بررسی موضوع رزق‌وروزی در بیانات امام سجاد(ع)‌

صحیفه سجادیه، اثر گران‌مایه منسوب به حضرت سجاد(ع) و از خانواده‌ قرآن و نهج‌البلاغه است؛ لذا به آن «اخت القرآن» نیز می‌گویند. شامل پنجاه‌وچهار دعا و دربردارنده دقیق‌ترین مسائل توحیدی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی،اقتصادی و … است.

تاریخ انتشار: 11:53 - یکشنبه 1402/10/3
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
بررسی موضوع رزق‌وروزی در بیانات امام سجاد(ع)‌

به گزارش اصفهان زیبا؛ صحیفه سجادیه، اثر گران‌مایه منسوب به حضرت سجاد(ع)‌ و از خانواده‌ قرآن و نهج‌البلاغه است؛ لذا به آن «اخت القرآن» نیز می‌گویند. شامل پنجاه‌وچهار دعا و دربردارنده دقیق‌ترین مسائل توحیدی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی،اقتصادی و … است.

صحیفه، برجسته‌ترین کتاب در خصوص دعاست و هیچ کتابی هم‌پایه و هم‌سنگ آن در قالب نیایش نیست. با توجه به مسائل مبتلابه مردم در امور اقتصادی، موضوع رزق‌وروزی و کسب‌وکار در صحیفه سجادیه را برگزیدیم؛ به این امید که بیانات حضرت، پاسخ‌گوی بخشی از پرسش‌های مردم و گره‌گشای برخی از گرفتاری‌های اقتصادی آنان در این راستا باشد.

قسمت چهاردهم

حضرت سجاد(ع)‌ در فراز بیست‌ودو از نیایش بیستم صحیفه سجادیه چنین می‌فرمایند:« وَ امْنِحْنِی حُسْنَ الدَّعَةِ»؛«خداوندا به من آرامش و آسودگی خاطر زیبا عطا فرما.»

آرامش و آسودگی‌خاطر چیست؟

حالت درونی است که در هرجا و با هر وضعیت مالی می‌توانیم آن را داشته باشیم یا به آن برسیم و این نه با آسایش و داشتن امکانات مالی منافاتی دارد و نه با فقر. کسی که آرامش ندارد و آسوده خاطر نیست در آسایش، به سبب غریزه سیری‌ناپذیری‌اش پیوسته ناآرام، به‌هم‌ریخته و ناراضی است. فقیر هم همواره به سبب نداشتن آسایش و امکانات مادی در رنج و فشار است

ویژگی فرد آسوده‌خاطر ‌ چیست؟ 

فرد آسوده‌خاطر و آرام به سبب این خصلت درونی ناشی از رضایتمندی نفس، به حدکافی و قدر کفاف روزی در هرحالت راحت است. زندگی را با میدان جنگ و زمین کشتی اشتباه نمی‌گیرد. با زندگی نمی‌جنگد، نمی ستیزد و در ارتباط با خود و دیگران و دنیا، سخت نمی‌گیرد؛ البته این به معنای کاهلی و سستی نیست؛ او در عین تلاش برای کسب روزی و رسیدن به آسایش، فردی راحت و آسان‌گیر است. آسان‌گیری‌اش هم البته عقلانی است و چه زیباست داشتن آسودگی خاطری این‌چنین.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

9 − 4 =