نوشیدنی‌های مفید زمان سرماخوردگی کدام‌اند؟

دم‌نوش‌های گرمابخش

نوشیدنی‌های مفید زمان سرماخوردگی کدام‌اند؟ زمانی که سردتان است و یا به سرماخوردگی مبتلا می‌شوید، هیچ‌چیز به‌اندازه نوشیدنی‌های داغ نمی‌چسبد؛ البته این نوشیدنی‌ها به‌تنهایی قادر به بهبودی بیماری شما نیست؛ اما کمک زیادی به درمان شما می‌کند.

تاریخ انتشار: 10:12 - دوشنبه 1402/08/15
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
دم‌نوش‌های گرمابخش

به گزارش اصفهان زیبا؛ زمانی که سردتان است و یا به سرماخوردگی مبتلا می‌شوید، هیچ‌چیز به‌اندازه نوشیدنی‌های داغ نمی‌چسبد؛ البته این نوشیدنی‌ها به‌تنهایی قادر به بهبودی بیماری شما نیست؛ اما کمک زیادی به درمان شما می‌کند.

ازاین‌رو شایسته دیدیم در این زمینه نظر دکتر بهنام یوسفیان، استاد گروه گیاهان دارویی دانشگاه آزاد (واحد شهرضا) و محقق طب سنتی را بدانیم.

سرماخوردگی که نوعی عفونت ویروسی است، معمولا ابتلا به آن بین یک تا دو هفته است. آنفولانزا نیز بیماری ویروسی دیگری است که شیوع آن، به‌ویژه در فصول سرد، افزایش می‌یابد. این بیماری در ابتدا ممکن است شبیه سرماخوردگی به نظر برسد؛ اما به‌تدریج می‌تواند علائم دیگری مثل اسهال و استفراغ هم به آن افزوده شود.

به‌هرحال دم‌نوش‌های بسیاری هست که به بهبود این بیماری‌ها کمک می‌کند؛ اما باید توجه داشت که دم‌نوش‌ها در طب سنتی ایران مزاج انسان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند و اگر در مصرف آن دقت نشود، سوءمزاج پدید می‌آید؛ لذا باید نسبت به مزاج شخص، مزاج فصل و مزاج اقلیم مصرف شود.

نعناع

هنگامی‌که درباره بهترین دم‌نوش برای سرماخوردگی صحبت می‌کنیم، باید به دم‌نوش نعناع اشاره کنیم؛ چون این گیاه دارای خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

همچنین منتول موجود در این گیاه، گرفتگی سینوس‌ها را از بین می‌برد و تنفس را بهبود می‌بخشد. پونه نیز خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و به بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند.

اکالیپتوس

برگ‌های اکالیپتوس به تسکین علائم بیماری سرماخوردگی کمک می‌کنند. این گیاه حاوی ترکیبی به نام سینئول است که از آن معمولا به‌عنوان یک ماده طعم‌دهنده و معطر در قطره‌ها و داروهای ضدسرفه استفاده می‌شود.

سینئول نه‌تنها طعم لذت‌بخشی دارد، بلکه به‌دلیل داشتن خواص ضدالتهابی، علائم تنفسی را بهبود می‌بخشد. در یک مطالعه مشاهده شد که دریافت سینئول بعد از چهار روز می‌تواند علائم برونشیت حاد را نیز کاهش دهد.

لیموترش

افزودن چندقطره لیموترش به سایر دم‌نوش‌ها راهکار بسیار مناسبی برای کمک به رفع سرماخوردگی و آنفولانزاست.

لیموترش به‌دلیل داشتن ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و در ازبین‌بردن ویروس‌ها مؤثر است.

زنجبیل

در هنگام ابتلا به سرماخوردگی بدن دچار التهاب می‌شود و دم‌نوش زنجبیل به‌دلیل داشتن خواص ضدالتهابی می‌تواند با این بیماری مقابله کند.

برخی از تحقیقات هم نشان داده‌اند که زنجبیل به درمان گلودرد، کاهش عفونت گلو و رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند. درضمن دم‌نوش زنجبیل برای حالت تهوع هم مفید است. اگر استفراغ یا حالت تهوع دارید، دم‌نوش زنجبیل انتخاب خوبی برای شماست.

بابونه

گروهی از محققان بر این باور هستند که دم‌نوش بابونه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا عفونت‌های ویروسی را سریع‌تر از بین ببرد؛ البته توجه داشته باشید که استفاده از دم‌نوش بابونه در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

آویشن

یکی از بهترین داروهای طبیعی برای مقابله با سرفه‌های شدید، گلودرد و هر نوع اختلال تنفسی، آویشن است. درواقع آسم، سرماخوردگی و برونشیت از بیماری‌هایی هستند که با این گیاه بهبود می‌یابند.

برای تهیه آن توجه داشته باشید که نیاز به جوشاندن و دم‌کردن روی حرارت ندارد. کافی است مقداری از آن را در لیوان ریخته و با آبجوش اجازه دهید حدود 10 دقیقه بماند و سپس مصرف کنید.

اکیناسه

مطالعه‌ای درباره بهترین دم‌نوش برای سرماخوردگی نشان داد که اکیناسه می‌تواند به درمان این بیماری ویروسی کمک کند. بررسی‌های دیگری نیز مشاهده شد که استفاده از دم‌نوش اکیناسه با کاهش مدت‌زمان ابتلا به بیماری‌های دستگاه تنفس فوقانی و آنفولانزا مرتبط است.

گفته می‌شود که اکیناسه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و با تحریک فعالیت سیستم ایمنی بدن می‌تواند عفونت‌های ویروسی و باکتریایی را از بین ببرد؛ ضمنا ناگفته نماند که این گیاه ممکن است در بعضی از افراد به واکنش آلرژیک منجر شود.

چای کوهی

چای کوهی، ویروس‌ها را از بین می‌برد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ از این‌ رو در بهبود سرماخوردگی مؤثر
است، گرفتگی صدا را باز می‌کند و خلط‌آور است.

برای کمک به درمان برخی از بیماری‌ها مانند فلج، مننژیت، کزاز و سیاه‌سرفه نیز نقش مؤثری دارد. این گیاه کرم معده و روده را هم برطرف می‌کند و تأثیر چشمگیری در بهبود درد پشت، گردن و سیاتیک نیز دارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شانزده − چهار =