یادداشتی بر کتاب «فکر، کودک، فلسفه» اثر غلامرضا حیدری ابهری:

به فکر بچه‌ها باشیم!

کار کتاب در حوزه کودک اهمیت فراوانی دارد. به‌دلیل استعداد بالای یادگیری و همچنین میل به شناخت مسائل و مفاهیم مختلف در سنین کودکی، مطالبی که کودکان از روی یک کتاب یاد می‌گیرند، جایگاه خاص و ویژه‌ای برایشان پیدا می‌کند.

تاریخ انتشار: 12:27 - پنجشنبه 1402/03/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
به فکر بچه‌ها باشیم!

به گزارش اصفهان زیبا؛ کار کتاب در حوزه کودک اهمیت فراوانی دارد. به‌دلیل استعداد بالای یادگیری و همچنین میل به شناخت مسائل و مفاهیم مختلف در سنین کودکی، مطالبی که کودکان از روی یک کتاب یاد می‌گیرند، جایگاه خاص و ویژه‌ای برایشان پیدا می‌کند.

این مطالب می‌توانند به‌صورت ناخودآگاه در روند یادگیری و ذهنیت پیدا کردن کودکان نسبت به مسائلی که در آینده می‌خوانند و یاد می‌گیرند، اثر بگذارند. همچنین بیان مفاهیم گوناگون به زبانی که برای کودکان قابل‌فهم باشد و بتواند با آن ارتباط برقرار کند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مجموعه این مسائل سختی کار را در این حوزه زیاد می‌کند و موجب می‌شود تا نویسندگان کمتری به کار کودک اقبال و اشتیاق نشان دهند و وارد این حوزه بشوند.

با همه این اوصاف، خوشبختانه در سال‌های اخیر، شاهد ورود افراد باسواد و متخصص و کاربلد به این حوزه هستیم و کتاب‌های خوبی هم برای کودکان توسط نویسندگان داخلی نوشته‌شده‌اند؛ اما به دلایل مختلف این آثار به‌خوبی تبلیغ و دیده نشده‌اند.

یکی از این افراد، غلامرضا حیدری ابهری است که کتاب‌های مختلفی با موضوعات بنیادین فکری، اعتقادی و … برای کودکان نوشته است. یکی از این کتاب‌های خوب، اثر «فکر، کودک، فلسفه» است که 55 درس دارد.

این کتاب که به‌زعم نویسنده آغازی برای پرورش تفکر کودکان است، آموزش مفاهیم مختلفی را دنبال می‌کند. در هر درس با چند گزاره و مثال کاملا ملموس، کوتاه و باورپذیر برای بچه‌ها، آن‌ها را متوجه این مفاهیم می‌کند.

بیشتر این دروس با یک سؤال مرتبط به بحث تمام می‌شوند که کودک را به‌خوبی به تفکر بیشتر در آن زمینه وادار می‌کند؛ همچنین در هر درس بخشی با عنوان سخنی با بزرگ‌ترها نیز وجود دارد که والدین را متوجه هدف اصلی آن بخش می‌کند تا حین مطالعه کتاب با کودک خود، بهتر بتوانند در آن رابطه با او کار کنند.

مفاهیم بیان‌شده در کتاب، دقیق و مناسب انتخاب‌شده‌اند. مفاهیمی مانند خودباوری، اعتمادبه‌نفس، روابط اجتماعی، مسائل فردی، حواس مختلف، نسبت بین برخی اشیا یا انسان‌ها با یکدیگر، روابط علت و معلولی و … که هرکدام نقش مهمی را در رشد یک کودک و درک بهتر او از مسائل پیرامون خود دارد، به‌خوبی در این کتاب بیان‌شده‌اند.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب، بیان برخی مفاهیم توحیدی در آن و به شیوه بسیار مناسبی است. مطالبی که متأسفانه کمتر در بین کتب کودک دیده می‌شود که این امر می‌تواند باعث بروز مشکلات و مسائل فکری و اعتقادی جدی و مهمی در دوران جوانی و بزرگ‌سالی افراد بشود.

از الزامات مهم برای یک کتاب کودک، استفاده از رنگ‌ها و تصاویر متنوع و جذاب برای آن است که این مسئله نیز در این کتاب با تصویرگری حمیدرضا بیدقی، تا حد خوبی رعایت و با استفاده از تصاویر ملموس و واقعی و ترکیب برخی از آن‌ها با عناصر فانتزی، اثر برای کودک جذاب‌تر شده است.

البته در برخی از صفحات کمی بی‌نظمی و شلوغی تصاویر نیز دیده می‌شود که در ویرایش‌های بعدی کتاب امکان اصلاح دارند. باید بیشتر به فکر کودکان بود؛چراکه آن‌ها آینده‌سازان این مملکت هستند و اگر در دوران کودکی خود به‌خوبی ازنظر مفاهیم لازم تربیتی تغذیه نشوند، آینده کشور به خطر می‌افتد.

به همین دلیل، حوزه کتاب کودک به چنین کتاب‌هایی نیاز جدی و فوری دارد. خواه‌ناخواه کودکان به دلیل استعداد بالای یادگیری‌شان، مفاهیم مختلفی را از انواع و اقسام رسانه‌ها چه نوشتاری و چه دیداری و شنیداری، می‌آموزند.

اگر این میان خالی شود، دیگر مفاهیم نامناسب داخل می‌شوند که تا حدی هم این اتفاق نامبارک رخ‌داده است و نیاز به همت و تلاش جدی هم از سوی متولیان امر کتاب کودک و هم نویسندگان مستعد به‌وضوح دیده می‌شود که در وهله اول وضع موجود اصلاح شود و سپس شاهد رشد و توسعه کتاب‌های کودک با مفاهیم مناسب باشیم.

همچنین کتاب‌هایی مانند «فکر، کودک، فلسفه» برای ساخت برنامه‌های مختلف رسانه‌ای مخصوص کودکان نیز بسیار مناسب هستند و برنامه‌سازان با استفاده از این کتب مبنایی می‌توانند آثار خوبی را برای کودکان تولید کنند؛ لذا لازم است بین چنین نویسندگان و ناشرانی و مؤسسات رسانه‌ای ارتباط خوبی شکل گیرد تا این کتب و مفاهیم آن‌ها بیش‌ازپیش دیده و استفاده شوند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نه − دو =