دانستنی روز:

کفگیر پلاستیکی بیماری‌زاست!

بررسی‌های جدیدی نشان می‌دهد استفاده از قاشق و کفگیرهای پلاستیکی، زمان پختن غذا باعث بروز برخی از بیماری‌های غیرواگیر می‌شود.

تاریخ انتشار: 12:29 - دوشنبه 1402/04/12
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
کفگیر پلاستیکی بیماری‌زاست!

به گزارش اصفهان زیبا؛ به نقل از بهداشت نیوز، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد پختن غذای گرم با قاشق، چنگال و کفگیر پلاستیکی منجر به انتقال مواد شیمیایی آنها به بشقاب غذای افراد می‌شود.

محققان که نسبت به استفاد از مواد پلاستیک در زمان طبخ غذا هشدار می‌دهند، تأکید می‌کنند: پلاستیک‌ها سمی هستند و باعث ایجاد بیماری کبدی و تیروئید می‌شوند.

بر این اساس، محققان آلمانی که سرپرستی این پژوهش را برعهده داشتند، به مصرف‌کنندگان هشدار داده‌اند که از ظروف موجود در مواد غذایی با حرارت ۷۰ درجه سانتی‌گراد استفاده نکنند.

اما، به گفته کارشناسان علمی، مواد پلاستیکی حاوی ماده‌ای به نام الیگومر هستند که در حرارت بالا خود را آزاد و مواد شیمیایی منتشر می‌کنند.

نتایج بررسی‌ها به خوبی نشان داده است، در صورت بلع این ماده در دوزهای زیاد، الیگومر که ساخته شده توسط انسان است، ممکن است باعث بروز بیماری‌هایی مثل: بیماری کبد، تیروئید  و نیز ایجاد ناباروری، سرطان و کلسترول بالا شود.

گفتنی است؛ بسیاری از ظروف پلاستیکی از مواد شیمیایی مصنوعی ساخته شده‌اند تا به اندازه کافی دوام بیاورند، در برابر دمای جوش مقاومت کنند و از نظر چربی مقاوم باشند.

به هر حال، این اخطار توسط مؤسسه فدرال آلمان داده شده است؛ این مؤسسه همچنین به مردم هشدار داده است که غذای گرم را از تماس با وسایل پلاستیکی خود در امان نگه دارند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش + 13 =