ناهماهنگی دستگاه‌ها برای اجرای تقویم رویداد گردشگری اصفهان:

بالاوپایین تقویم گردشگری اصفهان

تقویم رویدادهای گردشگری، راهبردی برای برگزاری رویدادهاست. رویدادها یکی از مهم‌ترین ابزارهای جذب گردشگر هستند و به‌عنوان ابزاری کارآمد برای اعطای ارزش‌افزوده به مقصد شناخته می‌شوند.

تاریخ انتشار: 09:14 - یکشنبه 1402/08/14
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بالاوپایین تقویم گردشگری اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ تقویم رویدادهای گردشگری، راهبردی برای برگزاری رویدادهاست. رویدادها یکی از مهم‌ترین ابزارهای جذب گردشگر هستند و به‌عنوان ابزاری کارآمد برای اعطای ارزش‌افزوده به مقصد شناخته می‌شوند.

این روزها بسیاری از مقاصد گردشگری به دلیل دارا بودن غنای فرهنگی و تاریخی مطرح نیستند؛ بلکه این رویدادها هستند که یک شهر را تبدیل به برندی در گردشگری می‌کنند.

تقویم گردشگری یکی از ابزارهای کارآمد برای رونق گردشگری در اصفهان است. اگر برای برگزاری این رویدادها مدیریت درستی وجود داشته باشد، به توسعه صنعت گردشگری اصفهان کمک می‌کند؛ برگزاری رویدادها نیز ادب و آداب خاص خود را دارد و در هر رویداد برای جذب گردشگر باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای بشود.

مناظر مختلف یک شهر باید دارای برنامه راهبردی و مشخص برای برگزاری رویداد باشد تا موازی‌کاری در این حوزه شکل نگیرد؛ به همین منظور بسیاری از شهرها تقویمی با عنوان «تقویم رویدادهای گردشگری» دارند که راهبردی برای برگزاری رویدادهاست.

تنظیم تقویم از مهر تا مهر

به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان، بازه زمانی اجرای تقویم گردشگری از مهر سال گذشته تا مهرسال جاری بوده است و الان در حال دریافت بازخوردهایی هستیم که از اجرای این رویدادها در اصفهان گرفتیم تا به‌واسطه انعکاس‌ این رویدادها تقویم گردشگری را تدوین کنیم.

این‌طور که احسان شهیر در ادامه به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «رویدادهای گردشگری تقویم گردشگری اصفهان در سطح محلی و شهرستانی، ملی و بین‌المللی برگزار شده است؛ به‌عنوان‌مثال، جشنواره گاو هلشتاین یک جشنواره بین‌المللی بود که طی هفته‌های اخیر در اصفهان برگزار شد.»

شهیر خاطرنشان می‌کند: «تقویم گردشگری با هدف تقسیم مناسبت‌ها و رویدادها در طول یک سال و اجرای آن‌ها تدوین شده است تا برگزاری هرکدام از رویدادها منجر به جذب گردشگر شود و به رشد اقتصادی استان کمک کند.»

او عنوان می‌کند: «برای اجرای رویدادها باید از زیرساخت‌ها با هدف توسعه گردشگری استفاده بهینه شود. در این راستا، باید از ظرفیت‌های شهرداری هم استفاده کرد. الان در حال دریافت بازخوردهایی هستیم که از اجرای این رویدادها در اصفهان گرفتیم تا به‌واسطه انعکاس این رویدادها تقویم گردشگری را تدوین کنیم.»

ناهماهنگی دستگاه‌ها برای برگزاری رویدادها

توسعه گردشگری نیازمند تعریف اهداف و ایجاد ضروریات هدف است که نیاز به همت جمعی، اقبال عمومی و انسجام بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی دارد؛ اگرچه نقش مردم در این میان مانند تمامی دوره‌های مختلف بی‌تردید پررنگ و تأثیرگذار است.

یک فعال حوزه گردشگری به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «تقویم گردشگری در کشورهای مختلف برای اجرای بسیاری از برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و گردشگری تدوین و تنظیم می‌شود. یکی از معضل‌هایی که در اصفهان با آن مواجه‌ایم، این است که اگرچه رویدادهای گردشگری در تقویم عنوان شده، دستگاه‌های مختلف هماهنگی‌های لازم را با برگزاری برخی رویدادها ندارند؛ به همین خاطر تداخل‌هایی پیش می‌آید؛ به‌عنوان‌مثال، مهر سال جاری پس از مدت‌ها شاهد ورود گردشگران به اصفهان بودیم. هم‌زمان با ورود این گردشگران مجموعه‌های دولتی اقدام به برگزاری همایش و جشنواره در راستای رویدادهای تقویم گردشگری کردند؛ به همین خاطر با مشکل تأمین اسکان گردشگران مواجه شدیم و ظرفیت لازم برای اسکان گردشگران نداشتیم.»

تداخل رویدادها با اوج ورود گردشگران

محمدحسین امین‌پور اظهار می‌کند: «در اصفهان فقط دو هتل پنج‌ستاره وجود دارد که گردشگران ویژه اصفهان بیشتر در این هتل‌ها اقامت می‌کنند. هرچند هتل‌های دیگری نیز در دست‌ساخت است، مشخص نیست چه زمانی این هتل‌ها به بهره‌برداری می‌رسد. باوجوداین تفاسیر با کمبود محل اسکان گردشگران در اصفهان روبه‌رو هستیم. طی این چند ماه اخیر به خاطر برگزاری رویداد جایزه مصطفی و همچنین جشنواره فیلم کودک و تداخل این رویدادها با ورود گردشگران به اصفهان، مشکلاتی داشتیم. در همین راستا، با مسئولان مربوط صحبت کردیم. آنان اعلام کردند که بخشی از تصمیم‌گیری‌ها خارج از اختیارهای آن‌ها بوده است؛ با‌وجوداین، به اعتقاد بنده، می‌توان به شکل بهتری این رویدادها را مدیریت کرد تا ترافیک ورود گردشگر را نداشته باشیم.»

امین‌پور عنوان می‌کند: «وقتی این تداخل‌ها پیش می‌آید، علاوه بر تأمین محل اسکان گردشگران در حوزه جابه‌جایی مسافران، پروازهای داخلی و پروازهای خارجی نیز مشکلاتی ایجاد می‌شود. از آنجایی ‌که ظرفیت‌های شهر اصفهان در حوزه اقامت  گسترده نیست، اگر شهرداری و سازمان‌هایی که متولی برگزاری جشنواره بزرگ هستند، به‌طور ویژه نگاه نکنند، به‌طور قطع تداخل‌هایی پیش می‌آید.»

رویدادها هوشمندانه برگزار شوند

این فعال حوزه گردشگری اذعان می‌کند: «اگر به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که رویدادها بافاصله یک ماه یا دو ماه قبل‌تر یا بعدتر از پیک ورود گردشگران به اصفهان اجرایی شود، این تداخل‌ها پیش نمی‌آید. طی سال‌های گذشته به‌خاطر کرونا و مسائل سیاسی ورود گردشگران به اصفهان چشمگیر نبود؛ ولی امسال وضعیت ورود گردشگران به اصفهان مناسب‌تر شده است؛ به گونه‌ای که شاهد ورود گردشگران از کشورهای چین و روسیه هستیم و ورود گردشگران از اواسط شهریور تا تعطیلات سال جدید میلادی ادامه دارد؛ بنابراین زمان اوج رفت‌وآمد مسافر و برنامه بزرگ بین‌المللی طی این بازه زمانی است؛ به خاطر همین اگر زمان برگزاری رویدادها به‌درستی برنامه‌ریزی نشود، مشکلاتی پیش می‌آید.»

امین‌پور تصریح می‌کند: «رویدادهای گردشگری از اهمیت بالایی برخوردارند. به‌واسطه اینکه کشور ایران مقصد گردشگری است و بسیاری از ظرفیت‌های کشورهای همسایه مانند ترکیه، امارات و… را ندارد، فرصت خوبی است تا از ظرفیت‌های گردشگری کشورمان برای جذب گردشگر استفاده بهینه کرده و رویدادهایی تعریف کنیم که به رونق صنعت گردشگری کمک کند. این رویدادها ولی باید هوشمندانه برگزار شوند تا تأثیر منفی بر گردشگری عمومی نگذارند.»

او ادامه می‌دهد: «اصفهان در حوزه گردشگری طبیعت و گردشگری فرهنگی، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مناسبی دارد. سالن اجلاس و نمایشگاه بین‌المللی اصفهان ظرفیت‌های خوبی دارند تا از آن‌ها برای رونق گردشگری اصفهان استفاده کنیم.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دوازده + سه =