جای خالی عدالت فرهنگی در فجر سینما

همن، ماه شکفتن امید و خودباوری در پرتو انفجار نور انقلاب اسلامی از ظلمت و یخ‌بندان طاغوت و استکبار و وابستگی است. در چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب در دهه فجر، بذر شکوفایی و رشد سینمای ایران اسلامی کاشته شد و امروز پس از ۴۲ سال، درخت تناور جشنواره بین‌المللی فیلم فجر پرثمر شده است.

تاریخ انتشار: 12:27 - سه شنبه 1402/11/24
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
جای خالی عدالت فرهنگی در فجر سینما

به گزارش اصفهان زیبا؛ بهمن، ماه شکفتن امید و خودباوری در پرتو انفجار نور انقلاب اسلامی از ظلمت و یخ‌بندان طاغوت و استکبار و وابستگی است. در چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب در دهه فجر، بذر شکوفایی و رشد سینمای ایران اسلامی کاشته شد و امروز پس از ۴۲ سال، درخت تناور جشنواره بین‌المللی فیلم فجر پرثمر شده است.

جشنواره فیلم فجر نماد و مصداق پیشرفت انقلاب اسلامی در عرصه هنر هفتم و عبور از فضای غالب سخیف و ابتذال موسوم به فیلم‌فارسی است و البته که تا آرمان هنر انقلاب اسلامی فاصله بسیار است؛ اما راهی که تاکنون آمده‌ایم هم طولانی و پرفرازونشیب و در نظر افکار وابسته، غیرممکن بوده است.

اصفهانِ نصف‌جهان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، اگرچه دیر اما چهارده دوره اخیر، میزبان این جشنواره بوده که لازم و مؤثر هم افتاده است و شاهد استقبال همشهریان عزیز از این جشنواره و رونق سینماهای شهر در این ایام هستیم؛ اما به نظر می‌رسد هنوز سازوکار مناسب در سطح چنین جشنواره‌ای برای استان‌ها، به‌ویژه اصفهان نداریم.

نکته اساسی، نبود عدالت فرهنگی در این زمینه است که برخی فیلم‌ها و معمولا فیلم‌های درجه‌اول، در اصفهان نمایش داده نمی‌شوند؛ البته این امر به خواست فیلم‌ساز است که در شهرستان نمایش داشته باشد یا خیر و به نظر می‌رسد جشنواره‌های فیلم فجر استانی باید رسما شعبه‌ای از جشنواره پایتخت باشد و در قوانین و چهارچوب‌ها بازنگری شود.

از دیگر سو، انتظارها از برگزاری چنین جشنواره‌هایی در استان، رونق در زمینه‌های گوناگون فرهنگی، هنری و حتی اقتصادی است که متأسفانه تاکنون این انتظارها پاسخ داده نشده است و امیدواریم مسئولان شهری و استانی برای سال آینده تمهیدهای لازم را بیندیشند و در این مسیر از هم‌اکنون از نظرهای اصحاب هنر و رسانه و همچنین فعالان فرهنگی و اقتصادی استفاده شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار + ده =