روز روسفیدی

بارش برف روز گذشته اصفهان را سپیدپوش کرد تا این شهر شاهد اولین برف زمستانی باشد؛ بارشی که همزمان با کاهش دما رخ داد و به غیر از اصفهان، استان‌های مختلف غرب، جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز و نوار شرقی ایران، ساکنان بسیاری از مناطق کشور را روز گذشته درگیر کرد.

تاریخ انتشار: 20:27 - چهارشنبه 1401/10/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
روز روسفیدی

همچنین در استان اصفهان نیز همان‌طور که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود، بارش‌ها از دوشنبه شب آغاز شد و بنا به گفته لیلا امینی، سرپرست مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان به «مهر»، بیشترین میانگین بارشی تا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح روز سه‌شنبه از پادنای علیای سمیرم با ۳۳ میلیمتر آب حاصل از برف، سمیرم ۳۰ میلیمتر، شهرضا ۲۱ میلیمتر، مبارکه ۱۹ میلیمتر، فریدون‌شهر ۱۸ میلیمتر، چادگان ۱۷ میلیمتر، ورزنه، داران و زرین‌شهر ۱۴ میلیمتر و نجف‌آباد ۱۲ میلیمتر بوده است.

سازمان هواشناسی استان اصفهان همچنین نسبت به ورود توده هوای سرد و کاهش محسوس دما هشدار سطح نارنجی صادر کرد؛ هشداری که زمانی صادر می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی‌رنگ جهت آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. در اطلاعیه هواشناسی استان اصفهان همچنین آمده است از امروز تا اوایل روز شنبه ۲۴ دی ماه با نفوذ توده هوای سرد به استان، دما در اکثر مناطق به ویژه نیمه شمالی و شرقی استان افت محسوس بین هشت تا ۱۲ درجه سانتیگراد خواهد داشت که در این شرایط احتمال یخبندان معابر عمومی و جاده‌ها و یخ‌زدگی لوله‌ها و مخازن آب وجود دارد.

 

برف هوا را قابل قبول کرد

بارش برف اما در اصفهان، باعث شد تا پس از مدت‌ها آسمان اصفهان نفس عمیقی هم بکشد و پس از روزهای متوالی که آلودگی امان اصفهانی‌ها را برده بود، هوای این کلان‌شهر در عادی و قابل قبول قرار بگیرد. روز گذشته در این باره جمشید لقایی، مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری اصفهان به رسانه‌ها گفت: میانگین شاخص هوای کلان‌شهر اصفهان در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح روز سه‌شنبه بیستم دی‌ماه براساس داده‌های دریافتی ۱۱ ایستگاه شهرداری در وضعیت عادی و قابل‌قبول ثبت شد.

برف‌بازی اما در جاده‌ها باعث لغزنده‌شدن محورهای مختلف شد؛ هر چند به گفته رئیس پلیس‌راه استان اصفهان روز گذشته هیچ‌یک از محورهای استان مسدود نشد و البته تردد در برخی از محورها به سختی انجام شد. به گفته سرهنگ اصغر زارع به «ایمنا» روز گذشته در محورهای جنوب، غرب، مرکز، شمال و بخشی از شرق استان اصفهان بارش برف و در خوروبیابانک بارش باران را شاهد بودیم. همچنین در گردنه ملااحمد تا حدودی مه‌گرفتگی و محدودیت دید وجود داشت.

او با بیان اینکه تصادف خاصی به دلیل لغزندگی محورها گزارش نشده است، اضافه کرد: استفاده و همراه‌داشتن زنجیرچرخ در نقاط برفی استان ضروری است، اکیپ‌ها در مناطق کوهستانی مستقر هستند و اگر خودرویی زنجیرچرخ نداشته باشد، به آن اجازه تردد نمی‌دهند. همچنین حدود ۱۲۰ تیم در ۹ نقطه برف‌گیر استان اصفهان به صورت شبانه‌روزی مستقر و به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنند.

 

سرما در راه است

زمستان رخ نموده و سرمای هوا همچنان ادامه دارد؛ چرا که به گفته منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به رسانه‌ها با پیش‌بینی‌ها و تدابیر لازم برای آماده‌باش و فعالیت راهداری‌ها در ۴۴ راهدارخانه نمک و شن مناسب ذخیره شده است و گروه‌های راهداری همراه با ماشین‌آلات و تجهیزات در راهدارخانه‌ها استقرار دارند تا درصورت‌لزوم بلافاصله اقدامات مورد نیاز از جمله بازگشایی راه‌ها را انجام دهند.

 

 

بارش برف، اصفهانی‌ها را غافلگیر و شادمان کرد - اصفهان زیبا

 

 

او درباره آماده‌باش هلال‌احمر و اورژانس، افزود: گروه‌های هلال‌احمر و اورژانس نیز در بیش از ۲۰۰ پایگاه جهت ارائه خدمات امدادی مستقر شدند، به شهرداری‌ها نیز اعلام شده است که در مناطق مختلف نمک و شن مناسب جهت یخ‌زدایی معابر فراهم کنند. شیشه‌فروش با اشاره به اینکه دمای هوا در بیشتر مناطق استان اصفهان سه تا پنج درجه سانتی‌گراد کاهش دارد، افزود: بیشترین افت دما در بعضی نقاط استان در روزهای پنجشنبه بیست‌ودوم و جمعه بیست‌وسوم دی‌ماه خواهد بود.

 

اداره‌ها 20 درصد در مصرف گاز صرفه جویی کنند

او درباره مصرف بهینه انرژی به‌ویژه مصرف گاز، گفت: درحال‌حاضر به تمام اداره‌ها ابلاغ شده است که بیش از ۲۰درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز را اعمال کنند؛ همچنین موتورخانه اداره‌ها باید هوشمند و پس از پایان وقت اداری، سیستم‌های گرمایشی خاموش شود تا به صرفه‌جویی انرژی کمک شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه رعایت اصول ایمنی در استفاده از لوازم گرمایشی و صرفه‌جویی در مصرف برق و گاز بسیار مهم است و باید مورد توجه تمام افراد قرار گیرد، خاطرنشان کرد: حوادث گازگرفتگی به دلیل استفاده ناایمن از وسایل گازسوز و بدون دودکش و پکیج‌های غیراستاندارد و استفاده سیستم گرمایشی نامناسب اتفاق می‌افتد، لذا می‌طلبد اصول ایمنی را رعایت کنیم تا شاهد رخدادهای ناگوار در این زمینه نباشیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

18 + 17 =