باید برای تأمین نیازهای گردشگران بسترسازی شود:

افزایش سفر روس‌ها و چینی‌ها به اصفهان

با توجه به روابط سیاسی مناسب ایران با کشورهای چین و روسیه، ورود گردشگر از این دو کشور بیشتر از سایر کشورها شده و گردشگران روسی و چینی در سال جاری بیشتر به اصفهان سفر کرده‌اند.

تاریخ انتشار: 08:26 - سه شنبه 1402/05/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
افزایش سفر روس‌ها و چینی‌ها به اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ رئیس هیئت جامعه تورگردانان درباره وضعیت ورود گردشگران خارجی به کشور اظهار نگرانی کرده و هشدار داده است اگر بی‌تفاوت شویم، ایران از فهرست مقاصد سفر حذف می‌شود؛ اما به گفته متولیان گردشگری اصفهان، ایران از فهرست مقاصد سفر در حال حذف شدن نیست؛ بلکه با توجه به روابط سیاسی مناسب ایران با کشورهای چین و روسیه، ورود گردشگر از این دو کشور بیشتر از سایر کشورها شده و گردشگران روسی و چینی در سال جاری بیشتر به اصفهان سفر کرده‌اند.

از سوی دیگر عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به رسانه‌ها گفته است «ناآرامی‌های سال گذشته بر روی گردشگری اثر منفی گذاشته است؛ با این حال آماری که امروز اعلام می‌کنیم بعد از آن شرایط است و سیر صعودی در جذب گردشگر داریم؛ یعنی اگر در فروردین و اردیبهشت امسال حدود ۸۵۰ هزار گردشگر خارجی داشتیم، این تعداد فقط در خرداد به ۵۵۰ هزار نفر رسیده است.»

اقامتگاه‌ها را توسعه دهیم

«اگر قرار باشد اصفهان در توسعه گردشگری خارجی سهم قابل توجهی داشته باشد، باید زیرساخت‌های آن قوی شود.» این را معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان به اصفهان زیبا می‌گوید.

حمیدرضا محققیان عنوان می‌کند: باتوجه به روابط مناسب کشورمان با کشورهایی همچون چین و روسیه بسیاری از گردشگرانی که امسال وارد اصفهان شدند، چینی و روسی هستند و رزرو هتل‌های چهار ستاره و پنج ستاره اصفهان بیشتر برای گردشگران خارجی بوده است؛ بنابراین نمی‌توان گفت که ورود گردشگران خارجی به اصفهان کاهش یافته است؛ بلکه آمار گردشگران به اصفهان قابل توجه بوده است.

محققیان خاطرنشان می‌کند: بیشتر آژانس‌های تهران واردکننده گردشگران خارجی بوده‌اند؛ در این بین آژانس‌های تهران همکاری‌هایی هم با دفاتر اصفهان و آژانس‌های اصفهان داشته‌اند.

محققیان بیان می‌کند: برای جذب گردشگران خارجی به اصفهان توسعه زیرساخت‌های گردشگری ضروری به نظر می‌رسد؛ در این راستا باید تعداد تخت هتل‌ها برای اقامت افزایش یابد؛ البته برای تحقق این امر بسیاری از خانه‌های قدیمی در حال تبدیل‌شدن به اقامتگاه سنتی و مراکز پذیرایی هستند.

در اصفهان این اتفاق در حال عملیاتی‌شدن است؛ همان‌طور که در شهرهای یزد و کاشان نیز محقق شده است. علاوه بر توسعه ظرفیت اقامتگاه‌ها باید زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل نیز در اصفهان توسعه پیدا کند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان می‌افزاید: برای جذب گردشگر خارجی به اصفهان باید در حوزه بازاریابی و تبلیغات نیز اقدامات مناسبی انجام داد؛ چون گردشگران خارجی در شهر اصفهان به مدت دو روز و نیم اسکان دارند و از جاذبه‌ها و آثار تاریخی اصفهان بهره می‌برند؛ با وجود این تفاسیر معرفی و تبلیغات اهمیت دارد.

اصفهان در رویدادهای مهم شرکت کند

اهمیت تبلیغ و بازاریابی در حوزه‌های مختلف گردشگری اصفهان موضوعی است که رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری اصفهان نیز روی آن تأکید می‌کند.

مجید دانش به اصفهان‌زیبا می‌گوید: گردشگران خارجی بیشتر فصل‌هایی مانند اردیبهشت، پاییز و تعطیلات کریسمس را برای سفر به اصفهان انتخاب می‌کنند و این زمان‌ها اوج کاری راهنمایان گردشگری است. بیشتر شاهد ورود گردشگران چینی، روسی و گردشگران عرب به اصفهان خواهیم بود و باید روی نیازهای این گردشگران کار کنیم.

او خاطرنشان می‌کند: باید حوزه‌های مختلف گردشگری مانند گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی و زیارتی و.. را در اصفهان دسته‌بندی کرده و مشخص کنیم که برای هر کدام از این دسته‌بندی‌ها مخاطبان ما گردشگران کدام کشورها هستند که روی نیازهای آن‌ها کار کنیم و در این زمینه سرمایه‌گذاری داشته باشیم تا بتوانیم گردشگر خارجی جذب کنیم.

دانش بیان می‌کند: گردشگری تابع شرایط سیاسی و تبلیغات منفی است؛ بنابراین باید در برنامه‌ریزی‌ها برای جذب گردشگر به این نکات توجه داشت.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری اصفهان خاطرنشان می‌کند: کشورمان از لحاظ غنی بودن آثار تاریخی و از لحاظ جاذبه‌های طبیعی وضعیت مناسبی دارد؛ این موضوع که چنین جاذبه‌هایی باید به چه صورت تعریف شوند تا مخاطبان راضی شوند و از این خدمات استفاده کنند، دارای اهمیت است.

دانش اذعان می‌کند: طی دو سال گذشته در نمایشگاه گردشگری تهران استان اصفهان رتبه نخست را در بین غرفه‌ها کسب کرد؛ ولی در نمایشگاه اکسپو دوبی به دلیل غرفه‌داری سنتی موفق عمل نکرد. با وجود این تفاسیر باید تلاش شود تا جاذبه‌های اصفهان در قالب تولید محتوای مجازی معرفی شود و در اختیار گردشگران خارجی قرار بگیرد. برای اکسپوی ژاپن نیز باید تلاش کنیم تا جاذبه‌های اصفهان رد قالب عکس، فیلم و… تبلیغ شود.

او خاطرنشان می‌کند: به جز معرفی جاذبه‌های طبیعی اصفهان باید روی گردشگری غذا، گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و… نیز بازاریابی کرد؛ به عنوان مثال رویداد جام جهانی قطر فرصت مناسبی برای معرفی اصفهان است. در این راستا باید رویدادهای مهم را شناسایی و برای جذب گردشگر اقدام کرد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری اصفهان عنوان می‌کند: برای جذب گردشگران خارجی مراکز دانشگاهی با تئوری‌پردازی می‌توانند کمک کنند؛ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز با بودجه‌ای که در اختیار دارد، برای توانمندسازی می‌تواند اقدام کند. شهرداری و اتاق بازرگانی نیز می‌توانند فعالیت‌هایی انجام دهند تا چالش‌ها شناسایی و فرصت‌ها معرفی شوند.

دانش اذعان می‌کند: تعامل با خواهرخوانده‌های اصفهان نیز می‌تواند به جذب گردشگر خارجی کمک کند. دراین راستا برگزاری رویداد می‌تواند کمک کند تا ظرفیت هتل‌ها مانند ایام نوروز پر شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × یک =