مجوز مسابقه موی‌تای گلدشت را چه کسی صادر کرد؟!

یک رویداد خبرساز

موی‌تای یکی از سبک‌های آزاد ورزش‌های رزمی است که مبارزات آن به‌صورت فول کنتاکت و در رینگ برگزار می‌شود و جزو رشته‌های پرطرفدار در کشورمان محسوب می‌شود.

تاریخ انتشار: 11:45 - یکشنبه 1402/02/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
یک رویداد خبرساز

موی‌تای یکی از سبک‌های آزاد ورزش‌های رزمی است که مبارزات آن به‌صورت فول کنتاکت و در رینگ برگزار می‌شود و جزو رشته‌های پرطرفدار در کشورمان محسوب می‌شود.

رشته موی‌تای پس از چندسال فعالیت در ایران، در دهه هفتاد به‌عنوان یکی از رشته‌های زیرمجموعه فدراسیون ورزش‌های رزمی به ثبت رسید.

اما پس از شروع فعالیت فدراسیون انجمن‌های ورزشی، این رشته به فدراسیون جدید انتقال یافت؛ با این حال اختلاف نظرها درباره این تصمیم باعث شد تا دوباره به فدراسیون ورزش‌های رزمی بازگردد.

این رفت و برگشت یک بار دیگر انجام شد تا در نهایت پس از اعلام نظر وزارت ورزش و جوانان رشته موی‌تای به فدراسیون ورزش‌های رزمی منتقل شد که این تصمیم با مخالفت جدی برخی از فعالان این رشته روبه‌رو و جواد نصیری مدعی شد بر اساس درخواست و تأکید فدراسیون بین‌المللی موی‌تای از او، فعالیت مستقل موی‌تای IFMA به طور رسمی انجام شده است.

این اقدام باعث دودستگی بیشتر در بین فعالان رشته موی تای شد. با این حال طبق آیین‌نامه‌های کشوری، ابلاغیه معاون وزیر ورزش مبنی بر فعالیت رشته موی‌تای در ایران ملاک فعالیت و تصمیم‌گیری فدراسیون‌های ورزشی، ادارات ورزش و جوانان و هیئت‌های ورزشی است.

تبعات آشفتگی سیستمی در رشته موی‌تای در سطح کشوری به بعد استانی هم رسیده و برگزاری یک دوره مسابقه موی‌تای در شهرستان گلدشت، در شرایطی که هیئت ورزش‌های رزمی استان و اداره ورزش و جوانان شهرستان نجف‌آباد با برپایی این رویداد مخالفت کرده‌اند، خبرساز شده است.

آن‌طور که حمیدرضا پارسی‌منش، رئیس هیئت ورزش‌های رزمی استان می‌گوید که از طریق رئیس هیئت ورزش‌های رزمی یزد، از حضور یک تیم از یزد برای شرکت در مسابقه موی‌تای که در گلدشت برگزار می‌شده اطلاع پیدا کرده است. اما هیئت اصفهان در جریان برگزاری چنین رویدادی نبوده است.

او می‌افزاید: برگزاری مسابقات ورزشی در شهرستان‌ها نیازمند دریافت مجوز از هیئت ورزشی آن شهرستان است؛ اما هیئت ورزش‌های رزمی نجف‌آباد مجوزی برای برگزاری این مسابقه صادر نکرده و این موضوع را به اطلاع رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان نجف‌آباد رساندیم.

به گفته پارسی‌منش، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان نجف‌آباد اعلام کرده برگزاری این مسابقه برعهده مجموعه ورزشی شهرداری گلدشت بوده است. از این رو از طریق هیئت ورزش‌های رزمی استان به‌طور رسمی با اداره ورزش و جوانان و بخش‌های حراست و دفتر بازرسی مکاتبه و اعلام شده این هیئت هیچ مسئولیتی در قبال برگزاری این رویداد ندارد و برگزارکنندگان آن باید پاسخ‌گوی هر گونه اتفاقی باشند.

او با انتقاد از همکاری‌نکردن اداره ورزش و جوانان شهرستان نجف‌آباد با هیئت استان، می‌گوید: براساس اعلام صریح معاون وزیر ورزش، رشته موی‌تای زیرمجموعه فدراسیون و هیئت ورزش‌های رزمی است و برگزاری هر مسابقه و دوره آموزشی در سطح استان منوط به کسب مجوز از هیئت استانی و شهرستانی است و رفتارهای سلیقه‌ای و خودسرانه برخی شهرستان‌ها، سنگ بنای اشتباهی در ورزش پایه‌گذاری می‌کند.

محمدامین موحد، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان نجف‌آباد، نیز تأکید دارد برگزاری مسابقه در سطح شهرستان‌ها با دریافت مجوز از هیئت‌های شهرستانی است. اما هرگاه مسابقه از سطح شهرستان خارج شود، صدور مجوز از طریق هیئت‌های استانی خواهد بود.

او با بیان اینکه رئیس هیئت ورزش رزمی استان اعلام کرده برگزاری مسابقه موی‌تای در گلدشت مجوز قانونی ندارد، می‌گوید: پس از تأکید رئیس هیئت استان، با هیئت ورزش‌های رزمی نجف‌آباد مکاتبه کرده و اعلام کردیم این مسابقه وجهه قانونی ندارد و هیئت شهرستان نجف‌آباد هم با مجموعه ورزشی گلدشت مکاتبه کرد و با اعلام غیرقانونی‌بودن مسابقه، تأکید کرد تمام عواقب مسابقه بر عهده برگزارکنندگان آن خواهد بود.

آن‌طوری که موحد می‌گوید، ورزشکار خارج از شهرستان نجف‌آباد در این مسابقه شرکت نکرده و اطلاعات نادرستی به رئیس هیئت رسیده است.

او تصریح می‌کند: تمام سازمان و نهادها بخش تربیت بدنی دارند و مسابقاتی را برگزار می‌کنند که اداره کل و ادارات شهرستانی در این رویدادها دخل و تصرفی ندارند و مسئولیت کامل آن برعهده برگزارکننده است.

او ادامه داد: برای پیگیری این موضوع که برگزاری یک رویداد خارج از سیستم اداره ورزش، به مجوز از هیئت های استانی و شهرستانی نیاز دارد، از روابط عمومی اداره ورزش و جوانان استان استعلام کردیم که علی اعتباریان تأکید داشت بر اساس آنچه رئیس گروه توسعه ورزش قهرمانی این اداره گفته، صدور مجوز این مسابقه از سوی هیئت شهرستان بوده است.

به گفته مرادی، برگزاری مسابقه در دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها نیز با هماهنگی اداره ورزش و جوانان و هیئت های ورزشی چون هیئت ورزش دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار می‌شود و به‌طور نمونه جام مولای عرشیان با همکاری هیئت‌های ورزشی استان به انجام رسید.

بر مبنای آنچه ذکر شد. ابهامات موجود در برگزاری این مسابقه موی‌تای در شهرستان گلدشت برطرف نشد و «اصفهان زیبا» آمادگی دارد اظهارات هر کدام از طرفین موضوع و برگزارکنندگان مسابقه را جهت رفع ابهام کامل منتشر کند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

8 + یازده =