بدر‌السما؛ نگار‌گر دوران ما

پنجمین روز از آذر، سالروز تولد یکی از نگارگران بزرگ حال حاضر نصف‌جهان است. «رضا بدرالسما» در آذر 1328 و در خانواده‌ای هنری چشم به جهان گشود؛ درواقع تاریخ نگار‌گری اصفهان چندین چهره سرشناس با نام «رضا» دارد که استاد بدر‌السما ‌جدید‌ترین آنان است!

تاریخ انتشار: 12:19 - چهارشنبه 1402/09/8
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بدر‌السما؛ نگار‌گر دوران ما

به گزارش اصفهان زیبا؛ پنجمین روز از آذر، سالروز تولد یکی از نگارگران بزرگ حال حاضر نصف‌جهان است. «رضا بدرالسما» در آذر 1328 و در خانواده‌ای هنری چشم به جهان گشود؛ درواقع تاریخ نگار‌گری اصفهان چندین چهره سرشناس با نام «رضا» دارد که استاد بدر‌السما ‌جدید‌ترین آنان است!

او از همان کودکی در محله چهارباغ اصفهان به تماشای نقاشی هنرمندان علاقه نشان می‌دهد و آغاز ذوق هنری خود را مدیون فضای هنری اصفهان و حال‌وهوای پدر خود می‌داند.

او درباره خانواده خود و آغاز مسیر نگار‌گری این‌گونه می‌گوید: «خوشبختانه در خانواده‌ای به دنیا آمدم که اهل هنر بودند. من نزد برادرم هنر مینا را آموزش دیدم و وقتی مستقل شدم، از ۲۳سالگی نگارگری را به‌صورت حرفه‌ای برگزیدم. بیشتر آثارم توسط گردشگران خارجی خریداری می‌شد و با پیروزی انقلاب اسلامی و کم‌شدن تعداد گردشگران خارجی آثارم خریداری نداشت؛ بنابراین در آن مقطع شروع به تمرین و کسب تجربه درزمینه نقاشی و طراحی و مطالعه کردم.»

استاد بدر‌السما ‌بیش از نیم‌قرن سابقه نگار‌گری داشته و دارای نشان درجه‌یک هنری است.

او درباره مفهوم نگار‌گری می‌گوید: «اسمی که برای این هنر انتخاب‌شده، بسیار زیباست. نگاره چیزی است که از خدا گرفته‌شده و نگارگر موهبت‌هایی را که خدا به انسان عطا کرده است، به تصویر درمی‌آورد. هرچه ارتباط ما با خدا بیشتر باشد، آثار ما نیز جنبه معنوی بالاتری پیدا می‌کند.»

از موضوع‌های موردعلاقه بدر‌السما، ‌رویدادهای تاریخی زندگی پیامبران، اهل‌بیت(ع)، داستان‌های قرآنی، مطالب اخلاقی و عرفانی و امثال‌وحکم است؛ همچنین اشعار خیام و حافظ و پروین اعتصامی را با مینیاتورهای خود همراهی می‌کند.

از مهم‌ترین آثار بدر‌السما ‌می‌توان به تابلو‌های «غدیر»، «حرم حضرت معصومه(س)»، «حدیث کسا»، «اکمل‌الدین»، «طاووس اهل جنت»، «حرم امام‌رضا(ع)»، «دحو‌الارض»، «خانه خدا»، «شهدای فاجعه منا»، «کشتی نجات»، «سلمان محمدی» و «راه قدس از کربلا می‌گذرد» اشاره کرد.

او درباره آثار آیینی خود بیان می‌کند: «بیشتر این آثار با اشاره به حضرت اباعبدالله(ع) و یاران ایشان، خواهر آن حضرت، یعنی حضرت زینب(س) و همچنین حضرت ابوالفضل(ع) خلق ‌شده‌اند. در بعضی از آثار نیز به شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) اشاره دارم. یکی از آثاری هم که توفیق داشتم سال گذشته در حرم حضرت سیدالشهدا(ع) کار کنم، در رابطه با واقعه‌ای است که شهادت حضرت فاطمه(س) را در پی داشت. در این اثر به انگشتر سردار سلیمانی نیز اشاره‌ شده است.»

استاد بدر‌السما ‌با خلق آثار ملی‌مذهبی متعدد یکی از خوش‌نام‌ترین نگار‌گران ایرانی پس از انقلاب به شمار می‌رود.

از مهم‌ترین آثار بدر‌السما ‌با مفهوم «ایران» می‌توان به تابلو‌های «قلب من ایران»، «ما تا آخر ایستاده‌ایم»، «لا اله الا الله»، «فرزند ایران»، «خورشید من برای که وقت دمیدن است»، «شهید طهرانی‌مقدم» و «گلستان من، ایران» اشاره کرد.

او دراین‌باره اظهار می‌کند: «بیشتر عمرم را در نظام جمهوری اسلامی سپری کردم و بعد از انقلاب، کارهایم رنگ‌وبوی انقلابی گرفت. کشور ما به برکت نظام جمهوری اسلامی، امن‌ترین کشور در منطقه و دنیاست و نظام جمهوری اسلامی عزیزترین کس من است.»

استاد بدر‌السما ‌از رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع‌مقدس است و دراین‌باره این‌گونه بیان می‌کند: «چون علاقه‌مند بودم که در دفاع از کشور سهمی داشته باشم، در زمان‌هایی که فرصت می‌شد در جبهه‌های جنگ حاضر می‌شدم و عمدتا در بخش تبلیغات یا به‌عنوان راننده آمبولانس حضور داشتم؛ در برخی از عملیات‌ها نیز شرکت داشتم؛ با‌وجوداین، به‌واسطه روحیه هنری که داشتم، تحمل دیدن آن ‌همه صحنه‌های جنگ را نداشتم و بیشتر مایل بودم در کمک به رزمندگان حضور داشته باشم. یک ‌بار در عملیات فتح‌المبین مجروح شدم و بعد از آن مجروحیت به اصفهان برگشتم و به دلیل اینکه نمی‌خواستم خانواده‌ام از این موضوع ناراحت شوند، با آن‌ها در این خصوص صحبتی نکردم؛ تا اینکه بعد از مدتی همسرم به‌وسیله یکی از دوستانم متوجه مجروحیت من شد.»

یکی دیگر از آثار استاد بدر‌السما ‌کتاب «نقش نگار» است که اولین شماره آن در 1395 منتشر شد.

مجموعه نقش نگار حاوی بیش از 160 طرح با الهام از نگاره‌های ایرانی، شامل سیمرغ، گل و پرنده (گل‌و‌مرغ)، تشعیر، بته‌جقه و طرح‌های آزاد است. این کتاب در 170 صفحه به‌صورت سیاه‌قلم و چهار صفحه رنگی به چاپ رسیده است.

بسیاری از نگاره‌های موجود در این کتاب توسط هنر‌جویان نگار‌گری برای یادگیری و تمرین استفاده می‌شود. از آخرین آثار استاد بدر‌السما ‌نیز می‌توان به تابلوی «مبعث پیامبر» اشاره کرد که به گفته این نگار‌گر اصفهانی، یکی از بهترین آثار خلق‌شده توسط او بوده است.

گفتنی است؛ رضا بدر‌السما ‌در حاشیه سومین جشنواره جایزه مصطفی(ص)، تابلوی «مبعث پیامبر» خود را به موزه هنر این جشنواره اهدا کرد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × سه =