مروری بر تقابل ماندگار تیم‌های اصفهانی با سرخابی‌های پایتخت:

قلب لیگ برتر با این چهار تیم می‌تپد

تیم‌های ذوب‌آهن، سپاهان، استقلال و پرسپولیس چهار تیمی هستند که در تمامی ادوار لیگ برتر حضوری ثابت و ماندگار داشته‌اند و به‌نوعی قلب تپنده فوتبال باشگاهی ایران محسوب می‌شوند.

تاریخ انتشار: 11:05 - چهارشنبه 1402/06/1
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
قلب لیگ برتر با این چهار تیم می‌تپد

به گزارش اصفهان زیبا؛ هفته سوم لیگ بیست‌و‌سوم در حالی از امروز آغاز می‌شود که جدال تیم‌های سپاهان با استقلال در اصفهان و پرسپولیس و ذوب‌آهن در تهران، حساس‌ترین دیدارهای این هفته محسوب می‌شوند و به همین بهانه نگاهی آماری به تقابل این تیم‌ها و بازیکنان و مربیان مشترک آن‌ها خواهیم داشت.

تیم‌های ذوب‌آهن، سپاهان، استقلال و پرسپولیس چهار تیمی هستند که در تمامی ادوار لیگ برتر حضوری ثابت و ماندگار داشته‌اند و به‌نوعی قلب تپنده فوتبال باشگاهی ایران محسوب می‌شوند.

آزاد‌راه تردد بازیکنان

سپاهان و استقلال که از تیم‌های قدیمی فوتبال ایران به شمار می‌روند و از سال ۱۳۵۰ تاکنون ۸۲ بار برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند که در این رویارویی‌ها سپاهان ۳۱ و استقلال ۳۰ بار به پیروزی رسیده و ۲۱ دیدار نیز با نتیجه تساوی به خاتمه یافته است. همچنین در ۸۲ جدال دو تیم، ۲۰۴ گل بین دو تیم رد و بدل شده که ۱۰۰ گل سهم سپاهان و ۱۰۴ گل از آنِ استقلال بوده است.

همچنین این دو تیم در لیگ برتر تاکنون ۴۴ مرتبه به مصاف یکدیگر رفته‌اند که در ۱۴ دیدار سپاهان به پیروزی رسیده، استقلال ۱۶ برد کسب کرده و ۱۳ دیدار نیز نتیجه تساوی دربر داشته است؛ البته صف‌آرایی دو تیم مقابل یکدیگر دیدارهای پرگل نیز داشته که پرگل‌ترین مسابقه در ۵ شهریور ۱۳۹۸ برگزار و استقلال موفق شد با نتیجه ۴ بر ۳ سپاهان را مغلوب کند؛ ضمن اینکه قاطع‌ترین پیروزی سپاهان در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۸۱ رقم خورد که طلایی‌پوشان اصفهانی موفق شدند با نتیجه سه بر صفر استقلال را مغلوب کنند و برتری ۴ بر صفر استقلال مقابل سپاهان در ۸ بهمن ۱۳۵۰ نیز بهترین پیروزی آبی‌پوشان برابر سپاهان است.

از آخرین پیروزی استقلال مقابل سپاهان ۶۱۸ روز می‌گذرد جایی که استقلال در ۲۳ آذر ماه سال ۱۴۰۰ موفق شد یک بر صفر سپاهان را مغلوب کند و آخرین پیروزی سپاهان نیز به دیدار برگشت دو تیم در فصل گذشته لیگ برتر بازمی‌گردد؛ جایی که شاگردان مورایس در ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ توانستند با نتیجه دو بر یک مقابل تیم ساپینتو به پیروزی دست پیدا کنند.

جدای از نکات آماری دیدار دو تیم، نکته جالب توجه در خصوص این تیم، بازیکنان و مربیان بسیاری هستند که سابقه حضور در هر دو تیم را دارند و جالب‌تر است بدانید تاکنون ۵۶ بازیکن و ۴ مربی به صورت مشترک در این دو تیم حضور داشته‌اند و امسال نیز مهرداد محمدی که سابقه پوشیدن پیراهن سپاهان را دارد، به استقلال پیوسته و کاوه رضایی نیز که زمانی بازیکن استقلال بوده حالا در سپاهان حضور دارد.

در ادامه اسامی بازیکنان مشترک دو تیم به تفکیک پست و سمت را می‌خوانید:

دروازهبانها: احمدرضا عابدزاده، پرویز برومند، مهدی رحمتی، رشید مظاهری.

مدافعان: خسرو حیدری، هاشم بیگ‌زاده، علی حمودی، وریا غفوری، امید نورافکن، عارف غلامی، سیاوش یزدانی، لی‌آندرو پادوانی، داود سیدعباسی، محمد دانشگر، میلاد زکی‌پور، آرمین سهرابیان، حسن اشجاری، اصغر طالب‌نسب، حمید عزیززاده، محمدحسین مرادمند، محمدرضا مهدوی، احمد کعبیان‌پور، داود مهابادی.

هافبکها: امید ابراهیمی، علی کریمی، سرور جباروف، مجتبی جباری، فابیو جان‌واریو، حسین کاظمی، الونگ، مسعود ریگی، احمد جمشیدیان، شاهین خیری، افشین حاجی‌پور، بختیار رحمانی، یعقوب کریمی، مهدی کریمیان، مهدی مهدی‌پور.

مهاجمان: رضا عنایتی، مهدی سیدصالحی، سجاد شهباززاده، علی قربانی، احمد مومن‌زاده، بهمن طهماسبی، محسن گروسی، آرش افشین، حمید شفیعی، فرزاد حاتمی، مرتضی هاشمی‌زاده، رسول خطیبی (فقط ۳ بازی برای استقلال در لیگ قهرمانان آسیا کرد)، امین منوچهری، ایمان عالمی، رضا میرزایی، کاوه رضایی، مهرداد محمدی.

سرمربیان: امیر قلعه‌نویی، ناصر حجازی، زدراوکو رایکوف، فیروز کریمی.

پرسپولیس‌-‌ذوب آهن

گذر مدیرعامل به تیم سابق افتاد

ورزشگاه بزرگ و حالا در‌دست‌تعمیر آزادی تهران در شرایطی میزبان دیدار شاگردان گل‌محمدی و ربیعی است که در دیدارهای دو تیم نکات آماری قابل توجهی وجود دارد. ذوب‌آهن و پرسپولیس تاکنون ۴۴ بار در تاریخ لیگ برتر به مصاف هم رفته‌اند که در این بین ۱۲ پیروزی سهم ذوب‌آهن و ۱۷ پیروزی سهم پرسپولیس بوده است؛ ضمن اینکه ۱۵ دیدار دو تیم نیز با تساوی به پایان رسیده است.

این ۴۴ مسابقه در مجموع ۱۰۹ گل داشته که از این تعداد، سهم پرسپولیس ۶۱ گل و سهم ذوب‌آهن ۴۸ گل بوده است؛ همچنین پیروزی ۳ بر صفر ذوب‌آهن برابر پرسپولیس در ۲۱ بهمن ۱۳۸۴ و پیروزی ۴ بر صفر پرسپولیس برابر ذوب‌آهن در دهم آذر ۱۳۹۶ نیز بهترین پیروزی‌های دو تیم در این رویارویی بوده است.

در تقابل دو تیم در تهران هم پرسپولیس ۱۳ برد کسب کرده، متحمل سه شکست شده و در شش مسابقه نیز با نتیجه مساوی متوقف شده است، ضمن اینکه در تهران ۳۶ بار دروازه ذوب‌آهن را باز کرده و ۱۸ بار هم مقابل ذوب‌آهن دروازه خود را باز‌شده دیده است؛ البته ذوب‌آهن با ۱۷ شکست مقابل پرسپولیس برابر هیچ تیمی در لیگ برتر به این اندازه شکست نخورده و با به ثمر رساندن ۴۸ گل مقابل پرسپولیس به هیچ تیمی اندازه این تیم گل نزده است.

اما بازیکنان و مربیان مختلفی نیز در طی سال‌های اخیر سابقه حضور در دو تیم را داشته‌اند که می‌توان به بازیکنانی چون سعید عزیزیان، رضا محمدی و شهاب گردان به‌عنوان دروازه‌بان، جمشید رشیدی، ابراهیم تقی‌پور، سپهر حیدری، حسین ماهینی، رضا نورمحمدی، محمدرضا خانزاده، دانیال اسماعیلی‌فرد، گئورگی گولسیانی، رحمان رضایی و شایان مصلح در پست مدافع، بهزاد داداش‌زاده، ابراهیم اسدی، محمدرضا خلعتبری، حوار ملا محمد، محسن مسلمان، قاسم دهنوی، شاهرخ بیانی، رضا احدی، محمد منصوری، عارف محمدوند، رضا خالقی‌فرد، احسان پهلوان، سینا اسدبیگی و کمال کامیابی‌نیا در خط هافبک و پیام صادقیان، محمد قاضی، فراز فاطمی، جری بنگستون و اوساگونا در نوک پیکان حمله دو تیم اشاره کرد.

ضمن اینکه یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس سابقه مربیگری موفقیت‌آمیزی در ذوب‌آهن اصفهان دارد و از آن طرف مهدی تارتار، محمد نوری و حسین پاشایی اعضای کادرفنی سال گذشته ذوب‌آهن نیز سابقه بازی در پرسپولیس را در کارنامه خود دارند.

همچنین نیما نکیسا مدیرعامل کنونی باشگاه ذوب‌آهن نیز زمانی سنگربان سرخ‌پوشان تهرانی بوده و حالا گذر مدیر گذر مدیر عامل کنونی به تیم سابق خود افتاده است. پرسپولیس که با دو برد متوالی و به دلیل تفاضل کمتر نسبت به سپاهان و استقلال در رده سوم جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار دارد، به دنبال کسب سه امتیاز دیگر است تا از کورس مدعیان عقب نماند و ذوب‌آهن هم بعد از شکست در دربی اصفهان برای روزهای بهتر تلاش می‌کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 − دو =