طرح «عصر ورزش» تا پایان سال تحصیلی در مدارس اجرا می‌شود:

پاتوقی مثبت برای دانش‌آموزان

عصرها که می‌شود، صدای خنده دانش‌آموزان در حیاط مدرسه، محله را پر می‌کند و فریادهای پر از شورونشاطشان به هوا می‌رسد؛ فریادهایی آغشته به شادی و هیجان که مخصوص دوران کودکی است و حالا چندماهی است که به خاطر کنارهم‌بودن و بازی‌های جمعی در خلال عصر ورزش بیشتر هم شده است.

تاریخ انتشار: 09:58 - دوشنبه 1402/07/17
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
پاتوقی مثبت برای دانش‌آموزان

به گزارش اصفهان زیبا؛ عصرها که می‌شود، صدای خنده دانش‌آموزان در حیاط مدرسه، محله را پر می‌کند و فریادهای پر از شورونشاطشان به هوا می‌رسد؛ فریادهایی آغشته به شادی و هیجان که مخصوص دوران کودکی است و حالا چندماهی است که به خاطر کنارهم‌بودن و بازی‌های جمعی در خلال عصر ورزش بیشتر هم شده است.

رویداد عصر ورزش که از تابستان امسال اجرای آن در برخی از مدارس شروع شده است، با محوریت انجام فعالیت‌های سالم ورزشی و نشاط‌آور ویژه شهروندان و به‌صورت رایگان اجرا می‌شود و مدرسه‌های شهر با همه امکانات و تجهیزات ورزشی که در دل خود دارند، در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

این طرح براساس تفاهم‌نامه‌ای است که میان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان امضا شده. آن‌طور که در این تفاهم‌نامه آمده است: «بدون تردید مدرسه به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه تعلیم و تربیت سهم بسیار مهمی در رشد و تعالی محله دارد. محیط امن مدرسه موجب می‌شود افراد جامعه به‌ویژه والدین و فرزندانشان با آسایش و رغبت بیشتری به این مراکز مراجعه کنند؛ همچنین می‌توان با اعمال مدیریت در مدارس و استفاده بهینه از امکانات و فضای فیزیکی آن به ارتقای شورونشاط جامعه و در نتیجه پرورش و تکوین شخصیت شهروندان، به‌ویژه نوجوانان و جوانان اهتمام کرد.»

عصر ورزش، حالا اما قرار است تا اسفندماه ادامه پیدا کند و حیاط مدارس، همچنان میزبان دانش‌آموزان باشد؛ کودکانی که آمارها درباره‌شان می‌گوید، حدود یک‌سوم از آن‌ها چاق هستند و بی‌تحرکی نیز در میان آن‌ها بیداد می‌کند. این موضوع را آذرکیوان امیرپور، معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش استان، در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» می‌گوید.

به گفته او، عصر ورزش طرحی است که مجموعه آموزش و پرورش با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری درحال برگزاری است. این طرح برای اولین بار در کشور برگزار می‌شود و به این نحو است که دانش‌آموزان و همچنین اولیای آن‌ها می‌توانند  در ساعات خارج از وقت مدرسه از فضای مدارس و حیات آن استفاده کنند.

عصر ورزش ادامه دارد

عصر ورزش تمام نشده و قرار است همچنان ادامه یابد: «این طرح، یک ماه‌ونیم در  تابستان اجرا شده و قرار است که تا اسفندماه در مدارس منتخب، استمرار داشته باشد. این طرح ابتدا در 65 مدرسه  به‌صورت پایلوت اجرا شد و پیش‌بینی می‌کنیم که این تعداد به ۲۰۰ مدرسه افزایش یابد.»

به گفته معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش استان، روزهای زوج ویژه خانم‌ها و روزهای فرد ویژه مردان از ساعت 16:30 تا ۲۰ روزهای شنبه تا پنجشنبه برگزار  می‌شود.

در این رویداد که محدودیت سنی ندارد، ورزش عمومی و بازی‌ها، ورزش‌های سنتی مثل هفت‌سنگ، بازی با طناب، پل‌وچفته، وسطی و بازی‌های دورهمی مثل پانتومیم، شطرنج، ماروپله، دوز، بازی خنده و ورزش‌های تیمی همچون فوتسال، والیبال و بسکتبال برگزار می‌شود.

آن‌طور که امیرپور می‌گوید: با توجه به گسترش آپارتمان‌نشینی و عدم تحرک دانش‌آموزان، قطعا زمان زیادی لازم است تا دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها به این آگاهی برسند که فضای مدارس، می‌تواند یکی از بهترین مکان‌ها برای ایجاد نشاط جمعی و مراقبت از سلامتی آن‌ها باشد.

هواداری از عصر ورزش

عصر ورزش طرفداران خود را دارد و در همین مدت کوتاه توانسته جمعی از دانش‌آموزان را دورهم جمع کند؛ به‌ویژه در مناطقی که امکانات تفریحی و رفاهی در آن به‌اندازه کافی نیست.

کمال حیدری، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری نیز در این‌باره به «اصفهان زیبا» می‌گوید که عصر ورزش برای مهیاکردن فضایی مملو از شور و نشاط در محله‌های مختلف اصفهان رقم خورده است؛ به‌طوری‌که به‌واسطه اجرای این طرح، مردم محله‌ها، چه کودکان و چه زنان و مردان و حتی میان‌سالان، دورهم جمع شوند و پاتوقی مثبت راه بیندازند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه عصر تکنولوژی و مدرنیته موجب شده است که دانش آموزان نسبت به گذشته تحرک بیشتری داشته باشند و عمده اوقات فراغت خود را در خانه بمانند، بیان می‌کند: به همین خاطر هم اجرای طرح‌هایی مثل رویداد عصر ورزش می‌تواند بستری برای تحرک و تندرستی دانش‌آموزان باشد.

به گفته معاون فرهنگی شهرداری، بر اساس این طرح، حدود دوهزار مترمربع به سرانه ورزشی برخی از محله‌ها اضافه شد و دانش‌آموزان این امکان را پیدا کردند که در حیاط مدارس به انجام بازی و ورزش بپردازند و تجربه پرنشاطی را پشت‌سر بگذرانند.

او معتقد است که این برنامه می‌تواند رویکرد دانش‌آموزان به مدارس را عوض و آن‌ها را در مسیر تکامل و رشد کمک کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × 3 =