ورزش مناسب با مزاج، فضولات بدن را دفع می‌کند:

انتخاب ورزش متناسب با مزاج

ورزش اهمیت زیادی دارد و باعث ارتقای سلامت می‌شود؛ اما هر ورزش برای هرکس مناسب نیست و باید متناسب با مزاج باشد تا فوایدش را به بدن ببخشد. در این زمینه جواد کاردانپور، محقق طب‌سنتی، توضیح‌های کلیدی برای شما ارائه می‌دهد.

تاریخ انتشار: 10:35 - شنبه 1402/09/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتخاب ورزش متناسب با مزاج

به گزارش اصفهان زیبا؛ ورزش اهمیت زیادی دارد و باعث ارتقای سلامت می‌شود؛ اما هر ورزش برای هرکس مناسب نیست و باید متناسب با مزاج باشد تا فوایدش را به بدن ببخشد. در این زمینه جواد کاردانپور، محقق طب‌سنتی، توضیح‌های کلیدی برای شما ارائه می‌دهد.

انسان برای رشد و قوی‌شدن بدن به خوردن نیاز دارد که بخشی از این مواد برای بدن مفید است و جذب می‌شود؛ اما بخشی دیگر به‌عنوان فضولات از راه پوست یا ادرار یا مدفوع از بدن دفع می‌شود.

با توجه به اینکه دفع این فضولات از بدن به‌طور‌کامل انجام نمی‌شود، بهترین روش برای دفع مواد زائد، روش‌هایی مثل حجامت، فصد، اسهال، قی عمدی، عرق‌کردن با حمام و ورزش متعادل و متناسب با مزاج است.

ورزش مناسب با مزاج، فضولات بدن را دفع می‌کند و اجازه نمی‌دهد مواد مفید از بدن خارج شود؛ همچنین ورزش متعادل سبب افزایش ضربان‌قلب، تند‌شدن نفس و عرق‌کردن بیشتر می‌شود.

یکی دیگر از فواید ورزش‌کردن سلامت روح و جسم و شادابی است؛ اما همه افراد مزاج متفاوتی دارند که خوب است با توجه به مزاج خود ورزش کنند.

ورزشِ مناسب هر مزاج

مزاج گرم و خشک: افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، معمولا خوش‌بین، پر‌انرژی، فعال و متغیر هستند. این افراد به‌خاطر مزاجشان بیشتر گرایش به ورزش‌‌کردن و فعالیت‌زیاد دارند؛ از طرفی تحرک‌زیاد برای آن‌ها ضرر دارد و توان کمتری هم دارند؛ به‌علت کم‌بودن چربی در بدن و حرارت زیاد.

افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، نسبت به دیگر مزاج‌ها به تحرک کمتر و استراحت بیشتر نیاز دارند؛ زیرا ورزش‌کردن سبب تحریک صفرا می‌شود. بهتر است آن‌ها ورزش‌های سبکی مانند دوچرخه‌سواری و شنا را انجام دهند و از انجام ورزش‌های سنگین مانند فوتبال، بسکتبال، دو و کشتی دوری کنند؛ ضمنا سونای خشک برای افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، مناسب نیست.

مزاج گرم و تر: افرادی که مزاج گرم و تر دارند، ازنظر رفتاری شجاع، دارای اعتماد‌به‌نفس بالا، خوش‌رو، صمیمی، آرام، مشتاق رهبری، هیجانی و پیش‌قدم در هر کاری هستند.

ورزش‌های عضلانی در حد اعتدال برای این افراد مناسب است؛ زیرا گرمای بیش‌از‌اندازه باعث افزایش ضربان قلب و فشار‌خون می‌شود که خطرناک است؛ بااین‌حال اگر این افراد حجامت و فصد مرتب داشته باشند، از این خطر مصون خواهند شد و در بعضی بازیکن‌ها سکته یا فوت ناگهانی وجود دارد که به همین علت است.

ورزش‌هایی که تعامل‌های بیشتری با افراد دیگر دارد، مناسب این افراد است؛ چرا‌که دموی‌ها تعامل و ارتباط با دیگران را بسیار دوست دارند. ورزش‌هایی مانند شیرجه، اسکی و کوه‌نوردی برای آن‌ها مناسب است.

افراد دموی به دویدن سبک و دوچرخه‌سواری در هوای خنک نیز علاقه‌مند هستند؛ اما ورزش‌های یکنواخت مانند ژیمناستیک و ایروبیک یا ورزش‌هایی در فضاهای بسته و انفرادی را معمولا تا آخر ادامه نمی‌دهند.

اگر رطوبت بدن زیاد باشد، ورزش شنا توصیه نمی‌شود؛ ضمنا این افراد در ورزش‌هایی که زمان محدود مانند مسابقه دارد، موفق هستند؛ چرا‌که زمان زیادی را نمی‌توانند برای فعالیت ادامه دهند؛ هم برایشان خسته‌کننده و هم یکنواخت می‌شود.

مزاج سرد و خشک: انسان‌هایی که این مزاج را دارند، بسیار احتیاط‌کار، بانظم، جدی و درون‌گرا هستند. فردی که مزاج سرد و خشک دارد، به‌خاطر نوع استخوان‌بندی خود بیشتر ضعف دارد و ورزش‌های سختی مانند بدن‌سازی را نمی‌تواند انجام دهد.

ورزش‌هایی مانند شطرنج، دوچرخه‌‌سواری، دویدن سبک، پیاده‌روی نسبتا تند، اسکی روی یخ، شنا در آب ‌گرم و فعالیت در فضاهای سر‌پوشیده دور از آفتاب زیاد، برای او مناسب است.

مزاج سرد و تر: این افراد کم‌انرژی، کند، با‌حوصله، با آرامش، اهل تعامل، سازگار و انعطاف‌پذیر هستند و برای رهبری مناسب نیستند؛ زیرا موقع تصمیم‌گیری نهایی سر دوراهی می‌مانند؛ همچنین به‌خاطر اینکه بلغم در بدن آن‌ها زیاد است، کم‌تحرک‌اند و کمتر سراغ ورزش می‌روند.

کسانی که مزاج سرد و تر دارند، ورزش‌کردن در محیط گرم برایشان مناسب است. از طرفی، در شنا نباید زیاده‌روی کنند؛ ضمنا ورزش‌کردن سخت و سنگین برای این افراد مفید است؛ بنابراین می‌توانند در ورزش‌هایی مانند بدن‌سازی و طناب‌زدن موفق باشند.

ورزش‌هایی همچون: دویدن، ایروبیک، شطرنج، والیبال، بیلیارد، فوتبال و پیاده‌روی تند و سونای خشک و بخار نیز برایشان مناسب است؛ اما ورزش‌هایی که نیاز به استقامت دارد، چون توان لازم را ندارند، نمی‌توانند انجام دهند.

شایان ذکر است؛ افرادی که می‌خواهند لاغر شوند، ورزش‌های سبک را طولانی‌مدت و آهسته و در زمانی مشخص انجام دهند تا حرارت بدن در آن ساعت به‌طور منظم و مداوم باعث چربی‌سوزی و دفع فضولات از منافذ پوستشان شود.

همه افراد به ورزش‌کردن نیاز دارند؛ اما افرادی که مزاج سرد و تر دارند، نسبت به گرم و تر به علت ایجاد حرارت در بدن بیشتر به ورزش نیاز دارند.

آسیب ورزش‌کردن بدون درنظر‌گرفتن مزاج

ورزشی که بدون تعادل و مناسب مزاج نباشد، باعث ضعف، تیرگی پوست، غلظت‌خون، کبودی هنگام ورزش به علت اکسیژن نارسایی و پایین نیامدن ضربان قلب بعد از ورزش و… می‌شود. این علائم که به رسیدگی و بررسی دقیق‌تر نیاز دارد، نشان می‌دهد ورزشی که انجام می‌شود، مناسب مزاج شما نبوده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 + سه =