المپیاد فیلم‌سازی جلوه‌گاه خروش نوجوانی

المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با هدف کشف استعدادهای فیلم‌سازی در میان نسل نوجوان برگزار می‌شود و نوجوانانی جسور، خلاق، متفاوت و در پی تجربه‌های تازه برای زندگی، در این رهاورد فرهنگی و هنری شرکت می‌کنند.

تاریخ انتشار: 10:55 - سه شنبه 1402/11/3
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
المپیاد فیلم‌سازی جلوه‌گاه خروش نوجوانی

به گزارش اصفهان زیبا؛ المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با هدف کشف استعدادهای فیلم‌سازی در میان نسل نوجوان برگزار می‌شود و نوجوانانی جسور، خلاق، متفاوت و در پی تجربه‌های تازه برای زندگی، در این رهاورد فرهنگی و هنری شرکت می‌کنند.

المپیاد فیلم‌سازی به‌مثابه یک جریان ارزشمند فرهنگی برآمده از نیاز جامعه پراستعداد نوجوان امروز است که استعداد خود را با ارسال سیگنال‌هایی در فضای مجازی فریاد می‌زند. موج خروشان نسل جدید در آستانه بروز استعدادهایش، آماده است تا خود را از زمین به افلاک برساند و این همه خروش نیازمند شناخت نسل جدید، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ای متناسب است.

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حوزه تولید و حمایت از سینمای کودک به‌دلیل فقدان ساختار و سازمان مستقل و همچنین سیاست‌های راهبردی در تصمیم‌گیری‌های کلان و اختصاص‌ندادن بودجه متناسب با این گونه سینمایی، نتوانست موفق ظاهر شود و هم‌اکنون می‌توان گفت چراغ سینمای کودک به‌عنوان مهم‌ترین ژانر سینمایی کشور خاموش است؛ اما با راه‌اندازی المپیاد فیلم‌سازی مدیران جشنواره نشان دادند نسل نوجوان را درک می‌کنند، به او اعتماد دارند و مسیری را برای رشد این نسل پرشور ایجاد کرده‌اند.اعتماد به قشر نوجوان سرمایه بزرگ اجتماعی است.

این سرمایه را می‌توان همچون شبکه‌هایی زنجیره‌ای از اراده‌های خودجوش معرفی کرد که با کمک اعتماد گسترش می‌یابد. این همان حلقه مفقوده دوران نوجوانی است که در شکل‌گیری هویت و ایجاد اعتمادبه‌نفس در نوجوان نقش بسزایی دارد.

فعالیت‌های خودجوش فیلم‌سازی نوجوانان، بهترین بستر برای کشف علایق و استعدادهای خاص آنان است که المپیاد فیلم‌سازی با اعتماد به این سرمایه‌های ارزشمند انسانی، گشایشی برای رشد نوجوانان در این مسیر محسوب می‌شود.

با بررسی ساختارهای آموزشی و پرورشی خواهیم دانست عموما این علایق و استعدادها معمولا در آموزش مدرسه‌ای که متمرکز بر برنامه‌ای ازپیش‌تعیین‌شده و انعطاف‌ناپذیر است، امکان بروز و رشد هم نمی‌یابد. به عبارتی، فقدان ساختاری برای توجه و پرورش علاقه و استعداد نوجوانان به حوزه فیلم‌سازی احساس می‌شد که با تولد المپیاد فیلم‌سازی شاهد دمیدن هوای تازه به اتمسفر نوجوانی خواهیم بود.

ایجاد کارگاه آموزشی در المپیاد فیلم‌سازی ابتکار خلاقانه‌ای است که بستری مناسب را برای پرداختن به این‌گونه علایق و استعدادها فراهم می‌کند. با این حال، اهمیت و فواید فعالیت کارگاهی بسیار فراتر از سرگرم‌شدن کودکان و نوجوانان است که تقویت تخیل و خلاقیت نوجوانان از آن زمره محسوب می‌شود.تخیل آن هم در عرصه سینما، زیربنای خلاقیت است و بالعکس.

تخیل برای ایجاد گره و حل مسئله فیلم‌نامه و افزایش توانایی غوطه‌ورشدن در سینما بسیار مهم است. توانایی تفکر خلاق و همچنین بیان خلاقانه به گسترش تخیل کمک می‌کند.خلاقیت شکل ارزشمندی از ابراز وجود است و روش‌هایی که بروزدهنده خلاقیت نوجوانان است، به آن‌ها کمک می‌کند تا افکار، احساسات، علاقه‌ها و ناپسندهای درونی خود را درک کنند و کار گروهی در کارگاه‌های المپیاد فیلم‌سازی، زمینه‌ساز شکل‌گیری و توسعه قدرت تخیل نوجوان می‌شود.

فعالیت‌های کارگاهی ایده و فیلم‌سازی به نوجوان کمک می‌کند تا فکر کند، ارتباط برقرار کند و مسائل را برای خودش حل نماید. شکست، اولین تلاش در یادگیری است و فعالیت‌های خلاقانه راهی فوق‌العاده برای اینان فراهم می‌کند تا بیندیشند و راه‌حل‌های مختلف را برای رسیدن به آنچه می‌خواهند امتحان کنند؛ همچنین کمک می‌کند تا نوجوان اطلاعاتی را که از ایده و فیلم‌نامه خود دارد، مرتب، سازمان‌دهی، تجزیه‌وتحلیل و گره‌های ذهنی‌اش را حل کند. خلاق‌بودن، اعتمادبه‌نفس نوجوان را برای امتحان تجربیات و فعالیت‌های جدید افزایش می‌دهد، پشتکار و صبر او را زیاد می‌کند و به او یاری می‌رساند تا ایده‌های خود را توسعه دهد.

یکی از فواید این فعالیت‌ها بهبود مهارت‌های اجتماعی است؛ زیرا به‌دلیل جنبه تعاملی و مشارکتی خود، به بچه‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی‌شان را توسعه دهند.از سوی دیگر، شرکت در این کارگاه‌های آموزشی می‌تواند به بچه‌ها این توانایی را بدهد که با افرادی متفاوت از خودشان ارتباط برقرار کنند.

این شیوه کمک می‌کند تا نوجوانان مهارت‌های گوش دادن خود را توسعه دهند، احساساتشان را بیان کنند، فعالیت‌ها و اعمالشان را توصیف کنند، زبانشان را توسعه دهند و توجهشان را به جزئیات افزایش دهند. این فعالیت‌ها می‌تواند به نوجوانان کمک کند تا حسی خوب به خود داشته باشد. درواقع بهبود عزت‌نفس و حس تعلق یکی از مزایای بسیار مهم فعالیت‌های کارگاهی فیلم‌سازی است. پرورش ایده‌های نوجوانان در بستر فعالیت کارگاهی و تبدیل آن‌ها به چیزی عینی و ملموس، باعث غرور عمیق، رضایت و عزت‌نفس می‌شود.کارگاه‌های آموزشی که در زمان برگزاری المپیاد برگزار می‌شود، فرصت و فضای بیشتری برای فعالیت، مشارکت و تعامل نوجوانان ایجاد می‌کند.

به همین دلیل یکی از فواید فعالیت کارگاهی در المپیاد، امکان ابراز وجود بیشتر برای کودکان و نوجوانان است.تولید فیلم در المپیاد فیلم‌سازی و حضور در کارگاه‌های آموزشی راهی عالی برای نوجوانان به‌منظور بازتاب و مدیریت احساساتشان است.

از طریق تولید فیلم، کودکان می‌توانند آزادانه افکار و احساسات درونی خود را بیان کنند. فرایند تبدیل یک فکر به یک فیلم رئال یا انیمیشن، روشی درخشان است که به نوجوان امکان می‌دهد افکار و احساسات درونی خود را مدیریت کند و آن‌ها را در عالم واقعیت به تصویر بکشد.

فعالیت‌های کارگاهی در المپیاد به نوجوانان کمک می‌کند تا عادت‌های مثبتی همچون مهارت‌های مدیریت زمان، مشارکت اجتماعی و کار تیمی، پایداری و پیگیری را در خود تقویت کنند و برای حضور در عرصه‌های جدی اجتماعی در سنین بالاتر آمادگی لازم را به دست بیاورد.

در هفتمین دوره المپیاد فیلم‌سازی، برخلاف دوره‌های قبلی که نوجوانان در فضای محدود اردوگاه حاضر می‌شدند و آموزش می‌دیدند و فیلم می‌ساختند، در فرایند جدید در لوکیشنی به وسعت شهر زیبای اصفهان آموزش و فیلم‌سازی را تجربه می‌کنند که این از تحولات ارزشمند این دوره از المپیاد است.

زیربنای این جنبش بزرگ، برآمده از تفکرات ارزشمند مدیر فرهیخته المپیاد فیلم‌سازی، دکتر وحید ملتجی و حمایت‌های شهردار محترم اصفهان و همچنین ریاست بنیاد سینمایی فارابی است که استمرار این روند و همکاری فی‌مابین، نقش بسزایی در خلق فیلم‌سازان آینده در دوران نوجوانی دارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

10 + 19 =