بپربپر المپیکی

ترامپولین را بیشتر افراد به‌عنوان یک تفریح پارکی می‌شناسند و ممکن است ندانند یک رشته ورزشی زیرمجموعه فدراسیون ژیمناستیک است که جزو رشته‌های المپیکی نیز محسوب می‌شود و در دنیا ورزشکاران زیادی بر سر کسب مدال‌های این رشته رقابت می‌کنند.

تاریخ انتشار: 20:25 - جمعه 1401/10/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بپربپر المپیکی

ترامپولین در ژیمناستیک هنری، به‌عنوان یک وسیله کمک‌آموزشی شناخته می‌شد. اما جذابیت‌های این رشته و مخاطبان زیادی که جذب آن شده بودند، باعث شد تا در آمریکا به‌عنوان یک ورزش مستقل معرفی شود. این رشته مهیج که بر روی وسیله‌ای به نام ترامپولین انجام می‌شود، پس از اینکه در تمام دنیا گسترش پیدا کرد، زیرمجموعه فدراسیون جهانی ژیمناستیک قرار گرفت و در ادامه نیز به المپیک 2008 راه یافت تا جایگاهش در ورزش دنیا بیش از گذشته جدی شود.

پس از ورود ترامپولین به المپیک، این رشته ورزشی در کشور ما نیز موردتوجه قرار گرفت و زیرمجموعه فدراسیون ژیمناستیک و هیئت‌های استانی شد. ترامپولین یک‌وسیله چهارگوش و معمولا از جنس برزنت است که با کمک فنرهایی از اطراف به یک چارچوب فلزی وصلشده و ارتفاع آن از سطح زمین 90سانتی‌متر است. ورزشکاران بر روی ترامپولین بالا و پایین پریده و در هوا با مهارت به اجرای حرکات آکروباتیک می‌پردازند و ورزشکارانی که رشته ترامپولین را به‌طور تخصصی دنبال می‌کنند، حرکات پایه ژیمناستیک را آموزش دیده‌اند.

ژیمناستیک با اینکه از گذشته‌های دور تاکنون در کشورمان رواج داشته. اما در بحث مدال بین‌المللی سهمی از این رشته سخت و پیچیده که کسب مهارت در آن نیازمند تمرینات اختصاصی زیادی است نداشته‌ایم. با این حال فعال‌شدن رشته‌های زیرمجموعه ژیمناستیک و زودبازده‌بودن این رشته‌ها، امیدواری‌هایی را به‌وجود آورده که ورزش ایران بتواند از ظرفیت‌های نهفته ژیمناستیک بهره‌مند شود. در ورزش اصفهان نیز نتیجه‌گیری در رشته‌های زیرمجموعه ژیمناستیک همانند ترامپولین و آکروژیم بیشتر در دسترس است؛ همچنان که اخیرا در مسابقات کشوری که در قزوین برگزار شد، تیم اصفهان موفق به کسب عنوان اول تیمی شد و ابوالفضل کیماسی نیز در اردوی تیم ملی که جهت انتخابی مسابقات جهانی در کیش برپا شده، حضور دارد.

حسین فضیلت، مربی نجف‌آبادی، که کیماسی شاگرد اوست، تأکید دارد در سال‌های گذشته خیلی از افراد تصور بپربپر را از رشته تراپولین داشتند و فکر می‌کردند یک رشته تفریحی است؛ اما به‌مرور با پرداختن رسانه‌ها به این رشته، از ترامپولین شناخت پیدا کردند. به گفته او، ترامپولین حرکات سنگینی دارد که روی وسیله اجرا می‌شود و نباید تصور بازی تفریحی را برای ورزش رسمی آن داشت.

آن‌طور که فضیلت می‌گوید، در اصفهان تنها یک ترامپولین استاندارد در خانه ژیمناستیک وجود دارد که پس از سال‌ها استفاده مداوم، کف آن خراب شده و با آنکه آن را تعمیر کرده‌اند؛ اما کیفیت سابق را ندارد. او درباره مشکلاتی که برای تمرین با آن مواجه هستند، می‌گوید: در نجف‌آباد ترامپولین استاندارد نداریم و ناچاریم تمرینات را بر روی ترامپولین غیراستاندارد انجام بدهیم. به‌طور نمونه برای حرکت سه‌پشتک، ورزشکار مجبور است سرعت چرخش را دوبرابر کند؛ اما در تمرین ترامپولین در اصفهان باید سرعت چرخش را کم کنند. ما معمولا هفته‌ای یک‌بار در سالن اصفهان تمرین می‌کنیم.

فضلیت که جزو معدود مربیانی است که مدرک درجه‌دو رشته ترامپولین را دارد، شاگردان زیادی را پرورش داد که نیمی از تیم منتخب استان را تشکیل می‌دهند. کیماسی اولین ورزشکار اصفهانی است که به اردوی تیم ملی ترامپولین دعوت شده و مربی او که از چهارسالگی این ژیمناست را زیرنظر داشته، امیدوار است شاگردش یکی از چهارملی‌پوش اعزامی به مسابقات جهانی باکو باشد.

فضیلت معتقد است ترامپولین رشته مدال‌آوری است که ورزش ایران می‌تواند روی آن حساب کند. اما برای توسعه و پیشرفت در این رشته نیاز است تا امکانات سخت‌افزاری آن‌ها در شهرهای مختلف فراهم شود و از مربیان و ورزشکاران فعال حمایت شود. کارشناسان بر این باورند زودبازده‌بودن مزیت مهمی برای رشته ترامپولین است. ژیمناستیک هنری دیربازده است و ۱۵سال طول می‌کشد تا ورزشکاری در سطح بالا آماده شود که ممکن است طی این 15سال نیز هر اتفاقی برای ورزشکاری که بر روی او سرمایه‌گذاری کرده‌اند رخ بدهد. اما اگر مسئولان فدراسیون و ورزش کشور بر روی رشته ترامپولین سرمایه‌گذاری کنند، در عرض چندسال می توان نتیجه آن‌را مشاهده کرد.

ژیمناستیک ایران در رشته هنری تا کسب سهمیه المپیک مسیر درازی پیش‌رو دارد. اما در رشته ترامپولین مسیر کسب سهمیه المپیک و مسیر مدال‌آوری فراهم است وهر بودجه‌ای که بر این رشته هزینه کنند، قطعا به همان نسبت هم از آن بهره برداری خواهند کرد.

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده − 4 =