معنابخشی به یک هویت

اصفهان در طول تاریخ همواره یکی از مراکز اصلی معنابخشی به هویت اسلامی ایرانی بوده و در ایجاد و سیر تحولات سیاسی‌اجتماعی این مرز و بوم، بلکه دنیای اسلام نقشی اساسی ایفا کرده است؛ چه در دوران اوج خود در میانه سلسله صفویه و چه در حیات تلخ خود در دوره قاجار.

تاریخ انتشار: 15:14 - سه شنبه 1402/09/28
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
معنابخشی به یک هویت

به گزارش اصفهان زیبا؛ وقتی از اصفهان می‌گوییم، از تجلی یک هویت صحبت می‌کنیم؛ هویتی که با خود معانی اصیل و تاریخ‌سازی را به همراه دارد. اما آنچه به این هویت معنا بخشیده و آن را تا به امروز سرزنده و پویا نگه داشته، عناصری است که در طول تاریخ این شهر بازتولید شده و در شکل‌دهی و قوام به تمدن اسلامی ایرانی مؤثر واقع شده است.

اصفهان در طول تاریخ همواره یکی از مراکز اصلی معنابخشی به هویت اسلامی ایرانی بوده و در ایجاد و سیر تحولات سیاسی‌اجتماعی این مرز و بوم، بلکه دنیای اسلام نقشی اساسی ایفا کرده است؛ چه در دوران اوج خود در میانه سلسله صفویه و چه در حیات تلخ خود در دوره قاجار.

در این بین آنچه اهمیت دارد، تداوم این پویایی و معنابخشی است. اصفهان به لحاظ تاریخی و موقعیت جغرافیایی با خود یک انباشت نرم‌افزاری اصیل در ابعاد مختلف به همراه دارد که برای پیشرفت دنیای اسلام و ایران اسلامی ضروری بوده و هست؛ ولی مدت‌هاست که در شهر آب وآیینه نه خبری از آب است و نه از روشنی و درخشش گنبدهای فیروزه‌ای.

بحران‌های متعدد زیستی، زیست‌پذیری در اصفهان را با چالش مواجه ساخته و نشاط مردم نصف جهان را تضعیف کرده است.

اگر پیشرفت ایران اسلامی را به عنوان یک مبنای مهم و مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در نظر بگیریم، نقش‌آفرینی اصفهان در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی امری ضروری و اساسی خواهد بود.

اصفهان هنگامی می‌تواند در تداوم پیشرفت ایران اسلامی نقش‌آفرین باشد که خود، بی‌دغدغه روی ریل پیشرفت حرکت کند.

حال با تمام توصیفات، هویت جامع اصفهان به دلایل درخطربودن نمادهای این هویت از جمله بناهای تاریخی و وجود بحران‌هایی نظیر فرونشست زمین و مسئله مهاجرت مردم و نخبگان اصفهانی و تغییر ترکیب جمعیتی و فرهنگی اصل اصفهانی، در بازتولید هویت خود دچار مشکل شده است.

نقش بی‌بدیل مردم نصف‌جهان در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی آنچنان دارای اهمیت است که رهبر فرزانه انقلاب به دفعات به آن اشاره کرده‌اند؛ بنابراین اگر بناست این سیر حرکت در مراحل بعدی، یعنی دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی تداوم یابد و بستر تحقق این تمدن نوین ایران اسلامی و قوی باشد، لاجرم به‌دلیل نقش و تأثیر اصفهان به لحاظ استعداد و موقعیت تأثیرگذاری، اصفهان جزو نقش‌های اول خواهد بود و این مهم میسر نخواهد شد مگر با وجود اصفهانی پیشرفته و متعالی که فارغ از بحران‌ها و مشکلات انباشته زیستی بتواند به بازتولید معنایی و هویتی خویش، ایران اسلامی و جهان اسلام بپردازد و به تعبیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی بار دیگر منبع نورافشانی دنیای اسلام شود.

در این راستا لازم است نخبگان استان اصفهان با درنظرگرفتن این شرایط مهم تاریخی، با ایجاد اجماعی مقدس، به برنامه‌ریزی و عمل در راستای احیای هویت اصفهان اقدام کرده و بار دیگر تجلی شکوه و عظمت نصف‌جهان را به رخ جهانیان کشند و چرخ‌های بازتولید معنایی به هویت مقدس اسلامی‌ایرانی را به حرکت درآورند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

18 − 10 =