دانستنی روز

بلای مکالمه زیاد با موبایل

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که استفاده از تلفن همراه ممکن است با سطح فشارخون مرتبط باشد و هر چه فرد زمان بیشتری را با تلفن همراه سپری کند، خطر ابتلاء به فشارخون بالا بیشتر می‌شود.

تاریخ انتشار: 18:30 - شنبه 1402/04/17
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
بلای مکالمه زیاد با موبایل

به گزارش اصفهان زیبا؛ به نقل از بهداشت نیوز، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که استفاده از تلفن همراه ممکن است با سطح فشارخون مرتبط باشد و هر چه فرد زمان بیشتری را با تلفن همراه سپری کند، خطر ابتلاء به فشارخون بالا بیشتر می‌شود.

در این مطالعه از داده‌های ۲۱۲۰۴۶ نفر از داده‌های سلامت بریتانیا استفاده شد.

فشارخون بالا با پیامد‌های منفی سلامتی از جمله نارسایی قلبی، حمله قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و خطر سکته مرتبط است.

نتایج تحقیقات

محققان با بررسی داده‌های پیگیری شرکت‌کنندگان به ارتباط بین استفاده بیشتر از تلفن همراه و موارد جدید فشارخون بالا پی بردند. آن‌ها همچنین عواملی مانند خطر ژنتیکی فشارخون بالا را بررسی کردند.

از شرکت‌کنندگان در مورد میزان استفاده از تلفن همراه و مدت زمانی که صرف تماس با تلفن می‌کنند یا تماس می‌گیرند، سوالاتی پرسیده شد.

محققان افرادی که حدود ۳۰ تا ۵۹ دقیقه، ۱ تا ۳ ساعت، ۴ تا ۶ ساعت یا بیش از ۶ ساعت در هفته با تلفن صحبت می‌کردند، را بررسی کردند. هرچه افراد در هفته بیشتر با تلفن صحبت کنند، احتمال ابتلاء به فشارخون بالا بیشتر می‌شود.

افرادی که حدود ۳۰ تا ۵۹ دقیقه در هفته با تلفن صحبت می‌کنند، ۸ درصد افزایش خطر ابتلاء به فشارخون داشتند. افرادی که ۱ تا ۳ ساعت با تلفن صحبت می‌کنند، ۱۳ درصد، افرادی که ۴ تا ۶ ساعت با تلفن صحبت می‌کنند، ۱۶ درصد و افرادی که بیش از ۶ ساعت در هفته با تلفن صحبت می‌کنند، ۲۵ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به فشارخون هستند.

این تیم همچنین بررسی کرد که آیا نگهداشتن تلفن در دست یا استفاده از یک دستگاه هندزفری با خطر فشارخون بالا مرتبط است یا خیر. اما آن‌ها دریافتند که استفاده از دستگاه‌های هندزفری تغییر قابل توجهی در سطح موارد جدید فشارخون بالا ایجاد نمی‌کند.

نویسنده تحقیق دکتر «ژیانهوی کین» می‌گوید: «تیم تحقیق امیدوار است که این مطالعه بتواند به یافته‌های جدیدی در آینده منجر شود و در عین حال به مردم کمک کند تا اکنون انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشند.»

وی در ادامه افزود: «یافته‌های ما نشان می‌دهد تا زمانی که زمان تماس هفتگی کمتر از نیم ساعت باشد، صحبت با موبایل ممکن است بر خطر ابتلاء به فشارخون بالا تأثیری نداشته باشد و به تحقیقات بیشتری برای تکرار نتایج نیاز است، اما تا آن زمان عاقلانه به نظر می‌رسد که تماس‌های تلفن همراه را برای حفظ سلامت قلب به حداقل برسانیم.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 + هشت =