مسابقه دانستنی‌های انتظامی

برای شرکت در این مسابقه جذاب که هر هفته برگزار می‌‌شود، شما می‌توانید با توجه به متن زیر، به سؤال مربوطه پاسخ دهید تا به قید قرعه هدایایی ارزنده تقدیم شود

تاریخ انتشار: 10:21 - دوشنبه 1402/03/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مسابقه دانستنی‌های انتظامی

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای شرکت در این مسابقه جذاب که هر هفته برگزار می‌‌شود، شما می‌توانید با توجه به متن زیر، به سؤال مربوطه پاسخ دهید تا به قید قرعه هدایایی ارزنده تقدیم شود. برای شرکت در این مسابقه می‌‌توانید پاسخ خود را به شماره 09306032197 همراه با نام و نام‌ خانوادگی و ذکر «مسابقه دانستنی‌‌های انتظامی» پیامک کنید. ضمناً آخرین مهلت شرکت در مسابقه پنج روز پس از چاپ است.

احترام به کودک؛ کلید فرزندپروری

یکی از مهمترین کلیدهای فرزندپروری، احترام گذاشتن به شخصیت کودک است. باید با کودکان محترمانه رفتار کرد تا به خودباوری و اعتماد به نفس و حس ارزشمندی دست یابند.

 اینگونه و با دستیابی به موارد فوق، راه برای شکوفایی استعدادهای کودک هموارتر خواهد شد، از طرف دیگر کارشناسان بر این باورند که احترام گذاشتن یکی از مهارت‌های اجتماعی است که کودک با مراعات آن، بیشتر مورد پذیرش دوستان و خانواده قرار می‌گیرد. کودکی که محترمانه با او رفتار نشود، قطعاً نمی‌تواند با دیگران محترمانه رفتار کند.

بنابراین احترام گذاشتن به دیگران را باید به کودک آموزش داد. چون در غیر این صورت ممکن است برچسب‌های نامناسبی دریافت کند که باعث آزرده شدن او و احتمال دست زدن به رفتارهای نامناسب از او شود.

از این روست که احترام به کودک یکی از مهمترین مباحثی است که مورد توجه روانشناسان و کارشناسان تعلیم و تربیت است. والدین باید بدانند که دوست داشتن کودک بدون احترام به او کافی نیست. کودک وقتی می‌تواند تصویر مثبتی از خود پیدا کند که مورد احترام قرار گیرد.

احترام را مانند ابراز علاقه می‌توان هم از طریق بیان و هم از طریق عمل نشان داد که افراد در هر سن و موقعیتی دارای شخصیت هستند و شخصیت‌طلبی جز ذات هر انسانی است، چه کودک چه بزرگسال و رشد شخصیتی از دو سالگی در کودکان آغاز می‌شود.

اما چگونه به کودکان یاد بدهیم به دیگران احترام بگذارند؟

نقش الگوی والدین، یکی از اساسی‌ترین روش‌های آموزشی است کودکان بسیاری از رفتارها را از والدین خود می‌آموزند و آنها را الگوی خود قرار می‌دهند. دقت کنید آنچه در تعاملات خود به کار می‌برید، فرزندانتان مشاهده می‌کنند. بنابراین مراقب تعاملات خود باشید.

برای کودکان وقت بگذارید و درباره‌ موضوعات مختلف با او گفت‌وگو کنید. گفت‌وگوی شما با او باعث می‌شود احساس امنیت و صمیمیت در او رشد کند و علاوه بر آن یاد می‌گیرد که او هم درباره مسائل مختلف با شما صحبت کرده و نظرتان را جویا شود.

در گفت‌وگوهایتان در مورد اثرات رفتار او بر دیگران نیز بحث کنید تا تأثیر رفتارش را هم یاد بگیرد و فراموش نکنید مسائل را با زبان کودک بیان کنید تا کاملاً متوجه شود.

هنگام گفت‌وگو هیچ‌گاه او را تحقیر و یا سرزنش نکنید.

کتاب داستان نمایش و قصه‌های مختلف می‌تواند در این باره به شما کمک بسیاری کند. زیرا کودک خود را در قالب قهرمان قصه و داستان قرار می‌دهد و اینگونه شما می‌توانید رفتارهای مناسب و نامناسب را به کودک آموزش دهید.

اگر دوست ندارید کودکتان وسط حرفتان بپرد، وسط حرفش نپرید و یا در چنین مواقعی از جملاتی مانند: «ببخشید وسط حرفت پریدم»، استفاده کنید.

آن‌ها را فقط با خودشان مقایسه کنید، اگر کودک مدام با کودکان دیگر مقایسه شود به مرور احساس کمبود می‌کند. بنابراین با کودک به دور از هر گونه قضاوت و با توجه به توانایی‌هایش رفتار کنید.

به حریم خصوصی کودک احترام بگذارید. به عنوان مثال بدون اجازه به موهایشان دست نزده، آنها را نبوسید و یا بدون اجازه وارد اتاق نشوید.

هیچگاه کودک را در حضور دیگران سرزنش نکنید. ضمناً از به کار بردن الفاظ زشت به کودک جدا پرهیز کنید.

با کودک مشورت کنید به خصوص در مواردی که به آنها مربوط می‌شود.

هر کس دچار اشتباه می‌شود و طبیعتاً کودکان بیشتر خطا می‌کنند، هنگام خطای کودک ضمن تذکر از خطایتشان بگذرید و او را ببخشید.

ضمنا فکر نکنید کودکان با احترام گذاشتن لوس می‌شوند، بلکه شما با احترام گذاشتن به آنها به یکی از عوامل مهم پرورش شخصیت کودک کمک می‌کنید.

پرسش مسابقه

کودکان چه زمانی می‌تواند تصویر مثبتی از خود پیدا کند؟

   1.هنگام بازی

  2.هنگام تفریح و ورزش

  1. هنگامی که مورد احترام قرار گیرد
  2. همه موارد

 نام برنده مسابقه

سپیده مستاجران.

 نحوه دریافت جوایز

 برگزیده عزیز شما می‌توانید برای‌ دریافت جایزه خود ضمن تماس با شماره 21825602 و به همراه داشتن کارت شناسایی، به معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان واقع در میدان امام مراجعه کنید.‌(نهایت فرصت دریافت جایزه دو هفته پس از چاپ است و پاسخ هفته گذشته گزینه‌ 3 بود.)

معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان

اداره آموزش‌همگاني

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پانزده − دوازده =