اثربخشی پیاده‌روی اربعین بر افزایش قدرت نرم کشورهای مسلمان

ماجرای اربعین ذاتا یک ماجرای هویتی و حرکتی انقلابی و اعتراضی نسبت به سیاست‌های ظالمانه و جابرانه دولت‌های ظالم زمان اموی حاکم است که به خاندان اهل‌بیت در روز عاشورا ظلم روا کردند.

تاریخ انتشار: 13:23 - دوشنبه 1402/06/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اثربخشی پیاده‌روی اربعین بر افزایش قدرت نرم کشورهای مسلمان

به گزارش اصفهان زیبا؛ ماجرای اربعین ذاتا یک ماجرای هویتی و حرکتی انقلابی و اعتراضی نسبت به سیاست‌های ظالمانه و جابرانه دولت‌های ظالم زمان اموی حاکم است که به خاندان اهل‌بیت در روز عاشورا ظلم روا کردند.

حرکت پیاده‌روی اربعین نیز به بازگشت اسرا از شام به کربلا و حضورشان بر سر قبور شهدای کربلا برمی‌گردد. حرکتی نمادین که هویت و حادثه عاشورا را در تاریخ ماندگار کرد.

جریان شیعه نیز در اعصار مختلف سعی در زنده نگاه‌داشتن این حادثه داشته است و در هر فرصتی سعی می‌کرد این حرکت نمادین و اعتراضی را به نمایش بگذارد و با حضور در پیاده‌روی اربعین یادمانی از اقدامی انتقادی علیه حاکمان ظلم و جور را به وجود آورد.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز بسترها و زمینه‌های این حرکت بیش‌ازپیش فراهم شد و خوشبختانه با توجه به ابعاد و گستره راهپیمایی اربعین به‌تدریج رویکرد استقبال بسیار بالایی نسبت به این حرکت شکل گرفت و مظلومیت اهل‌بیت (ع) و خصوصا امام حسین (ع) و یارانش بروز و ظهور پیدا کرد.

اگر ما اضلاع اسلام را در سه ضلع اصلی حرکت نمادین نظام توحیدی در جهان به اسلام ختم کنیم، اسلام در سه ضلع یا سه حادثه خلاصه می‌شود.

حادثه اول غدیر است. بنا بر کلام الهی که در قرآن کریم آمده است، در غدیر دین کامل شد و غدیر اولین نقطه عطفی بود که در اسلام اتفاق افتاد و پیامبر اسلام با این حرکت دین خود را کامل کرد.

گام دوم یا ضلع دوم اما عاشوراست. امام حسین (ع) حرکت سازنده و اعتراضی را برای اصلاح دین جدش در آن روز انجام داد و برعلیه ظلم، جور و انحرافی که به‌وسیله حکام فاسد در حکومت اسلامی ایجاد شده بود، قیام کرد و عاشورا را در تاریخ ماندگار کرد.

حرکت شیعه در روز عاشورا و سپس اربعین نقاط عطفی است که تبدیل به حرکتی وحدت‌بخش به‌خصوص میان شیعیان جهان شده است. فضایی که علاوه بر شیعیان، اهل سنت و ادیان دیگر را هم به سمت خود می‌کشاند و آن‌ها را در پیاده‌روی اربعین همراه با مسلمانان شیعه می‌کند.

درنهایت ضلع سوم فرج و ظهور امام زمان (عج) است. روزی که جهان از کفر، ظلم و ستم به دست صاحب‌الامر (ع) خلاص می‌شود و نظام توحیدی بر جهان حاکم خواهد شد.

اربعین اما یک حرکت بسیار عظیم و فراتر از مرزها و شیعیان است و روزبه‌روز دایره آن در حال افزایش است؛ همچنین جدای از فواید معنوی، تأثیر بسزایی بر سیاست داخلی و سیاست‌های خارجی کشورهای مسلمان در حوزه منطقه و بین‌الملل خواهد داشت.

آن‌طور که همه دنیا اعتراف کرده‌اند حضور جمعیتی بیش از 22 میلیون در یک اجتماع مردمی، مذهبی و سیاسی حرکتی عظیم و بی‌مانند است و پیش‌بینی‌شده است که طی سال‌های آینده این جمعیت به 50 میلیون نفر هم افزایش پیدا خواهد کرد؛ آن هم در فضایی که خلأ معنویت و تفکر دینی و فطری انسان‌ها بیش از همیشه احساس می‌شود و برخلاف حملات رسانه‌ای و سانسورهایی که از اجتماع اربعین صورت می‌گیرد، باز هم این موج انسانی رو به گسترش است و اثرات خود را در حوزه‌های مختلف به جای می‌گذارد.

در عین حال یکی از مهم‌ترین نقاط قوت انقلاب اسلامی ایران توسل به ائمه، ارزش‌های دین اسلام و ارزش‌های تفکر شیعه است؛ لذا نمی‌توان از اثرات جانبی حرکت نمادین پیاده‌روی غافل شد. اقدامی که حتی در آمریکا، اروپا و … هم رخ می‌دهد. فضایی که البته بزرگ‌ترین نگرانی برای دشمنان تفکرات دینی و اسلامی است و خودشان هم به آن اعتراف کرده‌اند.

همان‌طور که ساموئل هانتینگتون در کتاب نظریه برخورد تمدن‌ها اشاره می‌کند، تنها تمدن و فرهنگی که در آینده می‌تواند فرهنگ لیبرال دموکراسی غرب را به چالش بکشد، فرهنگ و تمدن اسلامی است و این تمدن و تفکر اسلامی ریشه در انقلاب اسلامی ایران دارد.

از طرفی نمی‌توان اثربخشی این آیین پیاده‌روی را بر افزایش قدرت نرم کشورهای مؤثر و به‌نوعی بانی آن نادیده گرفت. برای مثال قطعا جمهوری اسلامی ایران هدفمند در این مسیر حرکت کرده است و هدفمند به حرکت خود ادامه خواهد داد و آثار و تبعات سازنده‌ای را نصیب خود خواهد کرد. آثاری که در بین ملت‌های مختلف اعم از مسلمان و غیرمسلمان نیز دیده می‌شود.

آن‌طور که شاهد بودیم طی روزهای گذشته در نماز جماعتی که از سوی جماعت مسلمان در ایتالیا برگزار شد، بیش از 40 هزار نفر حضور پیدا کردند. آثاری که ریشه در تفکر و اندیشه اسلامی و گفتمان اربعین دارد.

جمهوری اسلامی ایران نیز قطعا از این فرصت و حرکت نمادین و قدرت‌بخش بهره‌برداری بسیاری می‌کند و در آینده این رویکرد را ادامه خواهد داد. فضایی که البته بخش اعظم آن از ناحیه مردم تأمین می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 + 4 =