منافع مردم، شریعت و قانون را بر منافع خود ترجیح می‌دهیم

شهردار اصفهان طی احکامی جداگانه، «میثم علی‌نقیان» را به سمت مدیرکل بازرسی شهرداری اصفهان و «محسن زمانی» را به سمت مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان منصوب کرد.

تاریخ انتشار: 13:46 - یکشنبه 1401/10/11
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
منافع مردم، شریعت و قانون را بر منافع خود ترجیح می‌دهیم

به همین مناسبت علی قاسم‌زاده، در آیین تکریم و معارفه این دو مدیر با اشاره به اینکه قانون، ملاک این سازمان است، گفت: منافع مردم در همه عرصه‌ها برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است و اگرچه قانون برخی مواقع شفاف نیست و ابهاماتی دارد، هرکجا بین منافع سازمان و منافع مردم وجود دوراهی ظرفیت، تحلیل و برداشت مشهود بود، توجه به منافع مردم در اولویت است.

او تصریح کرد: از سال‌های گذشته رویه‌ای مبنی بر اینکه برخی افراد منافع سازمان را از قانون و شریعت برتر می‌دانند، ایجادشده؛ درحالی‌که برای اعتمادسازی باید شهرداری همواره منافع مردم و شریعت و قانون را بر منافع خود ترجیح دهد و امیدواریم این روال حذف شود. شهردار اصفهان با اشاره به اینکه مکاتب مختلفی درباره چگونگی اداره جامعه برای رسیدن به آمال و آرزوهایش وجود دارد، خاطرنشان کرد: مکتب «آنارشیسم» یکی از آن‌هاست.

پیروان این مکتب اعتقاد دارند که باید روی اخلاق مردم کار کرد و به اندازه‌ای اخلاق را در جامعه گسترش دهیم که به قانون نیاز نداشته باشیم. این در حالی است که معنای «آنارشیسم» در لغت‌نامه‌ها به معنای هرج‌ومرج است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه برخی دیگر به گسترش دین‌داری در جامعه اعتقاد دارند، اظهار کرد: پیروان این مکتب معتقدند دین می‌تواند جایگزین قانون شود و اگر تمام مردم دین‌دار باشند، دیگر تخلفی به وجود نمی‌آید.

درنهایت این مکتب پس از ایمان و دین، قانون را در جامعه ملزم می‌داند. قاسم‌زاده در ادامه با تأکید بر اینکه هیچ موضوعی همچون قانون نمی‌تواند به جامعه نظم و انضباط ببخشد، تصریح کرد: مبدأ و منشأ قانون نیز بسیار مهم است.

در حال حاضر انسان ها به این نقطه رسیدند که وجود قانون در جامعه ضروری است. ما منشأ تشکیل قانون اختلافاتی در جهان به وجود آورده که حاصل آن طرح نظریه‌های مختلف است.

او با اشاره به اینکه برای منشأ قانون در جوامع نظرهای متفاوتی وجود دارد، ابراز کرد: نخبگان، نمایندگان مردم و ناهنجاری اجتماعی از دیدگاه‌های متفاوت، منشأ قانون معرفی می‌شوند.

بنابراین اختلاف ما با برخی از مردم دنیا در این است که به طور مثال در کشوری مانند انگلیس هنوز مرجع قانون را صرفا یک فرد می‌دانند، در حالی که معتقدیم مرجع قانون باید از فرد و منبعی باشد که خطا و اشتباه نداشته باشد که هیچ منشأیی به جز ذات اقدس الهی این‌گونه نیست.

شهردار اصفهان در تشریح تفاوت جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها و حاکمیت‌ها گفت: جمهوری اسلامی اعتقاد دارد که میان قانون و شریعت، شریعت مقدم است و باید هر قانونی با شریعت منطبق باشدو تشکیل شورای نگهبان هم به همین منظور است.

او در ادامه شهرداری را یکی از پرکارترین نهادها در جامعه برشمرد و گفت: بیشتر کارکنان این نهاد خدوم و پاک‌دست هستند و در این راستا وظیفه ماست که با آموزش‌های به‌موقع و دقیق، فهم سازمانی از قانون را ارتقا دهیم و اجازه ندهیم هیچ‌یک از کارکنان آن تخلف کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه مرجع ما برای کار باید قانون و اجرای آن باشد، افزود: کنار‌گذاشتن اجتهادات شخصی یکی از موضوعاتی است که از ابتدای فعالیت در شهرداری اصفهان بر آن تأکید کرده‌ام.

قاسم‌زاده تصریح کرد: امیدوارم با حضور مدیر کل جدید بازرسی شهرداری اصفهان روزبه‌روز انس با شریعت و قانون در شهرداری محقق شود. او ضمن تشکر و قدردانی از زحمات ۱۵ ماهه محسن زمانی مدیر کل سابق بازرسی، که اکنون سکان‌دار منطقه 4 شده است، تصریح کرد: منطقه 4 شهرداری اصفهان از مناطق استراتژیک و مهم شهرداری است.

ارتقای جایگاه بازرسی و تقویت آن برای تحقق اهداف شهرداری

در ادامه این آیین، مدیر کل جدید بازرسی شهرداری اصفهان، گفت: برخورد سلیقه‌ای با قانون موجب نارضایتی مردم می‌شود و می‌تواند راه تخلفات و فساد را باز کند. میثم علینقیان تصریح کرد: باید قوانین را به سمت برداشت واحد و شفافیت پیش ببریم.

در این راستا راه اندازی کمیته سلامت با تدبیر مدیریت جدید شهری بسیاری از مسائل و آسیب‌ها را حل می‌کند؛ اما اقدامات باید با سرعت انجام شود. او با بیان اینکه درصددیم در مجموعه بازرسی به مسائل و معضلات به شکل فنی، عملی و تخصصی وارد شویم، خاطر‌نشان کرد: ضعف‌هایی در این عرصه وجود دارد که باید برای حل آن‌ها، ساختارها را با کارشناسان متخصص و باتجربه مجمع بازرسان شهرداری اصلاح و رفع کنیم و اگر این موضوع محقق شود، نیازی به اقدامات نقطه‌ای دیگر نیست.

مدیر کل جدید بازرسی شهرداری اصفهان، اظهار کرد: ارتقای جایگاه بازرسی و تقویت این ساختار برای تحقق اهداف شهرداری در زمینه شفافیت و پاسخ‌گویی به مردم با توجه به تأکیدات شهردار اصفهان و نکات تعیین‌شده، لازم و ضروری است.

بازرسی ، جایگاه قضاوت‌هاست

در ادامه این آیین، مدیر جدید منطقه4 شهرداری اصفهان اظهار کرد: از اعتماد شهردار اصفهان در طول ۱۵ ماه گذشته برای سپردن مسئولیت بازرسی و اکنون نیز سپردن مدیریت منطقه 4 تشکر و قدردانی می‌کنم.

محسن زمانی، با اشاره به اینکه بازرسی ازجمله مسئولیت‌هایی‌ است که با فراز و فرودها و تلخی‌ها و شیرینی‌های متعددی همراه است، تصریح کرد: سختی این سمت از آن جهت است که وظیفه دارید عملکردهای شهرداری را به‌طور کامل رصد کرده و با قانون منطبق کنید.

 

محسن زمانی: وظیفه دارید عملکردهای شهرداری را به‌طور کامل رصد کرده و با قانون منطبق کنید - اصفهان زیبا

او، حضور ۱۵ ماهه‌اش را در سمت بازرسی شهرداری اصفهان با وجود 20 سال سابقه در شهرداری، سرشار از آموخته‌ها و تجربیات جدید دانست و افزود: در این مدت افق دید گسترده‌تری نسبت‌ به موضوعات و لایه‌های مختلف شهرداری پیدا کرده و تلاش کردم چند نکته را رعایت کنم، نخست بازرسی بدون هیجان با تقویت بُعد عقلانی که با حضور متخصصان و متعهدان درصدد تحقق آن برآمدم.

سپس تقویت مجموعه سرمایه انسانی بازرسی، تشکیل اتاق‌های فکر متعدد و راه‌اندازی کارگروه‌ها از دیگر اقداماتی بود که در این مدت به منصه ظهور نشست. مدیر جدید منطقه‌4 شهرداری اصفهان گفت: به‌دلیل تعدد رسالت‌ها در شهرداری، گاهی پیش می‌آید که قانون به درستی اجرا نشود، باید در این‌گونه مواقع انعطاف داشت تا از بروز چالش‌ها پیشگیری شود.

زمانی، تظلم‌خواهی مردم و انتظار شهروندان برای احقاق حقوق آن‌ها را از دیگر سختی‌های جایگاه بازرسی شهرداری برشمرد و خاطرنشان کرد: به‌نوعی بازرسی شهرداری جایگاه قضاوت‌هاست و هر‌گونه کوتاهی عمدا و سهوا باعث ضایع‌شدن حق بیت‌المال یا حق‌الناس شهروندان می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

16 + نوزده =