روایت داور بین‌المللی تنیس روی میز اصفهان از قضاوت در پاراآسیایی هانگژو

بعضی چیزها قیمت ندارند!

معمولا در ورزش داوران بازیکنان و مربیان بیشتر دیده می‌شوند؛ اما داوران کمتر به چشم می‌آیند و کمتر نامی از آن‌ها مطرح است؛ ازاین‌رو شاید خیلی‌ها ندانند حمید انتشاری، داور بین‌المللی تنیس روی میز اصفهان طی یک سال گذشته در پنج رویداد بین‌المللی قضاوت کرده است.

تاریخ انتشار: 09:25 - شنبه 1402/10/9
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بعضی چیزها قیمت ندارند!

به گزارش اصفهان زیبا؛ معمولا در ورزش داوران بازیکنان و مربیان بیشتر دیده می‌شوند؛ اما داوران کمتر به چشم می‌آیند و کمتر نامی از آن‌ها مطرح است؛ ازاین‌رو شاید خیلی‌ها ندانند حمید انتشاری، داور بین‌المللی تنیس روی میز اصفهان طی یک سال گذشته در پنج رویداد بین‌المللی قضاوت کرده است.

انتشاری که مدتی است بالاترین درجه داوری تنیس روی میز را دریافت کرده، به‌تازگی در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو قضاوت کرده که همین موضوع بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با او داشته باشیم. این داور بین‌المللی که حمایت‌های رئیس فدراسیون و رئیس هیئت اصفهان را در موفقیت‌هایش سهیم می‌داند، پاسخگوی پرسش‌های ما شد.

کیفیت بازی‌های پاراآسیایی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آسیا مهد تنیس روی میز جهان است و بهترین ورزشکاران این رشته در این قاره هستند و در بازی‌های پاراآسیایی نیز شاهد حضور بهترین‌های جهان بودیم و حتی به‌جرئت می‌توان گفت سطح آن ازلحاظ کمی و کیفی نظیر مسابقات جهانی بود.

 داوری پارا با داوری ورزشکاران سالم تفاوتی دارد؟

داوری در پارا تفاوت اندکی با داوری ورزشکاران سالم دارد که باتوجه به معلولیت ورزشکاران تعریف می‌شود؛ مثلا در سرویس تغییرات اندکی شده که ورزشکار بر مبنای معلولیت خود حرکت بهتری داشته باشد؛ اما درمجموع همه قوانین تنیس روی میز در بخش پارا اجرا می‌شود.

چه مراحلی را برای دریافت درجه بلوبج گذراندید؟

از سال 2010 جزو داوران بین‌المللی فدراسیون جهانی تنیس روی میز بودم و با توجه به سیاست‌های کلان برای شناخت داوران سطح یک این رشته برای رویدادهای مهم، دوره نشان آبی یا بلوبج برگزار می‌شود. من هم در سال 2019 موفق به گذراندن آزمون قوانین و مقررات به زبان انگلیسی شدم و در چهارمرحله ارزیابی آن در چهار رویداد بین‌المللی زیر نظر ارزیابان فدراسیون جهانی، در کار عملی هم نمره قبولی گرفتم و درنهایت نیز در مصاحبه زبان انگلیسی که سال گذشته در لائوس برگزار شد، نمره قبولی کسب کرده و نشان بلوبج را دریافت کردم.

فدراسیون در ارتقای سطح داوری چه نقشی داشته است؟

در سال‌های اخیر باتوجه به سیاست‌های فدراسیون تنیس روی میز و نظر مساعد رئیس فدراسیون درخصوص ارتقای سطح داوری ایران، شاهد رشد چشمگیری در بخش داوری بودیم و تعداد داوران بلوبج از سه داور، به 9 داور افزایش یافته است؛ همچنین تعداد داوران بین‌المللی هم زیاد شده است.

دوره‌های ارتقای داوری ملی در سطح کشور در دوره کرونا تعطیل شده بود؛ اما خوشبختانه مجددا راه‌اندازی شده است.حضور پررنگ داوران ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی ازجمله داوری سیمین رضایی در المپیک، چشم‌انداز روشنی را برای داوران تنیس روی میز ایران ایجاد کرده است و من هم علاقه‌مند هستم دست‌کم در یک المپیک حضور داشته باشم و بازی فینال را قضاوت کنم.

سال پرمشغله‌ای داشتم و در پنج رویداد کانتندر بارسلون، پاراجهانی پاتایا، فیتر بانکوک، کانتندر بانکوک و درنهایت بازی‌های پاراآسیایی هانگژو قضاوت کردم و در هر پنج رویداد بین‌المللی، موفق شدم یکی از داوران بازی فینال باشم.

روال گزینش داوران برای رویدادهای بین‌المللی چگونه است؟

برای حضور در رویدادهای بین‌المللی، پس از اطلاع از برگزاری مسابقات از طریق سایت فدراسیون جهانی، فرم ثبت‌نام از طریق هیئت استان برای فدراسیون ارسال شده و فرد متقاضی به فدراسیون جهانی معرفی‌شده و در صورت تأیید فدراسیون جهانی، مجوز حضور در آن رویداد صادر می‌شود.

خوشبختانه با توجه به حسن‌توجه هیئت تنیس روی میز استان و حمایتی که وجود داشته، در تمام مسابقاتی که درخواست داده‌ام، شرکت کرده‌ام.

داوری بین‌المللی برای شما صرفه مالی داشته است؟

به‌شخصه معتقدم افراد باید علایقشان را دنبال کنند و به‌دنبال رسیدن به اهداف مدنظرشان باشند. داوری در فینال یک رویداد بین‌المللی، قابلیت ارزش‌گذاری مادی ندارد.

باتوجه به‌سرعت زیاد در رشته تنیس روی میز، داوری این رشته سخت نیست؟

ازآنجایی‌که من ورزشکار این رشته بودم، این موضوع کمک کرده تا تسلط بهتری در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشم که این موضوع به سود من شده است و در شرایط مسابقه بهتر می‌توانم عمل کنم.

از ورزش نجف‌آباد چه خبر؟

در چندسال اخیر بحث استعدادیابی در ورزش نجف‌آباد کم‌رنگ شده و اگر بیشتر به این موضوع بها داده شود، می‌توانیم همچون سال‌های گذشته شاهد حضور قهرمانان زیادی در مسابقات کشوری و رویدادهای بین‌المللی باشیم.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

ده + سه =