موافقت مالک نیروگاه شهیدمنتظری با انتقال این واحد صنعتی:

خبر خوش خروج نیروگاه از اصفهان؟

موافقت مالک برای ایجاد نیروگاه جدید سیکل ترکیبی با کلاس اف با راندمان 60درصد عنوان شده و طرح آن‌ها نیز آماده است. اگر این اتفاق صورت گیرد، یکی از اقدامات اثرگذار خواهد بود.

تاریخ انتشار: 08:42 - دوشنبه 1402/08/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
خبر خوش خروج نیروگاه از اصفهان؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ اصفهان در سال‌های اخیر با آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ به‌طوری که این کلان‌شهر به یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور تبدیل شده است.

عواقب این آلودگی نه تنها جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد، بلکه سایر موجودات را  نیز تهدید می‌کند. همچنان که نبود آب در زاینده‌رود یکی از مهم‌ترین عواملی است که در  آلودگی هوای اصفهان دخیل است.

در ادامه نیز وجود ابرصنایع در اصفهان باعث شده است تا آلایندگی‌های این شهر افزایش پیدا  کند.

این هوای آلوده و علل و عوامل آن باعث شد تا احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان حاضر شود و برخی مباحث را مطرح کند.

او در جلسه شورا درباره مسائلی صحبت کرد که در آلودگی هوا تأثیرگذار هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه مقابله با آلودگی هوا گفت: برای چهار صنعت بزرگ، مقابله قضایی انجام دادیم که لازم است پیگیری شود؛ همچنین مالک نیروگاه شهیدمنتظری نیز موافقت خود را برای انتقال این واحد صنعتی به خارج از شعاع 50 کیلومتری اعلام کرده است.

لاهیجان‌زاده با حضور در صدودهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: جلسه شورای تأمین استان با حضور وزرای کشور و نیرو برگزار شد و مواردی را درخصوص آلودگی هوا، حمل‌ونقل، انتقال نیروگاه، مازوت‌سوزی و… مطرح کردند و مصوبات خوبی تصویب شد که امیدواریم اجرایی شود.

او افزود: 70درصد صنایع استان و 75درصد جمعیت استان در شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان واقع شده و این منطقه یک اقلیم خاص و قابلیت محدودی برای پذیرش دارد؛ بنابراین بسیاری از مشکلات اصفهان ناشی از همین شرایط است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان اظهار کرد: کم‌بارش‌ترین کلان‌شهر کشور، اصفهان است؛ یعنی کمترین سامانه آب و هوایی وارد شده است و در این صورت وزش باد نیز اتفاق نمی‌افتد. بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان، کمترین‌ وزش باد نیز در اصفهان است و این اقلیم بیانگر این است که در بارگذاری، محدودیت بسیار زیادی داریم.

روزهای هوای ناسالم به روایت آمار

لاهیجان‌زاده با اشاره به وضعیت آلودگی هوا بیان کرد: سال 95، 72روز و در سال 1401، 172 روز هوای ناسالم در اصفهان داشتیم و اگر شرایط کنونی ادامه پیدا کند ممکن است تعداد روزهای ناسالم در هیچ سالی پایین‌تر از 100 نباشد.

او اظهار کرد: در آبان ماه با پدیده حبس‌شدن هوا یا بلاکینگ مواجه شدیم که سبب شد از 27 روز، 21 روز با هوای ناسالم روبه‌رو شویم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در خصوص مازوت سوزی  ادامه داد: از 13 تا 24 آبان، مشکل آلودگی هوا به‌شدت در اصفهان وجود داشت. در این زمان محدوده‌هایی در شهر داشتیم که شاخص آلایندگی در آن بالای 200 بود و اگر مدارس تعطیل نمی‌شد، این شاخص به‌شدت بالا می‌رفت.

او بیان کرد: اگر سوخت مازوت در نیروگاه اصفهان استفاده شود، 1328 برابر دی‌اکسید گوگرد بیشتری نسبت به زمانی که گاز سوخته می‌شود، در هوا پراکنده می‌شود.

لاهیجان‌زاده افزود: در نیمه دوم سال‌های 1400 و 1401 طی 140 روز، 840 میلیون لیتر مازوت فقط در چهارواحد نیروگاه شهید محمد منتظری سوزانده شد که این میزان بیش از 170 برابر حجم مازوت قابل‌مصرف در نیروگاه بعثت تهران و منتظر قائم کرج است.

او با اشاره به پدیده فرونشست زمین اظهار کرد: تعداد چاه‌های اصفهان امروز برابر تعداد کل چاه‌های کشور در سال 1357 است؛ همچنین 29 دشت در استان دچار فرونشست 15.1 سانتی‌متری در سال هستند که جمعیت بالای دومیلیون نفری را تحت پوشش‌ دارند.

او با اشاره به فعال‌شدن کانون‌های گردوغبار افزود: شهریور امسال برای نخستین بار شاهد فعال‌شدن کانون گردوغبار تالاب گاوخونی بودیم که ذرات آن به سمت شهر اصفهان آمد.

اقدامات خوبی در بخش پایش انجام شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای مقابله با آلودگی هوا اظهار کرد: در بخش پایش اقدامات خوبی انجام شد که تعدادی از این پایش‌ها منجر به پلمب واحدهای غیرمجاز شد.

او افزود: سند کاهش آلودگی هوا با وجود تلاش بسیار تهیه و وظایف و تکالیف دستگاه‌ها در این سند مشخص شد که براساس این سند با هرگونه ترک فعل باید مقابله شود.

لاهیجان زاده تصریح کرد: برای چهار صنعت بزرگ مقابله قضایی انجام دادیم که لازم است پیگیری شود؛ به‌عنوان‌مثال تعطیلی واحد کک‌سازی ذوب‌آهن به قوه قضائیه اعلام شد که پیگیری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه مالک نیروگاه شهید منتظری کاملا آماده است تا نیروگاه به جاده نائین منتقل شود، گفت: موافقت مالک برای ایجاد نیروگاه جدید سیکل ترکیبی با کلاس اف با راندمان 60درصد عنوان شده و طرح آن‌ها نیز آماده است. اگر این اتفاق صورت گیرد، یکی از اقدامات اثرگذار خواهد بود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × پنج =