دُرّ کمیاب بازارهای شهر

ایونت مد ولباس یا رویداد حجاب و عفاف، نامی آشناست که در یک ماهه اخیر در شهر اصفهان چند باری تکرار شده است. ظاهرا بعد از مدت‌ها خمودگی و عدم فعالیت در این حوزه عده‌ای از مردم و مسئولان به فکر افتاده‌اند تا راه‌حلی برای بیرون‌آمدن از این معضل بیندیشند و در گام اول راه حل را در برگزاری چنین رویدادهایی دیده‌اند.

تاریخ انتشار: 13:20 - یکشنبه 1401/11/9
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
دُرّ کمیاب بازارهای شهر

باید گفت با وجود اینکه استقبال همشهریان عزیز از این رویدادها بسیار گسترده و فراتر از انتظار بوده است (این خود نشان‌دهنده کمبود چنین فضاهایی در شهر است)، ولی برای حل معضل حجاب و همچنین کمک‌کردن به افراد باحجاب برای انتخاب پوشش مناسب این راهکار نه تنها کافی نیست و نیاز به برنامه‌ریزی‌های مناسب در حوزه‌های دیگر نیز دارد، بلکه برگزاری چنین رویدادهایی هم نیاز به پختگی بیشتر دارد. حجاب

از جمله انتخاب مکان‌هایی مناسب‌تر و بزرگ‌تر و با تهویه بهتر مدنظر باشد. همچنین توجه به اینکه هدف از برگزاری این رویدادها ترویج حجاب و عفاف در جامعه باشد، نه اینکه این رویدادها سمت وسوی لاکچری‌گری به خود بگیرد.

از زاویه دیگر که قرار باشد به این گونه رویدادها نگاه کنیم، تولیدکنندگانی هستند که پا در این عرصه گذاشتند و به فعالیت مشغول هستند. با هرکدام که گفت‌و‌گو می‌کنیم، از عشقی صحبت می‌کنند که آن‌ها را در این راه کشانده و موجب شده تا استوار به تولید بپردازند.

راه نشانم بده حجاب

به سراغ برند «سلاله» می‌روم. در ابتدا شعاری در بالای غرفه توجهم را جلب می‌کند. “من همیشه تنها بودم؛ راه نشانم بده. ” از او می‌پرسم:

دلیل انتخاب این شعار چیست؟

من همیشه باحجاب بوده‌ام و در تمام عرصه‌ها حضور پیدا کرده‌ام ولی در اکثر مواقع تنها بوده‌ام. دلیل انتخاب این شعار هم تنهایی افراد محجبه است و هم تنهایی تولیدکننده‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند. ممکن است در نگاه اول قیمت‌ها زیاد به نظر برسد ولی تمام تلاش تیم ما ارائه بهترین کیفیت به مشتری است.

در ارائه کارها کمترین سود و بهترین کیفیت را در نظر می‌گیریم و اگر هم چنان تولید را ادامه می‌دهیم به خاطر عشقی است که به حجاب داریم. شاید در بازار کارهای معمولی پیدا شود؛ ولی پیداکردن کار با کیفیت و پوشیده برای افراد محجبه دشوار است.

به همین دلیل ما به دنبال آسان‌تر کردن انتخاب برای این گونه افراد هستیم. بسیاری از مشتری‌ها به صورت آنلاین از ما خرید می‌کنند و بازخوردی که بعد از رسیدن خرید به دستشان از آن‌ها می‌گیریم فوق‌العاده مثبت است. جنس‌هایی که ما استفاده می‌کنیم نخ‌کش نمی‌شود و نیاز به اتوکشی ندارد. “راه نشانم بده” هم مخاطب خاص دارد.

از کدام شهر آمده‌اید و چه تولیداتی دارید؟

هم در تهران و هم در مشهد کارگاه تولیدی داریم. محصولات ما شامل چادر و عبا و روسری دست دوز است. به طور تخصصی رنگ مشکی کار می‌کنیم؛ چون مشکی با کیفیت در بازار به سختی یافت می‌شود. سعی می‌کنیم هم کارهای اسپرت تولید کنیم و کارهای مجلسی‌تر مانند جواهردوزی تا تمام سلیقه‌ها را پوشش بدهیم.

آیا برای تولید در استفاده از جنس ایرانی تأکید دارید؟

در بین پارچه‌های ایرانی یک مدل پارچه با کیفیت سراغ دارم که تولید یزد است. اما متأسفانه همین پارچه را مارک ژاپن می‌زنند و در داخل به قیمت بالا می‌فروشند. تازه این در صورتی است که پارچه ایرانی در بازار پیدا شود. کل بازارهای تهران و مشهد را زیرورو می‌کنیم و جنس خوب ایرانی پیدا نمی‌شود. به همین دلیل پارچه‌هایی که استفاده می‌کنیم تولید کره هستند.

ایونت مد ولباس یا رویداد حجاب و عفاف - اصفهان زیبا

 

اصفهانی باکیفیت حجاب

به سراغ ضحی استایل، برند معروف اصفهانی می‌رویم؛ طراح این برند خانم دکتری است که در کنار شغلش به طراحی‌های حجاب می‌پردازد و درصدد کارآفرینی برای جوانان است.

انگیزه شما از راه‌اندازی این تولیدی چه بوده است؟

«راه‌اندازی این برند توسط خانم دکتر سخاوتی، متخصص دندانپزشکی اطفال شکل گرفته است. دغدغه خانم دکتر تولید لباس پوشیده برای جامعه هدف و همچنین ایجاد اشتغال برای جوانان بوده است. هم‌اکنون برای حدود 20 الی 30 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد شده است و 100 نفر نیز به طور غیرمستقیم سر سفره ضحی هستند.

ما با راه‌اندازی خرید حضوری در مجتمع پارک محیط آن را برای رفت‌و‌آمد خانم‌های محجبه فراهم آوردیم. حتی بارها شده افرادی که زیاد مقید به حجاب نیستند از مغازه ما عباهای پوشیده می‌خرند. همچنین شعبه دوم ما در خیابان شریعتی تهران در شرف راه‌اندازی است.

تمام طراحی لباس‌ها توسط خانم‌دکتر صورت می‌گیرد و دوخت آن به کارگاه واگذار می‌شود. همه لباس‌ها قبل از ورود به بازر تست شست‌و‌شو می‌شود. در فروش کارها حداقل سود در نظر گرفته می‌شود؛ ولی خداروشکر با کارمندان از در انصاف وارد می‌شوند.»

تأکیدی بر استفاده از جنس ایرانی دارید؟

بله. تأکید ما بر جنس ایرانی است و اگر جنس ایرانی عالی باشد، حتما مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به دلیل فروش عبا، بسیاری از مشتریان ما ساپورت نیز مصرف می‌کنند. اکثر مزون‌ها ساپورت برند خارجی دارند ولی خانم دکتر با تحقیق و تست متوجه شدند ساپورت ایرانی جنس بهتری دارد و برای فروشگاه از این نمونه را تهیه می‌کنند.

چنین رویدادی تا کنون در اصفهان سابقه اجرایی دارد؟ استقبال مردم چگونه بود؟

رویدادی که به صورت تخصصی برای حجاب و لباس‌های پوشیده باشد اولین بار هست که برگزار می‌شود. البته تا قبل از آن در نمایشگاه‌های بهاره که پل شهرستان برگزار می‌کرد، شرکت می‌کردیم.

به نظر می‌رسد اگر مکان بزرگ‌تری مانند همان محل نمایشگاه‌های بین المللی را برای این کار در نظر می‌گرفتند، اتفاقات بهتری رقم می‌خورد. استقبال مردم واقعا کم‌نظیر بود و این نشان‌دهنده خلأ وجودی چنین رویدادهایی است.

تخصصی نوجوان

تولیدکننده بعدی که گفت و گو با او جالب به نظر می‌رسید، محیا پوش، تولیدکننده تخصصی در حوزه نوجوان بود.

 

 

ضمن معرفی خود، بگویید چطور شد که به فکر کار در این حوزه افتادید؟

ز سال 96 آغاز به کار کردیم. جرقه این کار به خاطر وجود خلأ در بازار بود. ما چهار دوست و شریک بودیم که دختر داشتیم و دخترانمان به سن نوجوانی رسیده بودند؛ ولی متأسفانه لباس پوشیده‌ای که هم شاد و هم راحت باشد در بازار به سختی پیدا می‌شد.

به همین دلیل دست به کار شدیم و برای دخترانمان لباس‌های پوشیده دوختیم. پس از آن هرکس کارهای ما را می‌دید با علاقه در مورد آن سؤال می‌کرد و به دنبال مکانی برای خرید آن گونه لباس‌ها می‌گشت و همین شد که ما به فکر افتادیم تا تولیدی راه بیندازیم.

در ابتدا هر کدام از ما چهار نفر سهمی گذاشت و تا دوسال هیچ گونه سودی برنداشتیم بلکه هر سودی پیدا می‌کردیم، کار را گسترش می‌دادیم تا این که الان به لطف خدا تولیدی داریم که برای 15 نفر به طور مستقیم کارآفرینی کرده‌ایم.

با مغازه‌ها کار می‌کنیم و حتی عمده فروشی‌ها به ما سفارش کار می‌دهند. کارهای ما از 8 تا 16 سال را پوشش می‌دهد. در تولید سعی کرده‌ایم قشر متوسط را در نظر داشته باشیم؛ یعنی کاری تولید کنیم که هم کیفیت و هم قیمت مناسب داشته باشد.

طرح‌هایی که روی پارچه‌ها کار شده است را خودمان انتخاب می‌کنیم و می‌دهیم تا به صورت انحصاری چاپ بزنند؛ همچنین جنس پارچه‌های ما تماما ایرانی است. استقبال مردم هم از این رویداد خیلی خوب بوده است.»

طراحی از شوش دانیال

در انتها به سراغ غرفه‌ای رفتیم که ساعت‌ها مسیر را برای رسیدن به این رویداد و غرفه‌داری پیموده بود. بانویی که بدون پشتوانه و با داشتن روحیه هنری آغاز به کار کرده و در حال حاضر به عنوان کارآفرین شناخته می‌شود.

لطفا معرفی مختصری از کارهایتان داشته باشید و نظرتان را راجع به رویداد پیش رو بیان کنید.

کار تیم ما طراحی اختصاصی و تولید عبا، مانتو وپیراهن است. کارگاه ما در خوزستان، شوش دانیال به تولید می‌پردازد. استقبال مردم خوزستان از کارها بسیار خوب بوده؛ همچنین به لطف خدا این سبک کارها در بین مردم بقیه شهرها نیز جا افتاده است.

تمام کارها به صورت اختصاصی طراحی و سپس داخل کارگاه تولید می‌شوند. اکثر خرج کارها وارداتی هستند و به‌طور خاص انتخاب می‌شوند؛ ولی برای بقیه قسمت‌ها از پارچه‌های ایرانی مثل کشمیر سپاهان اصفهان نیز استفاده می‌کنیم.

فروش ما تا‌کنون به واسطه پیج اینستاگرام بوده است و فروش حضوری در خوزستان نیز نداریم. تا کنون «آذین کالکشن» توانسته است برای 30 نفر به‌طور ثابت اشتغال‌آفرینی کند. در ادامه و با گسترش کارگاه قصد د اریم در تمام ایونت‌هایی که در شهرهای مختلف برگزار می‌شود، شرکت کنیم و فروش حضوری راه بیندازیم. استقبال مردم اصفهان از این رویداد بسیار خوب بوده و امیدواریم با برگزاری چنین رویدادهایی زمینه حمایت از کسب‌و کارها بیشتر فراهم شود.

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × پنج =