روغن کنجد و خواص آن

روغن، جزو اقلام ضروری غذاها به حساب می‌آید و می‌توان گفت طبخ بسیاری از مواد غذایی بدون روغن محال است. علاوه بر آن در روایات بسیار بر استفاده از آنها تأکید شده است

تاریخ انتشار: 08:02 - دوشنبه 1402/10/25
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
روغن کنجد و خواص آن

به گزارش اصفهان زیبا؛ روغن، جزو اقلام ضروری غذاها به حساب می‌آید و می‌توان گفت طبخ بسیاری از مواد غذایی بدون روغن محال است.

علاوه بر آن در روایات بسیار بر استفاده از آنها تأکید شده است. این موضوعی است که در موسسه آموزشی‌پژوهشی ایوان توسط مدیر آن، جواد کاردانپور، محقق طب‌سنتی مطرح شد و نظر خود را عنوان کرد:

روغن مفید است اما منظور ما بیشتر به روغن طبیعی و حیوانی است که از کره‌ گاوی تهیه می‌شود، نه روغن‌های صنعتی که نه تنها سودی ندارند، بلکه برای بدن انسان مضر هستند.

از جمله روغن‌های طبیعی می‌توان به ترتیب: به روغن زیتون، روغن کنجد و برخی روغن‌های نباتی که از دانه‌های طبیعی تهیه می‌شوند، اشاره کرد که برای سلامتی مفید هستند.

البته افرادی که در طول روز از فعالیت کمتری برخوردار هستند و شغل آنها ایجاب می‌کند که کمتر تحرک داشته باشند، بهتر است از روغن حیوانی یا همان سمن که از کره گرفته می‌شود، کمتر استفاده کنند.

این دسته افراد بیشتر روغن مصرفی خود را از زیتون یا کنجد مدنظر قرار دهند، ولی باید بدانید که روغن را نباید از غذا حذف کنید، نوع آن را تغییر دهید که به سوخت و ساز کمتری احتیاج داشته باشد.

اما جالب است بدانید روغن‌های طبیعی هیچگاه باعث ایجاد کلسترول خون نمی‌شوند. چون اگر چربی طبیعی وارد بدن شود به صورت خودکار، اگر نیاز به آن داشته باشد، جذب و بقیه را دفع کرده و همین امر باعث می‌شود فرد دچار یبوست نشود.

روغن‏ كنجد و خواص آن

روغن‏ كنجد از نوع دانه سفيد از نظر ارزش غذايى و كيفيت روغن در سطح بالاترى قرار دارد، ولى دانه سياه آن داراى مقدار روغن بيشترى است.

طبيعت دانه‏ كنجد طبق نظر حكماى طب سنتى گرم و تر است. چون با توجه به تركيب خاصى كه دارد، خيلى ديرتر از ساير روغن‏‌ها فاسد می‌‏شود. بنابراين به‏ عنوان ظرف و پايه در تركيب اغلب پمادهاى دارويى وارد می‌شود.

این نوع روغن؛ خواصى مانند بازكننده‏ گرفتگى‌‏ها و انسداد دارد، خشونت حلق را رفع مى‌‏كند و صدا را نرم مى‏‌سازد. نرم‏‌كننده روده‌‏ها، مقعد و محلل ورم‏‌هاست.

اگر با هم‌‏وزن كنجد شكر و خشخاش و نصف وزن آن مغز بادام بدون پوست مخلوط كرده و هر روز در حدود 30 گرم آن را بخورید، براى چاق شدن بدن و تقويت نيرو نافع است.

طرز تهيه روغن‏ كنجد

اول دانه‌‏هاى كنجد را بايد خوب بشوييد تا ماده رنگى پوسته دانه از آن خارج شود بعد دانه‏‌ها را بكوبيد و در آب بريزيد و به اين ترتيب پوست دانه‏‌هاى كنجد از آن جدا شده به سطح آب مى‌


  • ‏آيد آب پوست‌ها را بگيريد، پس از آن مغز دانه‏‌ها را خشك كنيد.

موقع روغن‏‌گيرى آن، دانه‌‏ها را در آب جوش بريزيد و بدون حرارت‌دادن با فشار روغن آن را بگيريد، بعد مى‌‏توانيد تفاله‏‌هاى باقيمانده را روى آتش گذارده، حرارت دهيد و با فشار باز از آن تفاله‏‌ها هم مقدارى روغن جدا کنید.

روغن اول، روغن سرد ناميده می‏‌شود كه مصرف خوراكى دارد و روغن دوم را روغن گرم گويند كه مصرف صنعتى در عطر و لوازم آرايشى و صابون‏‌سازى دارد، از روغن صنعتى هم مى‌‏توان براى خوراك استفاده کرد، ولى ارزش غذايى روغن سرد را ندارد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × 5 =