کمبود شیرخشک در داروخانه‌های اصفهان:

نوزادان بدون شیر!

کمبود شیر خشک در اصفهان، همچنان ادامه دارد و این موضوع پدران و مادران دارای نوزاد را با مشکل مواجه کرده است؛ نوزادانی که به‌دلیل عدم امکان استفاده از شیر مادر یا ناکافی‌بودن آن باید از شیر خشک استفاده کنند.

تاریخ انتشار: 09:32 - یکشنبه 1402/08/14
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
نوزادان بدون شیر!

به گزارش اصفهان زیبا؛ کمبود شیر خشک در اصفهان، همچنان ادامه دارد و این موضوع پدران و مادران دارای نوزاد را با مشکل مواجه کرده است؛ نوزادانی که به‌دلیل عدم امکان استفاده از شیر مادر یا ناکافی‌بودن آن باید از شیر خشک استفاده کنند.

کمبود شیر خشک و نایابی برخی از برندها و همچنین سهمیه‌بندی آن، البته موضوع جدیدی نیست. سال گذشته شیر خشک نه تنها در داروخانه‌های اصفهان، که در بسیاری از استان‌های دیگر نیز ناموجود بود یا اینکه با اماواگرها و شرط‌وشروط مختلف در اختیار پدران و مادران قرار می‌گرفت.

آن‌طور که گفته می‌شود، درحال حاضر طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد، کشور با کسری پنج‌میلیون عدد شیر خشک مواجه است. کسری که از ماه‌های پیش شروع شده و پیش‌بینی می‌شود، تشدید هم شود؛ اتفاقی که رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها مهر تأیید بر آن گذاشته و گفته است: «در شش‌ماه اخیر وزارت بهداشت به‌صورت قطره‌چکانی به ما ارز می‌دهد؛ البته به یک سری شرکت‌ها چون سال گذشته ارز داده بود، امسال ارزی پرداخت نکرده است. سازمان غذا و دارو هر چه سریع‌تر ارز برای تولیدکننده تأمین کند؛ وگرنه تا دوماه دیگر با بحران مواجه می‌شویم.»

دردسرهای سهمیه‌بندی

حالا کمبود و نایاب‌شدن شیرخشک در داروخانه‌ها و سهمیه‌بندی آن به مشکلی اساسی تبدیل‌شده و این مسئله پدران و مادران را سرگردان و روانه این‌داروخانه و آن‌داروخانه کرده است.

این کمبود را چندی پیش، محمود اعتباری که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است، گوشزد کرد؛ آنجا که گفت: «وضعیت تأمین شیر خشک در اصفهان عادی نیست و به‌ویژه برای نوزادان بالای یک سال دچار کمبود هستیم. با توجه به میزان شیرخشک معمولی الان وضعیت عادی نیست؛ اما کمبود جدی نیز نداریم. شیر خشک تأمین می‌شود؛ اما نمی‌توانیم به تعداد زیاد در اختیار نوزادان قرار دهیم. در حال حاضر برای تأمین شیر خشک نوزادان تا شش‌ماه مشکلی نداریم و برندهای مختلف را داریم؛ برای نوزادان شش ماه تا یک سال وضعیت کمی بدتر است. برای تأمین شیر خشک نوزادان یک سال به بالا  کمبود داریم. تعدادی در اختیار ما قرار گرفته؛ اما برای آرامش مردم و بازار کفایت نمی‌کند.»

کمبود شیر خشک و دردسرهای خریداری این ماده، صدای اعتراض پدران و مادران دارای نوزاد را بالا برده و آن‌ها را نگران کرده است.

مادری که دارای دو فرزند دوقلوی یک‌ساله است، می‌گوید که برای خرید شیر خشک هر بار باید تاریخ تولد و کد ملی نوزاد وارد سامانه شود و براساس آن، شیر خشک به نوزاد اختصاص می‌یابد. او می‌گوید که سهمیه دریافتی کفاف نوزادانش را نمی‌دهد و آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

هدی نیز مادری است که هر سه‌روز یک‌بار باید برای نوزادش شیرخشک ببلاک مهیا  کند. او نیز می‌گوید که خیلی از مواقع داروخانه‌ها شیر خشک مصرفی فرزندش را موجود ندارند و او برای پیداکردن شیر خشک باید داروخانه‌های بسیاری را زیر پا بگذارد: «نگرانی از بابت اینکه شیرخشک به‌طورکلی نایاب و غیرموجود بشود هم وجود دارد؛ چون نمی‌توانم به کودکم شیر بدهم و او همیشه از شیر خشک استفاده می‌کند.»

او از سهمیه‌ای‌شدن شیر خشک نیز گلایه دارد: «سهمیه‌ها کفاف نوزادم را نمی‌دهند.»

تماس‌های «اصفهان زیبا» با چندین داروخانه نیز این موضوع را تأیید می‌کند. یکی از داروخانه‌دارها می‌گوید که برای دریافت شیر خشک نیاز به کدملی و تاریخ تولد نوزاد است و براساس سن نوزاد و نیاز آن سهمیه شیر خشک به او تعلق می‌گیرد.

یکی دیگر از داروخانه‌دارها اما می‌گوید که سهمیه‌بندی‌شدن شیرخشک باعث شده تا برخی از والدین از کدملی کودکان دیگر برای دریافت شیرخشک استفاده کنند و به ذخیره آن بپردازند.

سودجویان هم که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند تا از شرایط سود ببرند: «آن‌ها با کدملی نوزادان دیگر شیر خشک می‌خرند و با قیمت بیشتر آن را  می‌فروشند.»

ارزانی و نشست در بازار آزاد

کمبود شیر خشک که در یک سال اخیر گریبان شهروندان دارای نوزاد را گرفته است، دلایل مختلف دارد.

به گفته هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک، علت کمبود این است که ازآنجایی‌که قیمت شیر خشک دستوری است، قیمت از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود و بر این اساس قیمت شیر خشک پایین است .

از طرفی هم مصرف غیرمنطقی شیر خشک در سبد خانوار وجود دارد.

پیش از این خانواده‌ها تلاش می‌کردند که بعد از شش‌ماهگی به‌تدریج نوزاد را با غذای سفره آشنا کنند؛ اما اکنون خانواده‌ها تا دوسالگی هم برای نوزاد شیر خشک استفاده می‌کنند و ازآنجایی‌که قیمت شیر خشک ارزان است، خرید بیش‌ازحد انجام می‌دهند و مصرف زیادی برای شیر خشک وجود دارد.

درعین‌حال قیمت پایین شیر خشک جذابیت را برای نشت آن به بازار و کشورهای همسایه بیشتر می‌کند. ازآنجایی‌که شیر خشک ایران ارزان‌ترین شیر خشک دنیاست، امکان نشت آن هم وجود دارد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده − 6 =