اسرائیل به‌دنبال تبدیل غزه به سرزمینی سوخته و پس‌ازآن، عملیات زمینی است:

حمله زمینی به غزه؛ پاشنه‌آشیل صهیونیست‌ها

جنگ غزه وارد دهمین روز خود از آغاز عملیات طوفان الاقصی از سوی حماس در 7 اکتبر شده است و حملات شدید صهیونیست‌ها به مردم غزه همچنان ادامه دارد؛ مناطق مسکونی و حتی پناهگاه‌های غزه موردحملات شدید اسرائیل قرار گرفته و کاملا تخریب و با خاک یکسان شده است.

تاریخ انتشار: 09:07 - دوشنبه 1402/07/24
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
حمله زمینی به غزه؛ پاشنه‌آشیل صهیونیست‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ جنگ غزه وارد دهمین روز خود از آغاز عملیات طوفان الاقصی از سوی حماس در 7 اکتبر شده است و حملات شدید صهیونیست‌ها به مردم غزه همچنان ادامه دارد؛ مناطق مسکونی و حتی پناهگاه‌های غزه موردحملات شدید اسرائیل قرار گرفته و کاملا تخریب و با خاک یکسان شده است.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد تاکنون بیش از دوهزار نفر از مردم این سرزمین شهید و تعداد زخمی‌ها نیز به بیش از 9هزار تن رسیده است. بیشترین قربانیان این جنگ غیرنظامیان هستند و به گفته نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی، بدترین مراحل در جنگ بین رژیم صهیونیستی و فلسطین هنوز در راه است؛ زیرا وضعیت انسانی غیرقابل‌تحمل شده است.

اما در تداوم این حملات نظامی صهیونیست‌ها به غزه طی روزهای گذشته، خبر حمله گسترده زمینی به غزه و تدارک نظامی برای این منظور از سوی صهیونیست‌ها منتشر شد و آن‌ها از مجامع بین‌المللی خواستند که فلسطینی‌ها را از مناطق شمال نوار غزه به بخش‌های جنوبی این سرزمین رهنمون کنند.

درعین‌حال یک رسانه آمریکایی روز گذشته از به‌تعویق‌افتادن موعد این عملیات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه خبر داد. نیویورک‌تایمز در این ‌باره نوشت: ابتدا مقرر شده بود که عملیات زمینی یکشنبه (روز گذشته) آغاز شود؛ اما دست‌کم به مدت چند روز به تعویق افتاده است.

این رسانه درباره دلایل این تصمیم گفت: «این تصمیم به‌دلیل شرایط جوی نامناسب اتخاذ شده است؛ چراکه در شرایط جوی فعلی در صورت آغاز عملیات زمینی خلبانان کار دشواری را برای پشتیبانی عملیات زمینی خواهند داشت»؛ دلایلی که برخی منابع عبری برخلاف آن اعلام کردند اختلاف‌نظر میان طبقه سیاسی و نظامی صهیونیست‌ها درباره هدف چنین عملیاتی باعث تعویق این عملیات شده است.

به ادعای صهیونیست‌ها این عملیات، تخریب و کشته‌های بسیاری را در غزه به همراه خواهد داشت و کارشناسان اما معتقدند رویارویی صهیونیست‌ها با حماس در بستر عملیات زمینی برای آن‌ها یک قمار است و با درصد بالایی با شکست مواجه خواهد شد؛ چراکه حماس طی هفته گذشته نشان داد از قدرت فراوانی در مواجهه با اسرائیل برخوردار است.

جنگ اخیر غزه؛ بی‌مانندترین جنگ طی 75 سال گذشته

عملیات زمینی صهیونیست‌ها به غزه هم‌اکنون به تعویق افتاده است و البته تحلیل‌های متعددی درخصوص اهداف، نتایج و پیامدهای احتمالی آن وجود دارد که «اصفهان زیبا» دراین‌باره با مرتضی مکی، کارشناس امور بین‌الملل، گفت‌وگو کرده است.

به بیان مکی، همان‌طور که عملیات حماس علیه صهیونیست‌ها عملیاتی بسیار پیچیده، حساس و غیرقابل‌ پیش‌بینی برای سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل بود، به همان اندازه واکنش‌هایی که اسرائیل به این حمله حماس انجام داده، بسیار گسترده، ویرانگر با کشتار بسیار زیاد فلسطینی‌ها همراه بوده است.

او عنوان می‌کند: «عملیات‌های گذشته اسرائیل و درگیری‌های این رژیم با حزب‌الله و حماس در غزه و لبنان، قابل پیش‌بینی و قابل‌کنترل بود. برای مثال بهانه جنگ شش‌روزه این رژیم و حمله اسرائیل به لبنان، ربوده‌شدن دو سرباز اسرائیلی بود که بعدها مشخص شد این سربازها کشته شدند؛ اما عملیات اخیر اسرائیل با رقم بسیار زیاد نظامیان و غیرنظامیان یهودی مواجه است و اسرائیل در تاریخ 75ساله خود چنین حجم کشته و تلفات در نبرد با فلسطین را نداشته است؛ به همین دلیل دولت نتانیاهو تلاش می‌کند از فرصت به‌وجودآمده حداکثر استفاده را برای سرکوب حماس و تخریب زیرساخت‌های غزه ببرد و غزه را به یک سرزمین سوخته تبدیل کند.»

پیامدهای دولت راست افراطی نتانیاهو

این کارشناس بین‌المللی با بیان اینکه حجم عظیمی از بمباران‌هایی که طی یک هفته گذشته در غزه انجام شده است با عملیات‌های اسرائیل در جنگ‌های 75 سال گذشته قابل‌مقایسه نیست و باعث ایجاد انسجام و وحدت صهیونیست‌ها با آمریکا و حامیان اروپایی‌اش شده است، خاطرنشان می‌کند: «پیش ‌از این دولت بنیامین نتانیاهو با توجه به گرایش‌های راست افراطی نتانیاهو باعث نفوذ راست افراطی در دولت اسرائیل شد؛ شرایطی که مانع هرگونه مذاکره با فلسطینی‌ها و تشکیلات خودگردان و تن‌ندادن اسرائیلی‌ها به هر راهکاری برای تشکیل دو دولت در سرزمین فلسطین شد. از طرفی در این فضا انتقادات جدی در سطح محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا و اروپا به این نوع رویکرد اسرائیل همواره وجود داشت؛ چراکه طی 75سال گذشته مشخص شده است که بدون تشکیل دولت واحد فلسطین هیچ جایگزینی برای ثبات و صلح در این منطقه وجود ندارد؛ واقعیتی که اسرائیلی‌ها نمی‌خواستند به آن عمل کنند.»

او می‌افزاید: «تشکیل دو دولت در سرزمین فلسطین خود یک بحث جدی را می‌طلبد که قابل‌تحقق نیست اما در کل سیاست صهیونیست‌ها که طی سال‌های گذشته مخالفان بسیاری به همراه داشت و با این عملیات حماس انسجام و وحدت میان اسرائیل با حامیان و حتی منتقدانش نیز از بین رفت.»

رویکرد حمله زمینی صهیونیست‌ها به غزه

مکی در خصوص ادعای حمله زمینی صهیونیست‌ها به غزه ادامه می‌دهد: «اسرائیلی‌ها هم‌اکنون می‌کوشند با خروج و آواره‌کردن فلسطینی‌ها از این منطقه، شرایطی را برای نابودی حماس فراهم کنند و تهدید به حمله زمینی به غزه و صف‌آرایی تانک‌ها و نظامیان اسرائیلی در مرز غزه نیز با همین هدف صورت گرفته است.»

به گفته این کارشناس بین‌الملل، خبر به‌تعویق‌افتادن حمله زمینی اسرائیل به غزه به‌نوعی سیاست این رژیم است؛ چراکه آن‌ها می‌دانند که این حمله پاشنه آشیل اسرائیل است و آن‌ها را با تهدیدهای جدی و عملیات چریکی حماس مواجه می‌کند.

او خاطرنشان می‌کند: «حماس در عملیات اخیر خود نشان داد از چه مهارت‌های نظامی و تسلیحاتی برخوردار است و به‌راحتی می‌تواند بر روی زمین شکست سنگینی را به اسرائیلی‌ها تحمیل کند. به همین دلیل اسرائیل با بمباران شدید نوار غزه و تبدیل این سرزمین به یک سرزمین سوخته واکنش‌های حماس را کنترل کند و قصد این را دارد پس از تخریب شدید غزه، ورود زمینی به این منطقه را آغاز کند.»

مکی عنوان می‌کند: «خبر تأخیر حمله زمینی صهیونیست‌ها به غزه نگرانی در خصوص این عملیات و واکنش‌های حماس را به همراه دارد؛ چراکه حماس در قبال حملات هوایی اسرائیلی‌ها از حداکثر تسلیحات موشکی خود استفاده می‌کند و این نیز باعث پاسخ اسرائیل و درنهایت تخریب بیشتر غزه می‌شود. از طرفی واکنش‌های سنگین حماس به صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که همچنان میزان تخریبی که غزه را در برگرفته برای صهیونیست‌ها کافی نیست و هنوز آن لطمات، تلفات و صدماتی که مورد انتظار اسرائیلی‌هاست به حماس وارد نشده است.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × 3 =