معرفی یک رشته ورزشی نوپا توسط رئیس کمیته لیوان‌چینی:

یک تفریح ورزشی!

لیوان چینی که نام انگلیسی آن اسپورت استکینگ (Sport Stacking) است، یک ورزش نوظهور به حساب می‌آید که با چیدمان لیوان‌های مخصوص و جمع‌کردن آن‌ها طبق یک دستورالعمل خاص صورت می‌گیرد و به‌واسطه سرعتی‌بودن آن از هیجان زیادی برخوردار است.

تاریخ انتشار: 10:56 - دوشنبه 1402/04/12
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
یک تفریح ورزشی!

به گزارش اصفهان زیبا؛ بیشتر ما تجربه لیوان‌چینی را در مسابقات مدرسه و جمع‌های دورهمی داشته‌ایم؛ اما با آنچه امروزه به‌عنوان ورزش لیوان چینی شناخته می‌شود و یک کمیته زیرمجموعه فدراسیون ورزش همگانی و در استان‌ها هیئت‌های همگانی است، تفاوت دارد.

لیوان چینی که نام انگلیسی آن اسپورت استکینگ (Sport Stacking) است، یک ورزش نوظهور به حساب می‌آید که با چیدمان لیوان‌های مخصوص و جمع‌کردن آن‌ها طبق یک دستورالعمل خاص صورت می‌گیرد و به‌واسطه سرعتی‌بودن آن از هیجان زیادی برخوردار است و با وجودی که زمان زیادی از ورود رسمی این رشته به ایران نمی‌گذرد، علاقه‌مندان زیادی را جذب کرده است.

این روزها که هیئت ورزش همگانی بلاتکلیف‌ترین دوران خود را سپری می‌کند، کمیته لیوان چینی پرکارترین کمیته هیئت است و به‌طور مداوم می‌توان اخبار مربوط به این کمیته را در کانال اطلاع‌رسانی هیئت دید.

علی ترکی، رئیس کمیته لیوان چینی هیئت ورزش همگانی استان اصفهان، در یکی از روزهای ابتدایی تابستان گرم در دفتر روزنامه اصفهان‌زیبا حضور یافت تا درباره این رشته و فعالیت‌هایی که در این کمیته انجام می‌شود، صحبت کند.

او تأکید دارد که مردم در قبال رشته لیوان چینی، سه مدل واکنش دارند؛ برخی هیچ شناختی در‌خصوص این رشته نداشته و حتی نامش را نشنیده‌اند و انواع تعبیرها را درباره آن دارند.

دسته دیگر لیوان چینی را دیده‌اند اما نمی‌دانند یک ورزش است و دسته سوم هم افرادی هستند که لیوان چینی را به عنوان یک رشته ورزشی می‌شناسند؛ اما چالش اصلی، عدم معرفی درست این رشته است و اینکه نمی‌دانند چطور باید در این رشته فعالیت کنند.

ترکی که اولویت اصلی فعالیت‌های کمیته لیوان چینی را معرفی این رشته به اقشار مختلف مردم تعیین کرده است، می‌گوید: هرکجا این رشته معرفی شده، استقبال خوب بوده و همه مردم در رده‌های سنی از این رشته استقبال کرده‌اند. گزارشی که صدا‌و‌سیما از رشته لیوان چینی پخش کرد، باعث شد این رشته بیش از گذشته شناخته شود، اما باز هم نیاز داریم این ورزش و جذابیت‌های آن بیشتر معرفی شود.

رئیس کمیته لیوان چینی اشاره‌ای به سابقه این رشته در آمریکا و سابقه تحقیق چندساله بر آن دارد، از ورود این رشته به ایران از سال 90 می‌گوید که از همان ابتدا زیرمجموعه فدراسیون ورزش همگانی قرار گرفت.

او که از سال 93 رشته لیوان چینی را در اصفهان فعال کرده، تصریح می‌کند: من از گذشته در حوزه خلاقیت فعالیت داشتم و زمانی که با این رشته معرفی شدم، برایم جذاب بود و چند ماهی تلاش کردم تا این رشته در اصفهان فعال شود.

آن طوری که ترکی می‌گوید، اصفهان یکی از استان‌های فعال در رشته لیوان چینی است و توفیق‌های زیادی نیز به دست آمده است، اما هنوز نیاز است این رشته بیشتر معرفی شود و نیاز داریم یک مکان اختصاصی برای این رشته داشته باشیم.

ترکی که به همراهش وسایل لیوان چینی را آورده، روی میز مصاحبه، به صورت عملی توضیحات لازم را در‌خصوص رشته لیوان چینی می‌دهد.

او با بیان اینکه لیوان چینی رشته ارزان‌قیمتی است که یک پد و 12 لیوان مخصوص نیاز دارد، تأکید دارد این رشته در سه بخش 3، 3، 3- 3، 6، 3- و چرخشی انجام می‌شود که یک ورزشکار برای کسب مهارت در هرکدام از این بخش‌ها، نیاز به تمرین مستمر دارد؛ زیرا این حرکت‌ها باید در کمترین ثانیه ثبت‌شده انجام شود.

به گفته ترکی، در شرایطی که در کشور ما اولویت برای رشته لیوان چینی معرفی این رشته است، در برخی کشورها همچون کره‌جنوبی، این رشته در برنامه درسی آن‌ها قرار دارد و دانش‌آموزان برای تقویت مهارت‌های ذهنی و حرکتی خود این ورزش را انجام می‌دهند.

فدراسیون جهانی لیوان چینی در دنیا ساماندهی فعالیت‌های این رشته را عهده‌دار است؛ با اینکه مسابقات قهرمانی کشور برگزار می‌شود، تاکنون تیم ملی ایران در هیچ رویداد بین‌المللی شرکت نکرده است که این موضوع انگیزه ورزشکارانی را که به طور حرفه‌ای فعالیت می‌کنند، کاهش خواهد داد.

ترکی آموزش رشته لیوان چینی در پایگاه‌های بسیج محلات را اقدام مهمی برای توسعه این رشته عنوان کرده و تأکید دارد در هفته دفاع مقدس، بزرگ‌ترین مسابقه لیوان چینی در ایران برگزار و پیش‌بینی می‌شود هزار ورزشکار در این رویداد شرکت کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × 4 =