چه مؤلفه‌هایی در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری ایالات متحده ایفای نقش می‌کنند؟

معادله مبهم انتخابات 2024 آمریکا

ان‌بی سی‌نیوز در گزارش خود می‌نویسد: «تقریباً اغلب نظرسنجی‌های انتخاباتی در آمریکا در مورد یک موضوع، اجماع نظر و موافقت دارند: موقعیت سیاسی جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، بدتر از همتای وی در حزب دموکرات و رئیس‌جمهور سابق آمریکا یعنی باراک اوباما در سالی است که او هم برای انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا (در سال 2012) تلاش می‌کرد.

تاریخ انتشار: 08:56 - دوشنبه 1402/10/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
معادله مبهم انتخابات 2024 آمریکا

به گزارش اصفهان زیبا؛ وبگاه «ان بی سی نیوز» آمریکا در گزارشی با اشاره به انتشار جدیدترین یافته‌های نظرسنجی‌های انتخاباتی در آمریکا (مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا)، به‌طور خاص سعی کرده چشم‌اندازی را از وضعیت کنونی معادلات انتخاباتی در این کشور و چالش‌ها و نکات مختلف در این رابطه و البته متغیرهایی که احتمالا در آینده ظاهر خواهند شد و می‌توانند از قدرت اثرگذاری قابل‌توجهی بر نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا برخوردار باشند، ارائه کند.

ان‌بی سی‌نیوز در گزارش خود می‌نویسد: «تقریباً اغلب نظرسنجی‌های انتخاباتی در آمریکا در مورد یک موضوع، اجماع نظر و موافقت دارند: موقعیت سیاسی جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، بدتر از همتای وی در حزب دموکرات و رئیس‌جمهور سابق آمریکا یعنی باراک اوباما در سالی است که او هم برای انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا (در سال 2012) تلاش می‌کرد.

نکته قابل‌تأمل اینکه وضعیت بایدن حتی از دونالد ترامپ، یک سال قبل از شکستش در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا هم بدتر است. ماه گذشته، نظرسنجی شبکه ان بی سی نیوز آمریکا انجام شد و یافته‌های آن حاکی از این بودند که میزان رضایت آمریکایی‌ها از عملکرد بایدن، تا 40 درصد سقوط کرده است.

این میزان در نوع خود پایین‌ترین حد در کل دوره ریاست جمهوری جو بایدن به حساب می‌آید. باراک اوباما در دوره زمانی مشابه، از 46 درصد اقبال عمومی و دونالد ترامپ در سال 2019، از 44 درصد اقبال افکار عمومی در رابطه با عملکرد خود سود می‌بردند. البته که یافته‌های این نظرسنجی، همسو و سازگار با دیگر نظرسنجی‌هایی بوده‌اند که در سطح ملی در آمریکا انجام شده و می‌شوند و میزان رضایت عمومی از عملکرد بایدن در دوره ریاست‌جمهوری‌اش را چیزی بین 30 تا 40 درصد به ثبت رسانده‌اند.

مؤلفه‌های مؤثر در کاهش اقبال عمومی به بایدن


باید توجه داشت که فاصله بایدن و ترامپ در نظرسنجی‌های مختلفی که در آمریکا انجام می‌شوند، بسیار کم است و بایدن در این وضعیت، به کار خود در سال 2023 خاتمه می‌دهد. این در حالی است که مثلا شبیه این وضعیت را در بحبوحه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 آمریکا و رقابت باراک اوباما با میت رامنی (نامزد جمهوری‌خواهان) شاهد نبودیم و فاصله معناداری میان دو طرف برقرار بود.

در این میان، تضعیف اقبال عمومی به بایدن از سوی رأی‌دهندگان مستقل، جوانان آمریکایی و سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارهای آمریکایی نیز بر شدت نگرانی‌های رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و حزب متبوعش جهت انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و حفظ قدرت در کاخ سفید افزوده‌اند.

در این رابطه، برخی ناظران و تحلیلگران معتقدند که از هر منظر که بنگریم، وضعیت بایدن در قیاس با دوره‌ای که انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا را پیروز شد، ضعیف‌تر است. البته مؤلفه‌های مختلفی نیز در کاهش اقبال عمومی به بایدن ایفای نقش کرده و می‌کنند که ازجمله آن‌ها می‌توان به: تورم و عدم تناسب دستمزدها با افزایش قیمت کالاها و خدمات در آمریکا، همچنین وجود نگرانی‌های جدی در مورد کهولت سن بایدن و وضعیت سلامتی او و البته اوج‌گیری جنگ غزه که بسیاری از جوانان آمریکایی را به مخالفت با مواضع رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با این جنگ واداشته، اشاره کرد.

بااین‌همه، استراتژیست‌های حزب دموکرات بر این باورند که چندان هم نباید به نتایج این قبیل نظرسنجی‌ها اعتماد کرد و تا سال آینده اتفاقات زیادی می‌افتد که می‌توانند بر نتیجه نهایی انتخابات سال 2024 آمریکا اثرگذاری قابل‌توجهی داشته باشند. به‌طور خاص، ناظران و تحلیلگران معتقدند که انبوه پرونده‌های قضایی که علیه ترامپ برقرار است می‌تواند یک برگ برنده مهم در دستان بایدن باشد. معادله‌ای که حتی درنهایت می‌تواند به ممنوع شدن حضور ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا نیز ختم شود. استراتژیست‌های حزب دموکرات معتقدند که چندان منطقی نیست 11 ماه قبل از برگزاری انتخابات 2024 آمریکا، مرعوب آمارهای نظرسنجی‌های مختلف انتخاباتی شد. در این زمینه، دموکرات‌ها تأکید می‌کنند که وضعیت اقتصادی آمریکا و شاخص‌های آن در این حوزه، در سال آینده بهتر خواهد شد و این موضوع خود می‌تواند دیدگاه‌های عمومی را نسبت به جو بایدن و انتخاب مجددش به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تا حد زیادی تغییر دهد.

بایدن چگونه می‌تواند توجهات را از سمت ترامپ به سمت خود معطوف کند؟

در این فضا، به‌طور خاص بهبود آمارهای رشد اقتصادی، کاهش تورم، تقویت آمارهای اشتغال و تضعیف رکود در اقتصاد آمریکا، می‌توانند حامل امتیازات مثبتی برای بایدن باشند. در این میان برخی معتقدند که اگر بایدن نتواند توجهات را از سمت ترامپ به سمت خود معطوف کند، این موضوع می‌تواند دردسرهای واقعی را برای بایدن و حزب دموکرات ایجاد کند.

در این میان، یکی از مؤلفه‌های مهم و تعیین‌کننده در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا، رأی‌دهندگان آمریکایی هستند که به حزب سوم در این کشور (احزاب غیر از دموکرات و جمهوری‌خواه) رأی می‌دهند. کارشناسان تأکید می‌کنند که ترامپ کاندیدایی است که در بهترین حالت، 47 درصد رأی در آمریکا دارد.

در این شرایط، یک جمله مشهور در مورد ترامپ وجود دارد: او فقط با تفریق آرا و نه جمعشان، پیروز خواهد شد. درواقع، هر چه از سبدهای مختلف رأی جبهه رقیب ترامپ کم شود و رأی‌ها پراکنده‌تر شود، شانس ترامپ هم برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 آمریکا افزایش پیدا می‌کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

16 + 17 =