اصفهان زیبا اعتراض نانوایان را بررسی می‌کند:

قدر نان

افزایش هزینه طبخ نان و کاهش سهمیه آرد در شرایط تورمی، نانوایان اصفهان را به خیابان استانداری کشاند تا مطالبه‌هایشان را به گوش مسئولان برسانند. نانوایان خواستار اصلاح قیمت نان هستند.

تاریخ انتشار: 07:42 - سه شنبه 1402/03/9
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
قدر نان

به گزارش اصفهان زیبا؛ افزایش هزینه طبخ نان و کاهش سهمیه آرد در شرایط تورمی، نانوایان اصفهان را به خیابان استانداری کشاند تا مطالبه‌هایشان را به گوش مسئولان برسانند. نانوایان خواستار اصلاح قیمت نان هستند. حرفشان این است که با توجه به تورم موجود هزینه‌های نانوایان ازجمله هزینه کارگر، سوخت و انرژی، خمیرمایه، اجاره‌بها، بیمه و هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها و… افزایش شدیدی پیدا کرده است؛ اما آن‌ها اجازه ندارند نرخ فروش نان را افزایش دهند.

از سوی دیگر، بعد از کارتی‌ شدن نان و عرضه کارت‌خوان در نانوایی‌ها به دلیل نواقص فراوان در عملکرد کارت‌خوان‌ها، آرد بیشتر نانوایی‌ها کسر شده و همین عامل منجر به کاهش پخت‌وپز نانواها و کاهش درآمدهایشان شده است.

نانوایان اصفهان معترض‌اند که سایر صنوف در شرایط تورمی قیمت‌ها را افزایش داده‌اند؛ ولی نانوایان اجازه افزایش نرخ را ندارند. در این شرایط سودآوری صنف نانوایان کاهش پیدا کرده و پخت نان در این صنعت زیان‌ده شده است.

باوجود این تفاسیر در صورتی که نانوایان نتوانند درآمد و سودآوری خودشان را در سطح معقولی نگه دارند، این صنف را ترک می‌کنند. از آنجایی که نان قوت غالب مردم است، هرگونه تصمیم‌گیری برای اصلاح نرخ نان با حاشیه‌های زیادی همراه است.

اگر قیمت نان افزایش پیدا کند، چون خرید این محصول در برنامه روزانه مردم قرار دارد و باید با قیمت مناسب سر سفره‌هایشان قرار بگیرد، تحت‌فشار قرار می‌گیرند و اگر قیمت نان اصلاح نشود، نانوا ضرر می‌کند.

نرخ کنونی نان مربوط به دو سال پیش است

همین چند وقت پیش بود که اتحادیه نانوایان دو پیشنهاد به مقامات دولتی مبنی بر رشد قیمت ارائه کرد: نخستین پیشنهاد، رشد ۱۰۰ درصدی قیمت نان بر مبنای رشد دوساله در دستمزدها بود. پیشنهاد بعدی، به رشدی مبنی بر تورم سال جاری اختصاص پیدا می‌کرد؛ البته این ارقام با رشد فعلی نان تفاوت فاحشی پیدامی کند. حالا نانوایان می‌گویند به دلیل افزایش هزینه‌ها، کارگرانشان در حال تغییر شغل هستند؛ چون درآمد نانوایی دیگر برایشان به‌صرفه نیست.

سرپرست اتحادیه نانوایان اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «آخرین نرخی که به نانوایان اعلام شده مربوط به هزینه‌های سال 99 بوده که در سال 1400 به آن‌ها اعلام شده است. متأسفانه با وجود افزایش نرخ تورم دستمزد نانوایان به‌روز نشده است و اعلام کرده‌اند که نان خط قرمز دولت است و نانوایان اجازه ندارند نرخ نان را افزایش دهند؛ این در حالی است که تورم همان‌طور که روی نرخ سایر کالاها تأثیر گذاشته است، روی قیمت نان هم تأثیر می‌گذارد.»

رضا حوض‌ماهی بیان می‌کند: «براساس آنالیزی که اعلام شده است، سهم آرد در مقدار یارانه نوع یک بین 8 تا 12 درصد، یارانه نوع دو بین 10 تا 20 درصد و آزادپز کامل حدود 50 درصد است. درحالی‌که سایر هزینه‌ها افزایش یافته، قیمت آرد طی این دو سال تغییری پیدا نکرده است.»

او ادامه می‌دهد: «در سال 1401 هزینه دستمزد کارگر 4/57 درصد و هزینه کارگر در سال 1402 حدود 27 درصد افزایـش یافته اسـت؛ درصورتـی‌که ابتدای سال گذشته فقط 10 درصد و اسفند 15 درصد کمک‌هزینه به نانوایان ارائه شد؛ این درحالی‌است که هزینه‌های تولید نان 100 درصد افزایش یافته و باید هزینه‌ها را از جیب خودشان پرداخت کنند.»

نانوایان زیان‌ده شدند

سرپرست اتحادیه نانوایان اصفهان خاطرنشان می‌کند: «به‌خاطر افزایش هزینه‌ها امسال شغل نانوایی زیان‌ده شده است و برخی نانوایان به‌دنبال تغییر شغل هستند و با صراحت اعلام می‌کنند که شغل کارگر ساختمانی را انتخاب می‌کنند؛ از یک طرف، برای کارفرما صرفه ندارد که باوجود این هزینه‌ها دستمزد مناسب پرداخت کند و از طرف دیگر، برای کارگران نانوایی به‌صرفه نیست که باوجود افزایش هزینه به فعالیتشان در این شغل ادامه دهند.»

حوض‌ماهی اذعان می‌کند: «بزرگ‌ترین دغدغه ما این است که نرخ نان به‌صورت سالیانه اعلام نمی‌شود. مگر دستمزد نانوایان چقدر است که جریمه هم باید پرداخت کنند؛ به‌عنوان‌مثال، نانوایان را به‌خاطر نمک مورد استفاده جریمه می‌کنند. نانوا کارمند غیررسمی دولت است که زیرنظر آن اداره می‌شود؛ ولی از سوی دیگر، سالیانه نه‌تنها دستمزدی به او پرداخت نمی‌شود که هزینه‌هایش نیز تأمین نمی‌شود.»

سرپرست اتحادیه نانوایان اصفهان بیان می‌کند: «بزرگ‌ترین دغدغه نانوا این است که نرخ نان به‌طور رسمی اعلام نمی‌شود. او کارمند غیررسمی است؛ ولی زیرنظر دولت اداره می‌شود؛ درمقابل نه سالیانه دستمزدش افزایش پیدا می‌کند و نه اینکه هزینه‌هایش تأمین می‌شود؛ بعد هم در رسانه‌ها نانوایان را متخلف اعلام می‌کنند!»

حوض‌ماهی ادامه می‌دهد: «طرح هوشمندسازی دولت حساب‌شده نیست. در عمل اعلام می‌کنند که محدودیتی برای توزیع نان وجود ندارد؛ ولی یکی از ایرادهایی که به نانوا می‌گیرند، تراکنش نامتعارف است. سامانه هوشمندسازی نان در مرحله آزمون و خطاست. وقتی سهمیه آرد نانوا کم می‌شود، ضررش را او پرداخت می‌کند.»

سرپرست اتحادیه نانوایان اصفهان اذعان می‌کند: «نانوایان اصفهان با افزایش قیمت نان موافق نیستند؛ چون به هرحال آن‌ها هم جزو قشر ضعیف جامعه به‌حساب می‌آیند؛ ولی در این شرایط باوجود افزایش هزینه‌ها ناچارند به کار خود ادامه دهند.»

او می‌گوید: «نان قوت غالب مردم است؛ ولی با وجود این تورم آیا نانوا باید ضرر بدهد؟ نان هم مانند سایر موارد باید قیمت متعادل داشته باشد. وقتی پنیر و مرغ گران می‌شود، چرا نان نباید افزایش قیمت داشته باشد؟ اداره نانوایی‌ها با این نرخ‌های نان به‌صرفه نیست.»

سرپرسـت اتحادیه نانوایان اصفهان خاطرنشان می‌کند: «مطالبه نانوایان اصفهان این است که آنالیز مشخصی برای محاسبه نرخ نان از سوی مسئولان اعلام شود؛ ولی مسئولان مدام اعلام می‌کنند که نان کالای استراتژیک است و نمی‌توان قیمت این محصول را افزایش داد.»

حوض‌ماهی بیان می‌کند: «ماخواستار افزایش نرخ عادلانه نان و بررسی بیشتر جریمه‌های تعزیراتی و دقت بیشتر بازرسان هستیم؛ همچنین تعامل با نانوایان برای بازگشت سهمیه‌هایی که حذف شده است، اهمیت دارد.»

سکوت استانداری درمقابل مطالبه‌های نانوایان

باوجود اعتراض نانوایان، دولتی‌ها هنوز به افزایش قیمت نان چراغ سبز نشان نداده‌اند. اواخر اردیبهشت بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی با صراحت اعلام کرد که دولت در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان و آرد خبازی ندارد. از سوی دیگر، محمدجلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در امور هوشمندسازی یارانه آرد، به فارس گفته که برنامه دولت این است که بدون سیاست قیمتی و گران‌کردن نان از طریق نظارت مردمی به آرد یارانه‌ای سروسامان دهد.

نان غذای بیشتر مردم است؛ بنابراین قیمت‌گذاری این کالای اساسی با دقت، وسواس و براساس ریزبینی‌های خاصی انجام می‌شود تا مردم دچار آسیب و فشار اقتصادی نشوند؛ از سوی دیگر، اگر قیمت نان اصلاح نشود، در برخی موارد با کاهش وزن چانه توسط نانوایی‌ها جبران می‌شود. به عبارتی، افزایش‌‌نیافتن قیمت نان به تخلف‌های اجباری منجر خواهد شد.

به‌دنبال اعتراض نانوایان اصفهان در مقابل استانداری، «اصفهان‌زیبا» برای پیگیری مطالبه‌های نانوایان اصفهان با امید شریفی، سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، تماس تلفنی داشت.

شریفی پاسخ به پرسش‌های خبرنگار «اصفهان‌زیبا» را به هماهنگی با مدیرکل روابط‌ عمومی استانداری محول کرد. شمس اما پاسخ به این پرسش‌ها را به زمان دیگری موکول کرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده + ده =