در گفت‌وگو با مسئولان و کارشناسان به این موضوع پرداختیم که آیا امسال شهر حال و هوای دهه فجر را داشت؟

طلوع کم‌رنگ فجر در افق اصفهان

کمی که به عقب برمی‌گردم و دوران دانش‌آموزی را مرور می‌کنم. شاید ماه بهمن را بیشتر از هرماه دیگر دوست داشتم. ماه بهمن که جوانه می‌زد، شوری در مدرسه حاکم می‌شد که مرور خاطراتش هنوز لذت‌بخش است.

تاریخ انتشار: 09:44 - چهارشنبه 1402/11/25
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
طلوع کم‌رنگ فجر در افق اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ کمی که به عقب برمی‌گردم و دوران دانش‌آموزی را مرور می‌کنم. شاید ماه بهمن را بیشتر از هرماه دیگر دوست داشتم. ماه بهمن که جوانه می‌زد، شوری در مدرسه حاکم می‌شد که مرور خاطراتش هنوز لذت‌بخش است.

در کنار حال و هوای شهر که عوض می‌شد، حال و هوای من هم در مدرسه تغییر می‌کرد .هرروز آذین‌بندی مدرسه و رباییدن گوی سبقت از کلاس‌های رقیب در تزیینات دهه فجر یکی از سرگرمی‌های جذاب بود. هر چه داشتیم می‌آوردیم تا دهه فجر و بهمن کلاسمان تک شود در مدرسه. دورهم جمع می‌شدیم و برای نمونه‌شدن همه خلاقیتمان را خرج می‌کردیم و چه خوش می‌گذشت به ما.

شاید بعضی‌ها بگویند خوب آن روزها سال‌های اول انقلاب بود و شعف داشتن و هیجان برای گرفتن سالگرد به بهترین شکل، طبیعی بود و حالا که 45 سال گذشته دیگر نیازی به آن شور و شعف نیست. اما دهه فجر و جشن انقلاب برای ما یک رویداد بزرگ ملی است که باید هرسال با بهره‌گیری از روش‌های نوین و خلاقیت‌های شهری صحنه‌های جذاب و خاطرات ماندگارتری در ذهن‌ها باقی بگذارد. دهه فجر یک جشن ملی است و این جشن باید با آذین‌بندی شهر و برپایی برنامه‌های جذاب خاطره‌ساز شود.

ما در آذین‌بندی، گذشته پرفروغی داریم

آذین‌بندی شهر و این فرهنگ زیبا از گذشته‌ها به ما به ارث رسیده و تاریخچه قوی در آن داریم. با توجه به بضاعت گذشتگان و نوآوری‌های امروز باید آذین‌بندی شهر تنوع و خلاقیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد؛ اما دهه فجر امسال این خلاقیت و متفاوت‌تربودن را به مردم القا نمی‌کرد. این را به‌راحتی وقتی در خیابان‌های مختلف شهر تردد می‌کردم، دیدم. در میادین بزرگ و برخی چهارراه‌ها تزئینات خوبی دیده می‌شد؛ اما هرچه از مرکز و خیابان‌های شهر دورتر می‌شدیم خبری از آن هیاهو و جشن بزرگ انقلاب نبود.

برپایی جشن برای انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه شاید مختص ما نیست و این اتفاق در کشورهای دیگری که اثری از انقلاب و تحول داشته‌اند دیده می‌شود.

انقلاب فرانسه با حمله نیروهای انقلابی به باستیل، در ۱۴ ژوئیه ۱۷۸۹ آغاز شد و این انقلاب رویدادی ملی برای فرانسه است. برای برپایی جشن در این روز، ارتش فرانسه طی مراسم باشکوهی در طول خیابان شانزلیزه رژه می‌رود و در شهرهای مختلف فرانسه، مراسم آتش‌بازی در شب‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ژوئیه برگزار می‌شود.

آذین‌بندی شهر و آمادگی شهر برای این جشن هم متفاوت است. برگزاری این‌گونه جشن‌ها و مراسم‌ها را در روسیه و ژاپن هم می‌توان دید. یکی از مباحث مهم امروز شهر برای بهتر جلوه‌دادن محیط شهری آذین‌بندی برای مناسبت‌های مختلف است. طبق تعریف‌های آکادمیک استفاده از نورپردازی و ریسه‌بندی در قالب‌های مختلف، برای آذین‌بندی خیابان‌ها و میدان‌ها و فضاهای تفریحی شهر برای ایجاد فضایی شاد و هیجان‌انگیز برای شهروندان و حفظ و ارتقای هویت فرهنگی و ملی است. این هویت در مناسبت بزرگ ملی مثل دهه فجر که امسال به 45سالگی خودش رسید، باید جلوه‌ای چندبرابر می‌داشت. برپایی جشن و آذین‌بندی باید تمام‌قد، دهه فجر را به رگ و مویرگ شهر می‌چشاند.

بر اساس تقویم رویدادهای ملی‌مذهبی شهر آذین می‌شود

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان، سکان‌دار تزیین و آذین‌بندی شهر در مناسبت‌های مختلفی ملی و مذهبی است. حمید قنادنیا معتقد است که آذین‌بندی و المان‌های شهری اصفهان با نظر نخبگان و شهروندان تصمیم‌گیری و نصب می‌شود. او می‌گوید: نمادهای شهری شامل نمادهای ثابت، موقت و مناسبتی (ملی و مذهبی) سر چهارراه‌های اصلی در مدت‌زمان محدودی نصب می‌شود که این سازمان در حوزه آذین‌بندی با حوزه معاونت فرهنگی ‌تفریحی شهرداری، خدمات شهری و روابط عمومی شهرداری تصمیم‌گیری می‌کند.

قنادنیا در خصوص روند فعالیت این ستاد برای برنامه‌ریزی آذین‌بندی شهر به اصفهان زیبا می‌گوید: از ابتدای سال برای رویدادها، برنامه‌ها، جشن‌ها و اتفاقات ملی‌مذهبی تقویم تهیه شده که زیباسازی در حوزه المان‌سازی، نصب پرچم‌ها و ریسه‌های عرضی وارد این تقویم می‌شود. تبلیغات شهری با روابط عمومی و برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ها با معاونت فرهنگی شهرداری است.

ستاد آذین‌بندی اما وظیفه مهم‌تری را بر عهده دارد که متشکل از سازمان‌های ذکرشده و سازمان پارک‌هاست تا از ظرفیت آن‌ها در مناسبت‌های مختلف استفاده شود. بنا به گفته قنادنیا، ستاد آذین‌بندی مناسبت‌های ملی‌مذهبی را در ماه‌های مختلف مشخص می‌کند و شعار یکسان برای هر مناسبت تهیه می‌شود و خرد جمعی برای برنامه‌ها به جمع‌بندی می‌رسد و خروجی اتاق فکر ستاد به مناطق برای اجرا به‌صورت یکسان، ابلاغ می‌شود.

او با اشاره به سطح‌بندی در آذین‌بندی اظهار می‌کند: بنا به مناسبت‌های پیش رو استفاده از ظرفیت‌ها سطح‌بندی می‌شود. برخی مناسبت‌ها سطح یک است که باید از تمام امکانات برای آذین‌بندی استفاده کرد و برخی درجه‌های دیگری دارد که شاید چند نماد مثل پرچم و ریسه استفاده شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در دفاع از عملکرد ستاد آذین‌بندی برای تزیین شهر به مناسبت دهه فجر تصریح می‌کند: آذین‌بندی دهه فجر سطح یک است و از تمام ظرفیت‌ها استفاده شده است.

به گفته قنادنیا، برای این دهه ریسه‌بندی و آذین‌بندی سر چهارراه‌ها و میادین اصلی و معابر به‌خوبی استفاده شد. دو هزار پرچم در نقاط نصب و 40 المان در میادین اصلی به کار گرفته شد. روابط عمومی هم از تمام ظرفیتش استفاده کرد و همه مناطق شهرداری و معاونت‌ها از تمام ظرفیت‌هایشان برای برگزاری این آیین استفاده کردند.

او در ادامه به اتاق فکر برای اجرای آذین‌بندی در مناسبت‌ها اشاره کرده و می‌گوید: در اتاق فکر برای برگزاری مناسبت‌ها و رویدادهای مختلف تصمیم‌گیری می‌شود که کدام معاونت و با چه سطحی کار انجام دهد.

تداخلی آذین‌بندی‌ها به دلیل نزدیکی مناسبت‌ها به هم

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان اما در پاسخ به این سؤال که امسال آذین‌بندی شهر با توجه به اتاق فکر قوی در ستاد آذین‌بندی و با توجه به ۴۵ سالگی انقلاب درخور بوده است یا خیر، تصریح می‌کند: المان‌های زیبایی در شهر به کار گرفته شد و با تمام قوا وارد شدیم. البته آذین‌بندی شهر با توجه به اینکه مناسبت‌ها اکثر نزدیک به هم است و گاهی تداخل دارد و کار سخت می‌شود؛ اما در کل قابل‌قبول بود. تلاش کردیم برای دهه فجر از ظرفیت و مشارکت هیئت‌ها و نهادهای مردمی استفاده کنیم. در عید غدیر 70 هزار متر آذین‌بندی توسط همین ظرفیت‌ها انجام شد و برای نیمه شعبان هم قرار است از ظرفیت هیئت‌ها استفاده کنیم و معتقدیم هر چه از ظرفیت نیروهای مردمی استفاده بیشتری بشود، برای شهر بهتر خواهد بود و باید به سمت مردمی‌کردن برویم.

تلاش ما استفاده از ظرفیت مردمی و فرهنگی شهر است

قنادنیا با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی شهر، می‌گوید: در دهه فجر امسال جلو مساجد و هیئت‌ها را آذین‌بندی کرده بودند که بسیار تأثیرگذار بود. او در خصوص آذین‌بندی مناطق حاشیه و حومه شهر هم می‌افزاید: برای نصب پرچم در رینگ سوم همه مناطق لحاظ شده بود و در آذین‌بندی شهر برای همه مناطق یک دستورالعمل ارسال شد تا در همه مناطق به یک‌شکل عمل کنند.

رونمایی از دیواره پیکسلی سه‌بعدی در میدان آزادی تا پایان سال

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان به استفاده از تکنولوژی جدید برای تزیین شهر در مناسبت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: تلاش می‌کنیم برای سال آینده از تکنولوژی جدید استفاده کنیم و از دیواره پیکسلی سه‌بعدی در میدان آزادی تا پایان سال رونمایی می‌شود.

این دیواره برای مناسبت‌ها مختلف قابل‌استفاده است. در میدان بزرگمهر نیز یک سازه نوری سه‌بعدی نصب شده که در ایام دهه فجر استفاده شد. بهره‌مندی از المان نوری برای کف معابر را هم در دستور کار داریم. این تکنولوژی در روز مادر در چهارباغ و دیواره چهارباغ استفاده شد و ظرفیت بهره‌مندی از تکنولوژی جدید را در دستور کار داریم و سال آینده استفاده بهتری خواهیم کرد.

باید آتش توپخانه جدی داشته باشیم

کارشناس زیباسازی شهری با اشاره به اینکه در استفاده از نمادهای شهری برای آذین‌بندی باید بر اساس تقویم شهری حرکت کرد، می‌گوید: ما مناسب‌های مختلف ملی تاریخی و مذهبی، رویدادی و وقایع جاری داریم که با استفاده از نماد شهری مثل آذین‌بندی در دید بصری مردم قرار می‌دهیم.

محمد کاروان اظهار می‌کند: دهه فجر و 22بهمن هم یک مناسبت ملی‌تاریخی است که با توجه به اهمیت آن باید ویژه به آن پرداخت. او با تأکید براینکه برای آذین‌بندی اولین کار داشتن دسته‌بندی و تقسیم‌بندی رویدادهاست، می‌افزاید: در زیباسازی شهری و آذین‌بندی برای رویدادهای ملی‌مذهبی طبق تقویم عمل می‌کنیم و برای مناسبت‌هایی که ناگهان اتفاق می‌افتد، باید خودمان را آماده نگه داریم و ضربتی عمل کنیم.

او با اشاره به اینکه مناسبت 22بهمن بزرگ‌ترین مناسبت ملی است، تأکید می‌کند: باید در این دهه آتش توپخانه جدی داشته باشیم و آن را در شهر بروز بدهیم. آذین‌بندی‌ها همیشه متناسب با آن رویداد برنامه‌ریزی می‌شد و با توجه به سطح آن از نمادهای شهری استفاده می‌شد؛ اما در مناسبت دهه فجر همه نمادهای شهری در عرصه‌های ثابت و متحرک استفاده می‌شود.

اصفهان صاحب سبک و مدل است

کارشناس زیباسازی شهری با اشاره به اینکه می‌توان به عملکرد شهرداری در خصوص آذین‌بندی شهر به مناسبت دهه فجر نمره قبولی داد، تصریح می‌کند: اتفاقات مختلفی انجام شده بود و در جمیع جهات اصفهان نسبت به شهرهای دیگر بسیار جلوتر و صاحب سبک و مدل است.

کاروان معتقد است، در زیباسازی ممکن است برخی خلاقیت‌هایی که کار می‌شود به‌خوبی دیده نشود و این طبیعی است. اتاق فکر زیباسازی چهارضلعی است و از تیم تحقیق که ایده‌های مختلف را بررسی می‌کند، تیم خلاقیت و ترکیب ایده‌ها، تیم کارشناسی و بحث فنی و تیم مدیریت که منجر به ارائه ایده‌ها در شهر می‌شود، تشکیل می‌شود که در اصفهان اتاق فکری مؤثری دیده می‌شود.

در خیابان‌های فرعی نشانی از آذین‌بندی نبود

حجت‌الاسلام علیرضا ناجی، مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و مسئول ستاد دهه فجر استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» در خصوص عملکرد شهرداری در حوزه آذین‌بندی شهر در دهه فجر امسال می‌گوید: به لحاظ طراحی المان‌ها، سازمان زیباسازی طرح قشنگ و تمیزی ارائه کرده بود.

آذین‌بندی خیابان‌های اصلی و میادین خوب بود؛ ولی در خیابان‌های فرعی که تعدادشان هم کم نبود، هیچ اثری از آذین‌بندی وجود نداشت. او با گلایه از آذین‌بندی دهه فجر امسال تصریح می‌کند: مسیرهای فرعی به‌شدت از آذین‌بندی خالی بود و در بسیاری از مناطق معاونت‌های فرهنگی به‌عنوان یک دغدغه فرهنگی وارد عمل نشده بودند.

مسئول ستاد دهه فجر استان اصفهان از انتقاد بسیاری از مردم از پررنگ‌نبودن آذین‌بندی شهر در دهه فجر می‌گوید و ادامه می‌دهد: امسال ورود پررنگی به دهه فجر نشده بود. باتوجه به اینکه حساسیت دهه فجر امسال بعد از جریان «زن زندگی آزادی» و نزدیکی آن با انتخابات و ایام شعبانیه و نیاز مردم به شادی به مدیریت شهر رسانده شده بود؛ اما آن‌چنان‌که باید، شهر مزین نشد.

حجت‌الاسلام ناجی برپاشدن خیمه‌های انقلاب با برنامه‌ریزی شورای هماهنگی تبلیغات و اجرای نیروهای بسیج و هیئت‌ها، اظهار می‌کند: کانون‌های فرهنگی مساجد وارد کار شدند و در خیمه‌هایی که برپا کرده بودند، تزیینات و پذیرایی‌های مفصلی داشتند؛ اما خارج از خیمه‌های انقلاب، ما شاهد مشارکت مردمی برای تزیین شهر نبودیم.

او در ادامه با تأکید بر اینکه با توجه به تعداد مناسبت‌های و برنامه‌های اجراشده ظرفیت‌ها برای مراسم دهه فجر شکسته شد، می‌افزاید: امسال به خاطر برنامه‌های مفصلی که برای غزه، نماز باران، دختران حاج قاسم و اعتکاف انجام شد، شاهد برنامه مفصلی برای دهه فجر نبودیم. به شهرداری هم نمی‌توان خرده گرفت؛ چون با حجم زیاد کارها، با تمام قوا به میدان نیامدیم و خود ما هم در حوزه دهه فجر بدهکاریم وچندان قوی عمل نکردیم. باید مدیریت شهری و ارگان‌های فرهنگی از آذرماه برای دهه فجر برنامه‌ریزی کنند تا اقدامات مؤثر و قابل قبولی برای شهر رخ بدهد.دهه فجر 45سالگی انقلاب هم گذشت و به دفتر خاطرات پیوست؛ اما این فرصت نابی برای جان‌بخشیدن به شهر و جاری‌ساختن زندگی و فرصتی برای متفاوت‌ساختن فضای شهری و تقویت روحیه ملی برای مردم است که در هیاهوی شهر گم نشوند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

16 − 12 =