تصادف زنجیره‌ای در بزرگراه شهید دستجردی:

9 مصدوم در ساعت 10:39 صبح

با شروع برنامه ششم در سال ۹۵، دولت مکلف شد تا پایان برنامه (یعنی سال ۱۴۰۱)، تعداد فوتی‌های ناشی از تصادف‌ها را ۳۱ درصد کاهش دهد؛ اما به‌رغم تمام برنامه‌ریزی‌ها، تعداد فوتی‌های تصادف‌ها در طول برنامه ششم، سه هزار و ۹۵۸ نفر افزایش یافت.

تاریخ انتشار: 14:43 - یکشنبه 1402/04/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
9 مصدوم در ساعت 10:39 صبح

به گزارش اصفهان زیبا؛ خبر کوتاه و جانکاه بود: «انحراف تانکر حامل سوخت در اصفهان سبب تصادف زنجیره‌ای شد.»

این خبری است که روز گذشته در خروجی خبرگزاری‌های محلی قرار گرفت و خیلی زود تصاویر دلخراشی از این حادثه در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست شده و بهت‌وحیرت اصفهانی‌ها را موجب شد؛ صحنه‌هایی که البته چند سالی است مشاهده آن‌ها به یک عادت تبدیل شده و روزی نیست که خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر عاری از این نوع اتفاق‌ها باشد.

روز گذشته اما انحراف یک دستگاه تانکر سوخت بنزین در بزرگراه شهید دستجردی اصفهان باعث تصادف زنجیره‌ای شد و مصدومیت 9 نفر را به دنبال داشت.

آن‌طور که محسن بیگدلی، رئیس اداره فرماندهی عملیات سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان، در گفت‌وگو با «ایرنا» در رابطه با این حادثه گفته: «ساعت ۱۰ و ۳۹ دقیقه روز گذشته حادثه انحراف یک دستگاه تانکر حامل سوخت در بزرگراه شهید دستجردی در جنوب اصفهان و برخورد آن با تعدادی از خودروهای سواری به مرکز آتش‌نشانی گزارش شد. این تانکر از بزرگراه شهید دستجردی در حال تردد به‌سمت بزرگراه خلیج‌فارس و جنوب اصفهان بود. این خودروی سنگین به‌دلیل منحرف‌شدن وارد لاین مخالف (به‌سمت سیتی‌سنتر) شد و پس از برخورد با چند دستگاه خودرو در شانه خاکی کنار بزرگراه متوقف شد.»

خطر از بیخ گوش گذشت!

خطر از بیخ گوش رانندگانی که در آن موقع روز در بزرگراه شهید دستجردی رفت‌وآمد داشتند، گذشت و ماجرا ختم به خیر شد؛ چرا که به گفته بیگدلی سوخت این تانکر، بنزین بود و اگر واژگون یا دچار نشتی می‌شد، موقعیت خطرناکی به‌وجود می‌آمد: «با سرعت‌عمل نیروهای آتش‌نشانی و امدادی حاضر در محل از واژگون‌شدن این خودرو جلوگیری به‌عمل آمد و پس از ایمن‌کردن محل، در خصوص تخلیه سوخت از تانکر اقدام شد. حادثه مذکور ۹ مصدوم شامل شش مرد و سه زن ۲۵ تا ۵۰ ساله به‌همراه داشت که به بیمارستان‌های الزهرا (س) و فارابی اصفهان منتقل شدند.»

این حادثه اما روز گذشته منجر به ایجاد ترافیک سنگین در بزرگراه شهید دستجردی به‌سمت بهارستان و همچنین به‌سمت اصفهان شد؛ حادثه‌ای که در بزرگراه شهید دستجردی در جنوب کلان‌شهر اصفهان رخ داد؛ بزرگراهی که گفته می‌شود به دلایل مختلف شاهد تصادف و واژگونی خودروهای سنگین بوده و اما هنوز چاره‌ای برای رفع این مشکل اندیشیده نشده است؛ درست مثل خیلی از بزرگراه‌ها و آزادراه‌هایی که هر روز و هر دقیقه به دلیل استاندارد نبودن قربانی می‌گیرند.

مشابه این اتفاق در روزهای گذشته در حد فاصل پلیس‌راه یاسوج‌شیراز رخ داد و به دلیل ترمز یک تریلر و برخورد با وانت‌های دوره‌گرد شش نفر کشته و 21 نفر زخمی شدند.

بازی با مرگ!

رئیس‌پلیس راهور کشور در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است که ۵۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۸۷۷ نقطه پرحادثه است و ۶۰ درصد تصادف‌ها هم در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد.

عوامل مختلفی باعث بروز تصادف‌ها می‌شود، عواملی که انسان در بروز آن نقش 93 تا 98 درصدی دارد. کارشناسان می گویند که سرعت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی، جزو این عوامل هستند.

در این میان، اما از نقش جاده‌ها در رقم‌زدن تصادف‌های بی‌شمار هم نمی‌توان گذشت؛ جاده‌هایی که استاندارد نیستند و همچون مرداب دهان باز می‌کنند و رانندگان را می‌بلعند. این درحالی است که هنوز راه حل اساسی برای کاهش تصادف‌ها پیش‌بینی نشده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد برنامه هفتم نیز که حالا در دست بررسی است و چندی پیش رئیس‌جمهور آن را به مجلس تقدیم کرد، از این مسئله غافل بوده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این درحالی است که دولت در برنامه پنجم (از سال ۹۰ تا ۹۴) مکلف به کاهش ۱۰ درصدی تصادف‌ها بود و این امر در پایان سال ۹۴ با کاهش سه هزار و ۴۸۴ فوتی ناشی از تصادف‌ها نسبت به سال ۹۰ محقق شد.

با شروع برنامه ششم در سال ۹۵، دولت مکلف شد تا پایان برنامه (یعنی سال ۱۴۰۱)، تعداد فوتی‌های ناشی از تصادف‌ها را با تجهیز پلیس راهور و شبکه‌های امدادرسانی، ارتقای کیفیت وسایل نقلیه، اصلاح نقاط حادثه‌خیز و فرهنگ‌سازی نسبت به تعداد ۱۰ هزار خودرو، ۳۱ درصد کاهش دهد؛ اما به‌رغم تمام برنامه‌ریزی‌ها، تعداد فوتی‌های تصادف‌ها در طول برنامه ششم، سه هزار و ۹۵۸ نفر افزایش یافت.

اکنون در لایحه برنامه هفتم که از سوی دولت آماده شده، برای کاهش فوتی‌های ناشی از تصادف‌ها، هیچ برنامه‌ریزی انجام نشده است!

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

8 − 3 =