همکاری‌نکردن بانک‌ها در ارائه تسهیلات ازدواج:

سنگ‌اندازی پیش پای متقاضیان وام ازدواج

بنابر آمارهای ثبت‌شده، بیش از یک‌هزار و 100 وام ازدواج تاکنون از سوی شعب مختلف بانک به مزدوجین اختصاص یافته است و طی یک سال گذشته 820 هزار نفر نیز وام فرزندآوری دریافت کردند و مراجعه 75 درصدی مردم به بانک‌ها برای دریافت وام ازدواج و فرزندآوری ثبت شده است. از این تعداد 25 درصد مراجعه‌ها منجر به دریافت وام شده است.

تاریخ انتشار: 02:52 - دوشنبه 1402/03/1
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
سنگ‌اندازی پیش پای متقاضیان وام ازدواج

به گزارش اصفهان زیبا؛ وام ازدواج اگرچه از سوی مسئولان همواره به‌عنوان بسته تشویقی مطرح ‌شده. اما در ذهن زوج‌ها یکی از مسیرهای پرمشقت و طاقت‌فرسایی ثبت می‌شود که نه‌تنها طعم شیرین آن مایه و برکت زندگی آن‌ها نمی‌شود، بلکه درد تلخ پیداکردن ضامن‌ها گاه زوج‌ها را از دریافت این وام منصرف و آن‌ها را برای آغاز یک زندگی دونفره آبدیده می‌کند.

بنابر آمارهای ثبت‌شده، بیش از یک‌هزار و 100 وام ازدواج تاکنون از سوی شعب مختلف بانک به مزدوجین اختصاص یافته است و طی یک سال گذشته 820 هزار نفر نیز وام فرزندآوری دریافت کردند و مراجعه 75 درصدی مردم به بانک‌ها برای دریافت وام ازدواج و فرزندآوری ثبت شده است. از این تعداد 25 درصد مراجعه‌ها منجر به دریافت وام شده است.

این آمار در حالی از سوی امیرحسین بانکی پورفرد، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، مطرح شد که مشمولان وام ازدواج از سختی‌های این مسیر می‌گویند؛ موضوعی که به همراه مشکلات اقتصادی باعث شده است بعضی‌ها دست از پیگیری دریافت وام بردارند.

سینا سپهری، یکی از مشمولان طرح وام ازدواج می‌گوید : «تسهیلات بانکی در شرایط رونق اقتصادی و ثبات سیاسی معناو مفهوم پیدا می‌کند. وقتی قیمت‌ها افسارگسیخته رشد می‌کنند و بیکاری بیداد می‌کند، تسهیلات چه معنایی دارد و قرار است کدام درد را حل کند؟»

روح‌الله کلامی، یکی دیگر از متقاضیان وام ازدواج نیز می‌گوید: «باوجود الکترونیکی‌شدن ثبت‌نام وام قرض‌الحسنه ازدواج، اغلب متقاضیان با مشکل عدم‌تخصیص بودجه کافی در بانک‌ها، نداشتن ضامن معتبر و موانع دیگر روبه‌رو می‌شوند. به همین دلیل مدت‌زمان انتظار آن‌ها برای دریافت این وام بسیار طولانی می‌شود و گاهی اقدام به لغو درخواست خود می‌کنند.»

یکی دیگر از وام‌گیرندگان با اعلام اینکه بیش از یک سال است که به‌دنبال دریافت وام ازدواج بوده، اما تاکنون موفق به دریافت آن نشده است، ادامه می‌دهد: «اسفند درخواست وام ازدواج را ثبت کردم که پس از مراجعه به بانک مربوط اعلام شد اعتبارات سالانه آن‌ها به اتمام رسیده است؛ درصورتی‌که باید هر بانکی پس از اتمام اعتبارات به بانک مرکزی اعلام کند تا در سامانه شعب مربوط نشان داده نشود.»

او می‌گوید: «شرط یک ضامن برای وام ازدواج از سوی بانک‌ها رعایت نمی‌شود و به خاطر سخت‌گیری در داشتن ضامن تاکنون موفق به دریافت وام نشدم.»

اگرچه نمایندگان مجلس به مشکلات موجود بر سر راه وام‌گیرندگان واقف‌اند و تاکنون در این خصوص با متولیان بانک رایزنی‌های گسترده‌ای داشته‌اند، همچنان متقاضیان وام ازدواج به دریافت ضامن‌های سنگین معترض‌اند.

تسهیلات فرزندآوری و امکان ثبت شکایت از بانک‌های متخلف

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس در این ارتباط به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «دومین جایزه‌ای که مجلس در فروردین‌ سال جاری به‌موجب قانون برقرار کرد، اجرای تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به مبلغ ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای تولد فرزندان اول تا پنجم بود. برقراری این تسهیلات با این مبلغ، آن‌هم به‌صورت قرض‌الحسنه برای اولین بار در کشور اجرا شده و بر اساس گزارش بانک مرکزی، تاکنون بیش از ۲۴۱ هزار نفر از این تسهیلات استفاده کرده‌اند. »

بانکی پورفرد اضافه می‌کند: «البته طبق قانون یک ضامن معتبر یا سفته برای ضمانت کافی است و سنگ‌اندازی برخی شعبه‌ها یا بانک‌های عامل نیز موردتوجه جدی بانک مرکزی قرارگرفته است. بانک مرکزی به همین منظور سامانه مشخصی برای شکایت از این تخلف‌های اعطای تسهیلات فرزندآوری فراهم کرده است. در هر صورت حجم تسهیلات اعطایی بانک مرکزی تا کنون نشان از تحقق این ماده‌قانون دارد.»

او درباره اینکه کدام‌یک از تسهیلات اقتصادی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکنون کام مردم را شیرین کرده و کدام‌یک هنوز به دست مردم نرسیده است، بیان می‌کند: «به‌موجب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در آبان سال گذشته به تصویب مجلس رسید، تسهیلاتی برای خانواده‌ها و مادران پیش‌بینی شد که تاکنون بعضی از آن‌ها به اجرا گذاشته‌شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.»

او به افزایش شش تا هفت‌برابری مبلغ وام ازدواج نسبت به دوسال گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: «مبلغ 30 میلیون تومان وام ازدواج طی دو سال گذشته به مبلغ 180 تا 210 میلیون تومان افزایش یافت و علاوه بر آن نیز تعداد وام‌های ازدواج نیز با رشد چشمگیری مواجه شد و تمام افرادی که طی سال‌های گذشته موفق به دریافت وام ازدواج نشده بودند، وام به آن‌ها تخصیص یافت.»

این نماینده مجلس اعلام می‌کند: «چهارهزار میلیارد تومان وام ازدواج به متقاضیان چهار ارگان کمیته امداد، بهزیستی، نیروهای مسلح و بسیج اختصاص داده‌شده است. طـی10 سال گذشته بیشترین میزان اعتبارات برای وام ازدواج اختصاص‌یافته است.»

او با توصیه به زوج‌های جوان درانتظاردریافت وام ازدواج بیان می‌کند: «بهتر است دریافت وام از بانک‌های دولتی را در اولویت قرار دهند. از 28 هرماه سایت بانک‌های دولتی برای ثبت‌نام بازخواهد شد و در صورت پرشدن به بانک خصوصی مراجعه کنند.»

بانکی‌پورفرد با اشاره به اینکه گاهی مقاومت‌هایی از سوی بانک‌ها در تخصیص وام ازدواج مشاهده‌شده است، اما به‌دنبال رفع آن هستیم، ادامه می‌دهد: «زوج‌هایی که طی سال‌های گذشته ازدواج‌کرده‌اند، اما موفق به دریافت وام ازدواج نشد‌ه‌اند، می‌توانند مبلغ تعیین‌شده همان سال را دریافت کنند و اگر بانکی در این زمینه سرپیچی کرده ، مرتکب تخلف شده است.»

پیگیر مشکلات زوج‌ها در سختی دریافت وام های ازدواج هستیم

دیگر نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه گاهی قوانین خوبی داریم، اما به‌خوبی اجرایی نمی‌شوند که از آن جمله می‌توان به قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده اشاره کرد، می‌گوید: «این قانون، قانونی مترقی است؛ اما با چالش‌های زیادی مواجه شده و به‌درستی اجرانشده است.»

زهرا شیخی، از نظارت مجلس بر تخصیص وام ازدواج به زوجین خبر می‌دهد و می‌افزاید :« اگر گزارش‌ها به‌موقع به مجلس برسد، امکان رسیدگی به آن هست و گروه جمعیت و نمایندگان مختلف از وزارت اقتصاد پیوسته در ارتباط با تخصیص وام‌های ازدواج مطالبه دارند. »

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده − دوازده =