کاریکاتور علیه جنایت

هنرمندان کاریکاتوریست، تصویرساز و گرافیست ایرانی درباره موضوع مقاومت مردم فلسطین آثار بسیاری خلق کرده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به «سید مسعود شجاعی طباطبایی» و «محمدحسین نیرومند» اشاره کرد. سید مسعود شجاعی طباطبایی در یکی از کارتون‌هایش که اواسط ماه آذر خلق شده، به بمب‌های آمریکایی که بر سر مردم غزه آوار شده است، اشاره کرده و دراین‌باره نوشته: «امروز با رفتن وزیر امور خارجه آمریکا، مجددا رژیم جعلی اقدام به بمباران و موشک‌باران غزه کرد؛ انگار چراغ سبزی از سوی آمریکا برای ادامه جنایات نشان داده شده است.

تاریخ انتشار: 15:07 - دوشنبه 1402/10/11
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
کاریکاتور علیه جنایت

به گزارش اصفهان زیبا؛ هنرمندان کاریکاتوریست، تصویرساز و گرافیست ایرانی درباره موضوع مقاومت مردم فلسطین آثار بسیاری خلق کرده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به «سید مسعود شجاعی طباطبایی» و «محمدحسین نیرومند» اشاره کرد. سید مسعود شجاعی طباطبایی در یکی از کارتون‌هایش که اواسط ماه آذر خلق شده، به بمب‌های آمریکایی که بر سر مردم غزه آوار شده است، اشاره کرده و دراین‌باره نوشته: «امروز با رفتن وزیر امور خارجه آمریکا، مجددا رژیم جعلی اقدام به بمباران و موشک‌باران غزه کرد؛ انگار چراغ سبزی از سوی آمریکا برای ادامه جنایات نشان داده شده است.

بمب‌های یک‌تنی آمریکا هدایایی برای رژیم جعلی محسوب می‌شود که تاکنون معادل حجم چند بمب اتمی منفجر شده است.

وارد ماه دسامبر و جشن‌های سال نو می‌شویم، بدون شک ارمغان این جشن‌ها از طرف آمریکا جز تباهی نیست؛ ازاین‌رو این دولت آمریکا کریسمس خونینی را برای مردم غزه به ارمغان آورده است.»سیدمسعود شجاعی طباطبایی فارغ‌التحصیل مقاطع لیسانس نقاشی و فوق‌لیسانس گرافیک از دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس است. او طی سال‌ها فعالیت هنری و خلق آثار کاریکاتور، موفق به دریافت نشان مفاخر تجسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. شجاعی طباطبایی در توضیح طرح کارتونی دیگرش که تصویری از نتانیاهو مشاهده می‌شود، نوشته است: «بی‌بی، لقب نتانیاهو است و در این طرح تلاش داشتم خوش‌رقصی او را در حالی‌که همچون فیلم‌های مافیایی، پاهایش در قالب بتن قرار گرفته و راهی قعر دریا شده نشان دهم.

همان‌طور که روزنامه ان‌بی‌سی او را بزرگ‌ترین شکست‌خورده این رژیم قلمداد کرده است.»در دیگر آثار شجاعی طباطبایی که در تصویر کنار خبر این گزارش قابل‌مشاهده است، او به ظهور نسل جدیدی از نازی‌ها اشاره دارد و آفتاب‌پرستی را که نمادی از رژیم جعلی است، تصویر کرده و آن را نسل جدید نازیسم خوانده است.

گفتنی است؛ شجاعی طباطبایی به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۶ برگزیده شد. علاوه بر او، محمدحسین نیرومند نیز از هنرمندان حوزه کاریکاتور است که به انتشار آثاری در حمایت از مردم غزه پرداخته است.

محمدحسین نیرومند، فارغ‌التحصیل کارشناسی طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دارای گواهینامه درجه‌یک هنری است. نیرومند، هنرمند مطرح کاریکاتوریست، کتاب «دستورالعمل‌های فیل آبی برای ایده‌یابی» را به‌تازگی منتشر کرده که حاوی ده‌ها پوستر مفهومی با موضوع طوفان الاقصی بوده و این حماسه را با نگاهی خلاقه برای مخاطبان و گرافیست‌های مشتاق یادگیری به اشتراک گذاشته است.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 + 1 =