باز هم پای مازوت در میان است؟!

آلودگی شدید آن هم در نیمه‌های پاییز، اما بیم مازوت‌سوزی را دوباره به دل اصفهانی ها انداخته است؛ ترس از اینکه دوباره و به روال سال قبل، مشعل‌های مازوت روشن شوند و دودشان اصفهانی‌ها را ببلعد.

تاریخ انتشار: 08:22 - دوشنبه 1402/08/22
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
باز هم پای مازوت در میان است؟!

به گزارش اصفهان زیبا؛ به دلیل استمرار آلودگی هوا، امروز کلاس‌های آموزشی در تمامی مقاطع تحصیلی مدارس، مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها در مناطق شش‌گانه شهر اصفهان و نواحی و مناطق آموزش و پرورش برخی از شهرهای استان تعطیل شد و کلاس‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز غیرحضوری برگزار می‌شوند.

شاخص کیفیت هوا روز گذشته در اصفهان با عدد ۱۴۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون بود.

این در حالی است که در همان زمان سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۱۰۵، کرج با شاخص ۱۰۷، بجنورد با شاخص ۱۰۸، مشهد با شاخص ۱۲۹، اهواز با شاخص ۱۴۹، اراک با شاخص ۱۱۹، همدان با شاخص ۱۱۵ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار داشت.

به این ترتیب می توان اصفهان را در سه رده برتر آلودگی هوا در میان کلان‌شهرهای کشور دانست.

همچنین در روزهای گذشته طرح محدودیت تردد خودروهای با پلاک زوج وفرد در شهر اصفهان از درب منزل اجرا شده است و این وضعیت تا پایان این هفته ادامه خواهد داشت.

تعطیلی مدارس اصفهان، به دلیل آلودگی هوا، اما موضوع جدیدی نیست؛ چرا که سال گذشته نیز مدارس اصفهان در برخی از روزهای تعطیل غیرحضوری شدند و این مسئله که اصفهانی‌ها چندین سال است در نیمه دوم سال با آن مواجه هستند، مانع نشستن دانش‌آموزان بر نیمکت‌های درس شد.

سال گذشته اما شیرهای مازوت نیروگاه که تا پیش از این توسط دادستانی پلمب شده بودند، به دلیل کمبود گاز فک‌پلمب شدند و مازوت به مدت سه ماه در این شهر سوزانده شد تا نفس اصفهانی ها را بیشتر از هر زمان دیگری تنگ کند و میزان بیماری‌های قلبی و ریوی را افزایش دهد.

امسال اما هنوز زمستان از راه نرسیده، آلودگی هوا به اوج خود رسیده است و البته که خبری هم از باد و باران نیست.

آلودگی شدید آن هم در نیمه‌های پاییز، اما بیم مازوت‌سوزی را دوباره به دل اصفهانی ها انداخته است؛ ترس از اینکه دوباره و به روال سال قبل، مشعل‌های مازوت روشن شوند و دودشان اصفهانی‌ها را ببلعد؛ هرچند منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار انرژی پرس در خصوص وضعیت مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها در استان اصفهان تصریح کرد: نیروگاه شهید منتظری در سال گذشته بیش از سه ماه اقدام به مازوت‌سوزی کرده است که می‌توان گفت تا سه‌و‌نیم میلیون نفر در اطراف این نیروگاه تحت تأثیر این نوع از آلایندگی قرار گرفتند.

او ادامه داد: در همین راستا به منظور پیشگیری از سوزاندن دوباره مازوت در این نیروگاه، شرکت ملی گاز نسبت به تأمین گاز این نیروگاه از سوی سازمان محیط‌زیست مکلف شد و امسال همچنان مشعل‌های نیروگاه شهید منتظری با دستور دادستانی پلمب است.

شیشه‌فروش به لزوم استانداردسازی خروجی نیروگاه ها به منظور کاهش میزان آلایندگی های جوی اشاره کرد و گفت: لازم است با استفاده از صندوق توسعه ملی در جهت تبدیل‌شدن نیروگاه شهید منتظری به نیروگاه سیکل ترکیبی اقدامات لازم انجام گیرد.

با این وجود اما آلودگی شدید کلان‌شهر اصفهان، باعث شده تا برخی، مدعی مازوت‌سوزی در این شهر درحال حاضر باشند؛ اتفاقی که هنوز مسئولان شهر در رابطه با آن موضع رسمی نگرفته‌اند و سخنی نگفته‌اند؛ شاید هم البته سکوت آن‌ها از روی مصلحت باشد و به قول خودشان ناچاری!

حالا باید منتظر بود و دید که آیا مازوت در این روزهای آلوده سوخته می‌شود؟ آیا شورای امنیت ملی به روال سال قبل دستور به فک پلمب شیرهای مازوت نیروگاه می‌دهد؟ آیا درمانی برای آلودگی اصفهان وجود ندارد؟ پاسخ به این سوال‌ها نیاز به صبر و حوصله دارد!

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

10 − 4 =