تنظیمات همیشگی نمایندگان فوتبال ایران در آسیا:

برد، مساوی، باخت

شاید دلیل اینکه برای هزینه کردن باشگاه‌ها قانون سقف بودجه تصویب می‌شود بدهی‌های چند صدمیلیاردی باشگاه‌های سرخابی پایتخت بوده اما این قانون نیز نه‌تنها دردی از فوتبال ما دوا نخواهد کرد بلکه تضعیف شدن تیم‌های ایرانی در آسیا را در پی خواهد داشت.

تاریخ انتشار: 10:46 - پنجشنبه 1402/06/30
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
برد، مساوی، باخت

به گزارش اصفهان زیبا؛ هفته نخست لیگ قهرمانان آسیا در فصل جدید با کسب یک پیروزی، یک تساوی و یک شکست برای نمایندگان ایران به پایان رسید.

لیگ قهرمانان آسیا در حالی آغاز شد که تیم‌های عربستانی با هزینه بسیار زیاد و خرید بازیکنان مطرح دنیا از جمله کریستیانو رونالدو …، سادیو مانه، نیمار و… به منظور کسب قهرمانی پای به این رقابت‌ها گذاشته‌اند و نمایندگان کشورمان نیز در شرایطی که در فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر باید از قانون رعایت سقف بودجه پیروی می‌کردند، راهی این مسابقات شدند تا پیش از شروع مسابقات، رقابت نابرابری بیرون از مستطیل سبز رقم بخورد.

نساجی ایران؛ اولین برد آسیایی در بمبئی

تیم فوتبال نساجی ایران که در اولین دیدار خود در این رقابت‌ها به مصاف مومبای سیتی هند رفته بود، موفق شد با نتیجه دو بر صفر میزبان خود را شکست دهد و اولین سه امتیاز خود را در آسیا کسب کند.

شاگردان مهدی رحمتی که در این دیدار با سیستم ۱-۳-۲-۴ پای به میدان گذاشته بودند، در ۳۰ دقیقه نخست این مسابقه نتوانستند راهی به دروازه حریف خود پیدا کنند و فشار بسیاری روی دروازه خود متحمل شدند؛ اما در دقایق ۳۳ و ۶۲ توسط احسان حسینی و محمدرضا آزادی موفق شدند دروازه نماینده هند را باز کنند و اولین پیروزی خود در نخستین مسابقه در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورند.

هرچند رقیب نساجی در این مسابقه آنچنان که باید و شاید قدرتمند نبود، برای نماینده ایران که نخستین بار در این رقابت‌ها شرکت کرده پیروزی روحیه‌بخش و مهمی محسوب خواهد شد؛ چرا که الهلال عربستان و نوبهار نامانگان ازبکستان در دیگر دیدار این گروه به تساوی یک بر یک رسیده‌اند و در پایان روز نخست نساجی با ۳ امتیاز در صدر جدول گروه D این رقابت‌ها قرار گرفته است.

نساجی ایران در دومین دیدار خود در لیگ قهرمانان آسیا روز سه‌شنبه ۱۱ مهر در ورزشگاه آزادی به مصاف الهلال عربستان خواهد رفت.

سپاهان؛ تساوی با یک هفته حاشیه

سپاهان ایران که یکی از تیم‌های باسابقه در لیگ قهرمانان آسیاست و سابقه نایب‌قهرمانی در این رقابت‌ها را دارد، در نخستین دیدار این مسابقات مقابل میزبان خود یعنی نیروی هوایی عراق با تساوی دو بر دو متوقف شد.

طلایی‌پوشان که در یک هفته اخیر در شوک کسر ۴ امتیاز لیگ برتر با رأی کمیته انضباطی قرار داشتند، در این دیدار آن‌چنان که باید و شاید سرحال و قبراق به نظر نمی‌رسیدند، آن‌ها پس از دریافت گل نخست سعی کردند نبض بازی را در دست بگیرند که در این امر موفق بودند و در دقایق ۳٠ و ۶۶ موفق شد دوبار توسط محمد دانشگر و محمد قربانی دروازه نیروی هوایی عراق را باز کنند.

اما این پایان ماجرا نبود و همان عدم تمرکز که به‌واسطه رأی کمیته انضباطی برای آن‌ها رقم خورده بود، باعث شد تا در دقیقه ۸۸ گل تساوی وارد دروازه پیام نیازمند شود.

اگرچه کسب یک امتیاز برای سپاهان آن هم در مقابل حریفی نه‌چندان مطرح انتظارات هواداران این تیم را برآورده نکرد، باید به این نکته توجه کرد که شش بازیکن جدید سپاهان تا روز قبل از مسابقه به خاطر رأی کمیته انضباطی از همراهی سپاهان محروم بودند و طبق گفته مورایس در نشست خبری قبل از مسابقه، نامه‌نگاری فدراسیون فوتبال با کنفدراسیون فوتبال آسیا باعث می‌شود تا سپاهان بتواند از شش بازیکن خود استفاده کند و مطمئنا این اتفاقات برنامه‌های سرمربی تیم را برای تمرینات قبل از مسابقه و رسیدن به ترکیب ایدئال با مشکل مواجه خواهد کرد.

ضمن اینکه سپاهانی‌ها امیدوار بودند حداقل بتوانند در لیگ قهرمانان آسیا از عیسی آل‌کثیر و دابو استفاده کنند که عدم ثبت قرارداد آن‌ها مانع این کار شد.

سپاهان در هفته دوم رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا روز دوشنبه ۱۰ مهرماه در نقش‌جهان میزبان الاتحاد عربستان یکی دیگر از تیم‌های متمول این کشور خواهد بود.

پرسپولیس؛ بد استقبال و بد بدرقه

پرسپولیس ایران که در سال‌های اخیر یکی از بهترین نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا بوده و موفق شده است دو بار به مقام نایب‌قهرمانی این مسابقات برسد، در نخستین دیدار خود مقابل النصر عربستان قرار گرفت و با نتیجه دو بر صفر شکست خورد.

پرسپولیس که به نسبت دیگر نمایندگان ایران تغییرات کمتری در تیم خود داشت، با مصدومیت علیرضا بیرانوند در تیم ملی به شوک فرو رفت؛ اما سنگربان این تیم به دیدار مقابل النصر رسید تا پرسپولیس با ترکیب کامل در مقابل نماینده عربستان صف‌آرایی کنند.

البته بایستی پیش از پرداختن به مسائل فنی این مسابقه این نکته را یادآور شویم که با ورود کاروان تیم النصر به فرودگاه امام خمینی و فرود جت شخصی رونالدو در این فرودگاه حواشی استقبال پر سروصدا و جنجالی از رونالدو و نصر آغاز شد.

شاید انرژی و زمانی که تیم مدیریت باشگاه پرسپولیس برای استقبال و اهدای هدایا به رونالدو و سادیو مانه اختصاص داده بودند را صرف تیم خود کرده بودند، نتیجه‌ای بهتر برای شاگردان یحیی گل محمدی رقم می‌خورد.

به‌هرحال پس از همه حواشی النصر با رونالدو و دیگر بازیکنان گران‌قیمت خود به ورزشگاه آزادی رسید. با شروع بازی و مصدومیت مهدی ترابی اولین شوک مسابقه به سرخ پوشان وارد شد و نتوانستند آن‌طور که بایدوشاید دروازه نماینده عربستان را تهدید کنند.

هرچند شاگردان گل محمدی می‌دانستند پیروزی در این مسابقه بسیار سخت و دشوار خواهد بود؛  ولی امیدوار بودند بتوانند حداقل امتیاز را از این مسابقه به دست آورند و در روزی که از حضور هواداران محروم بودند به‌عنوان میزبانی بازنده زمین مسابقه را ترک نکنند؛ اما در دقایق ۶۲ و ۷۲ دروازه خود را باز شده دیدند تا در نخستین دیدار این فصل اولین شکست خود را متحمل شوند.

البته که اخراج میلاد سرلک از دیگر عوامل شکست پرسپولیس بود؛ چراکه این بازیکن در پست هافبک دفاعی عملکرد بسیار مؤثری داشت و یحیی گل‌‌محمدی هم می‌توانست پس از دریافت کارت زرد اول سرلک، این بازیکن را تعویض کند تا ضمن جلوگیری از اخراج در دیدار بعدی پرسپولیس نیز بتواند از او استفاده کند.

اما پس‌ازآن استقبال پرحاشیه حالا نوبت به حواشی پس از مسابقه رسید و متقاضیان دریافت پیراهن رونالدو یکی پس از دیگری از راه می‌رسیدند، اگرچه در تصاویر تلویزیونی تنها درخواست شهاب زاهدی از رونالدو به تصویر کشیده شد.

اما تعدادی از دیگر بازیکنان پرسپولیس نیز همین درخواست را از رونالدو داشتند که البته با جواب منفی رونالدو روبه‌رو می‌شوند و این بازیکن به هنگام خروج از ورزشگاه با تدابیر خاص امنیتی و محافظانی که باشگاه النصر برای او قرار داده بود، ورزشگاه را بدون صحبت با خبرنگاران ترک و به سمت اتوبوس تیم راهی می‌شود.

پرسپولیس که پس از پایان هفته نخست بدون امتیاز در رده چهارم جدول گروه E قرار دارد، در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا در قطر میهمان الدحیل خواهد بود.

حال پس از بررسی عملکرد نمایندگان ایران در هفته نخست لیگ قهرمانان آسیا باید قبول کنیم در شرایطی که تیم‌های عربستانی با هزینه‌های سرسام‌آور به دنبال پیشرفت فوتبال خود هستند و بی‌شک به‌سرعت پیشرفت فوتبال کره و ژاپن هم نخواهیم رسید، تضعیف نمایندگان فوتبال ایران در آسیا به هر نحوی می‌تواند فاصله ما را با رقبای آسیای خود بیشتر و بیشتر کند.

شاید دلیل اینکه برای هزینه کردن باشگاه‌ها قانون سقف بودجه تصویب می‌شود بدهی‌های چند صدمیلیاردی باشگاه‌های سرخابی پایتخت بوده اما این قانون نیز نه‌تنها دردی از فوتبال ما دوا نخواهد کرد بلکه تضعیف شدن تیم‌های ایرانی در آسیا را در پی خواهد داشت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × پنج =