دمنوش‌ها با طبع متفاوت و مصرف‌کننده متفاوت

 دمنوش انوع و اقسام دارد که اطلاع از خواص و طبع آن بسیار ضروری است. چراکه با توجه به خواص و طبع آن می‌توانید از آن استفاده کنید و از سلامتی بیشتری برخوردار شوید. به برخی از این نمونه‌ها اشاره می‌کنیم.

تاریخ انتشار: 16:10 - دوشنبه 1402/03/1
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
دمنوش‌ها با طبع متفاوت و مصرف‌کننده متفاوت

به گزارش اصفهان زیبا؛ دمنوش انوع و اقسام دارد که اطلاع از خواص و طبع آن بسیار ضروری است. چراکه با توجه به خواص و طبع آن می‌توانید از آن استفاده کنید و از سلامتی بیشتری برخوردار شوید. به برخی از این نمونه‌ها اشاره می‌کنیم:

‌‌دمنوش اسطوخودوس

 طبیعت این گیاه، گرم و خشک است و در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله: میگرن، زکام، آسم و برونشیت، انواع روماتیسم و اگزما کاربرد دارد. از این گیاه به عنوان مسکن، آرام‌بخش اعصاب، تقویت‌کننده سلول‌های مغز و شستشودهنده کلیه استفاده می‌شود.

دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه دارای طبع گرمی است؛ در بعضی مزاج‌ها، بالابرنده قوی فشارخون است. در تقویت قلب و اعصاب و آرام‌بخشی بسیار موثر است. همچنین خونساز، نشاط‌آور، خواب‌آور، برطرف‌کننده بوی بد دهان است و ضدبیماری‌های کلیه، ضد صدای گوش و ضدخواب‌های وحشتناک است.

دمنوش گل سرخ

 این نوع دمنوش، طبیعتی معتدل و خشکی دارد و بسیار شادی‌بخش، مقوی قلب و ضدصفرا و بلغم است. همچنین ملین بسیار خوبی بوده؛ در درمان یبوست‌های تازه و کهنه، تقویت لثه و ترمیم زخم‌های آن موثر است.

دمنوش مرزنجوش

این گیاه با اثر تب‌بُر و خلط‌آور خود، در درمان  انواع سرماخوردگی‌ها موثراست و در دستگاه گوارش به عنوان داروی ضد‌نفخ و ورم معده، ضد‌اسهال و اشتهاآور کاربرد دارد. ضمنا طبیعت گرم و اثر آرامبخش مرزنجوش بر اعصاب، آن را تبدیل به یکی از بهترین داروها در درمان میگرن مزمن و بسیاری از سردردهای دیگر و نیز بی‌خوابی کرده است.

دمنوش عناب

عناب دارای طبیعتی معتدل است و اثر خوبی در تصفیه خون دارد. همچنین ملین، کاهش‌دهنده فشار‌خون و مفید در درمان بواسیر، ضد‌سرفه و تنگی‌نفس و گرفتگی صداست.

دمنوش زرشک

زرشک، طبیعتی سرد و خشک دارد و ضد‌صفرا، تقویت‌کننده معده، کبد و قلب، خنثی‌کننده سموم، ‌برطرف‌کننده عطش و گرمازدگی‌(و تهوع و استفراغ ناشی از آن) و بی‌اشتهایی است. زرشک، ضمن تصفیه خون، درمان بـسـیار خوبی برای فـشـار‌خـون بـالا‌(در افراد گرم مزاج) است.

دمنوش گلپر

گلپر دارای طبیعت گرم و خشک است و از نظر خواص ضدصرع قوی، تقویت‌کننده حافظه، برطرف‌کننده تنبلی معده، کمک‌کننده به هضم غذا، ضد‌‌انواع اسهال و اشتهاآور است. علاوه بر این، در درمان جوش و دمل اثربخش است.

دمنوش نعناع

نعناع، معتدل و دارای اندکی گرمی و یک ضد‌سهال و استفراغ قوی است. همچنین در تقویت‌ معده و برطرف کردن نفخ موثر است. همچنانکه به عنوان خوشبوکننده دهان؛ آرام‌کننده روده‌ها و رفع‌کننده ناراحتی‌های کیسه صفرا تاثیر خوبی دارد. ضمنا برای درمان ناراحتی‌های ریوی، تنگی‌نفس، آسم و سرفه و خستگی‌ اثر دارد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده − 12 =