر و بن بست گذاشت و نتوانست مشکلی از اهالی رهنان حل کند.احمدی در این خصوص این خیابان به ما توضیح داد: «جاده زیر سیم یا شهید تقی‌یار قرار است رهنان را به مادی شمس‌آباد و خیابان امام خمینی وصل کند. بیش از 1600 متر آن در منطقه 2 قرار دارد و بیش از 80 درصد این مسیر در زمین‌های کشاورزی واقع است که آزادسازی آن کار بسیار راحت‌تری از آزادسازی واحدهای مسکونی است؛ اما متأسفانه در این سال‌ها تعلل شده و طرح اجرایی نشده است. با احداث این خیابان می‌توان شاهد حضور سرمایه‌گذاران در محله ولدان، رشد محله و این خیابان باشیم.»

شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند انتقال این کارگاه‌ها را انجام دهد

در همان زمان محمدرضا طبیبی مدیر منطقه 2 شهرداری اصفهان در خصوص مطالبه «هم محله» درخصوص این خیابان و بلاتکلیفی آن و در خصوص انتقال کارگاه‌های موزاییک‌سازی گفت: جابه‌جایی کارگاه‌های موزاییک‌سازی همکاری لازم و مستمر همه ارگان‌هایی که به‌نوعی مربوط به موضوع می‌شوند را می‌طلبد، تا با یک بسیج همگانی، منطقه و اهالی ساکن در محدوده این کارگاه‌ها را پس از گذشت چندین سال از تهدیدات زیست‌محیطی و سایر مخاطرات حاصل از فرایند آن، نجات دهیم.

کارگاه‌های موزاییک‌سازی باید به خارج از محدوده شهر انتقال یابند، شهرداری مالکیتی بر زمین‌های خارج شهر ندارد؛ بنابراین به‌تنهایی نمی‌تواند انتقال این کارگاه‌ها را انجام دهد و رضایت معترضان و مالکان را جلب کند.

او در ادامه افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان در حال آماده‌سازی فاز دوم شهرک صنعتی علویجه است و قول اتمام زیرساخت‌های آن را داده است که در صورت تحقق، امکان معرفی به موزاییک‌سازان در آن شهرک وجود دارد. همچنین درصورتی‌که کارگاه‌های موجود تمایل به حذف کارگاه فعلی و ساخت‌وساز جدید به جای آن با کاربری تجاری‌،خدماتی و‌مسکونی را داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به منطقه انجام مراحل قانونی آن را پیگیری کنند. در ادامه همکاری مالکان نیز برای جابه‌جایی به مکانی خارج از شهر نیز لازم و ضروری است.

آزادسازی تدریجی، سیاست شهرداری برای تعریض خیابان اردشیر است

طبیبی به صورت ویژه در خصوص مشکل خیابان اردشیر توضیح داد: شهرداری در خصوص خیابان اردشیر با توجه به وجود کارگاه‌ها و بافت فرسوده آن بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت، بازسازی کارگاه‌ها و تغییر کاربری آن در نظر گرفته است، اما تغییر چهره این خیابان علاوه بر همکاری شهرداری نیاز به همراهی ساکنان محله ولدان دارد؛ با این حال شهرداری از ظرفیت قانونی برای حذف مشاغل مزاحم استفاده می‌کند.

او با تاکید بر اینکه آزادسازی تدریجی، سیاست شهرداری برای تعریض خیابان اردشیر است، گفت: در این راستا با ارائه بسته‌های تشویقی برای مالکان ازجمله اولویت‌بندی کاربری‌های مرتبط و همچنین اضافه ارتفاع با توجه به بافت فرسوده نسبت به تشویق مالکان برای بازسازی اقدامات لازم انجام شده است؛ همچنین برای اولین بار در این منطقه دفتر تسهیلگری در محله اردشیر بازگشایی شده است که مالکان می‌توانند با مراجعه به آن از خدمات این دفتر استفاده کنند.

البته طبیبی در این مصاحبه اشاره‌ای به زمان اجرا شدن طرح خیابان تقی‌یار و عبور آن از خیابان اردشیر که باعث تغییرات اساسی در این خیابان می‌شود، نکرده است. تنها بر آزاد‌سازی تدریجی خیابان اشاره کرده است که آینده‌ای نامعلوم را برای ساماندهی خیابان اردشیر متصور می‌شود.

شاید بتوان گفت پروژه‌های تعریف شده در محلات اصفهان به خصوص پروژه‌هایی که در بین چند منطقه شهرداری قرار گرفته است،برای عملیاتی شدن نیاز به یک هم افزایی و استفاده از فرصت‌ها و امکانات برابر و یکسان دارد.

خیابان تقی‌یار در محله رهنان نیم کاره رها شده و در منطقه 2 هنوز عملیاتی نشده است، این درحالی است که اگر این مساله با هماهنگی این مناطق ومعاونت عمران در دستور کارمشترک قرار می‌گرفت می‌توانست سال‌ها پیش افتتاح شود و به خوبی چهره محرومیت را از این منطقه وخیابان کم کند و عبور ومرور مردم را در بین مناطق 2 و 11 تسهیل کند و توسعه را به عدالت در محله‌ها نزدیک کند. توسعه‌ای که این روزها فاصله دوری تا عدالت پیدا کرده‌است و برخی محلات اصفهان را به حاشیه برده است در حالی که فاصله چندانی با مرکز شهر اصفهان ندارند.