کاهش ۲۵ درصدی ترافیک با اجرای طرح تعریض‌بخشی از بزرگراه شهید خرازی

دو میلیون و ۱۳۰ هزار مترمربع از مساحت منطقه یک را بافت فرسوده تشکیل داده است که بیشتر آن در محله‌های علی‌قلی‌آقا، درب‌کوشک، بیدآباد، خلجا، الیادران و لنبان است.

تاریخ انتشار: 13:02 - یکشنبه 1402/11/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاهش ۲۵ درصدی ترافیک با اجرای طرح تعریض‌بخشی از بزرگراه شهید خرازی

به گزارش اصفهان زیبا؛ دو میلیون و ۱۳۰ هزار مترمربع از مساحت منطقه یک را بافت فرسوده تشکیل داده است که بیشتر آن در محله‌های علی‌قلی‌آقا، درب‌کوشک، بیدآباد، خلجا، الیادران و لنبان است. در واقع ۳۴ درصد منطقه یک را بافت فرسوده و ۴۰ درصد را حریم تاریخی تشکیل می‌دهد.

سرانه روزانه تولید پسماند تر در این منطقه بر حسب نفر ۶۶۰ گرم است و سهم رفت‌وروب مکانیزه ۳۴.۳ درصد کل مساحت معابر نظافت شده، درواقع روزانه یک‌میلیون و ۸۹۲ هزار و ۳۱۳ مترمربع است. سرانه روزانه تولید پسماند خانگی برحسب نفر ۷۹۵ گرم و جمع‌آوری پسماند تر ۵۲ هزار و ۷۴۱ کیلوگرم است؛ همچنین متوسط روزانه جمع‌آوری پسماندهای خانگی ۶۳هزار و ۵۳۷ کیلوگرم است.

تعداد سپتینگ‌های سطح منطقه نیز شش مورد است و ۲۶۸۰ حلقه چاه جذبی وجود دارد، همچنین در ۱۴ نقطه رفع آب‌گرفتگی انجام شده و ۱۷ کانال هدایت آب تعبیه شده است. در سطح این منطقه ۲۳ چاه خشک شده و ۱۱ چاه فعال وجود دارد. در ساختمان فرهنگسرای پرسش و ساختمان شهری نیروگاه‌های خورشیدی پنل‌های خورشیدی نصب شده است. تعداد ۴۵ آب‌نما در مساحت ۳۶۱۴ مترمربع تعبیه شده است.

مساحت کل فضای سبز منطقه یک شهرداری اصفهان ۵۴۹هزار و ۵۳۹ مترمربع، میزان چمن معمولی ۱۴ هزار و ۱۱۱ مترمربع و چمن متحمل ۳۹۵۳ مترمربع است، همچنین ۷۲هزار و ۶۷۸ اصل درخت در سطح منطقه وجود دارد. تعداد چهار پارک شهری شامل پارک زاینده‌رود، کودک، وحید و پارک سی‌وسه‌پل در سطح این منطقه وجود دارد و علاوه بر آن ۱۲ پارک محلی به مساحت ۱۴۹ هزار و ۹۴۳ مترمربع و هفت پارک همسایگی به مساحت ۶۵۹۳ در منطقه قرار دارد.

با توجه به مباحث کمبود آب و خشک‌سالی، برنامه‌ریزی شد که مخزن آب ۵۰۰ هزار لیتری که در میدان جمهوری است را تا پایان سال جاری افتتاح و برای آبیاری درختان در تابستان استفاده کنیم. سال گذشته همکارانم سخت تلاش کردند تا یک درخت هم خشک نشود که امیدوارم سال جاری باوجوداین مخزن آب، آبیاری فضای سبز با کمترین مشکل مواجه باشد.

با توجه به وجود بیمارستان‌ها و هتل‌ها در این منطقه، ترددهای بسیار زیادی در منطقه یک انجام می‌شود و به‌نوعی مرکز تردد ترانزیتی است، همچنین بخش مواصلاتی خطوط اتوبوس و ارتباطاتی که مردم نیاز دارند تا در این منطقه برقرار شود، موجب شده است رفت‌وآمد و تردد در این منطقه بسیار زیاد باشد که این موضوع مسئولیت ما را سخت می‌کند.

علاوه بر ترافیک، آلودگی هوا در این منطقه بیش از سایر مناطق است، همچنین با توجه به وجود بافت فرسوده مشکلات تردد در محلات نیز زیاد است. به دلیل وجود بافت فرسوده در این منطقه حدود ۱۸۶ گلوگاه شناسایی شده که شهروندان را برای تردد دچار مشکل کرده است.

در مدتی که فرصت خدمت‌رسانی داشته‌ام، حدود ۷۶ پروژه در حوزه‌های مختلف عمرانی ازجمله ترافیکی و خدمات شهری آغاز، تمام یا ادامه داده شده است؛ البته بیشترین مطالبات مردم از ما اقدامات در حوزه ترافیکی است.

پل صاحب روضات یک پل استراتژیک است

که مناطق یک و ۹ را به یکدیگر متصل می‌کند در حال حاضر چهار پروژه شاخص در سطح این منطقه در حال اجراست؛ اولین پروژه ایستگاه‌های مترو است که در حال حاضر دو ایستگاه خلجا و صاحب روضات را در حال احداث داریم. هرچند شهروندان از اتفاقات زیر زمین اطلاع ندارند، همکاران ما در سازمان قطار شهری و مترو شبانه‌روزی مشغول فعالیت هستند تا این دو ایستگاه فعال و به ناوگان قطار شهری اضافه شود.

آزادسازی در این دو بخش تمام و عدد قابل‌توجهی هزینه شده است؛ از طرفی تمام عملیات زیرِزمین است و تعداد زیادی از کارگران و مهندسان در این پروژه مشغول فعالیت هستند که امیدواریم راه‌اندازی و بهره‌برداری آن به‌زودی انجام شود؛ چراکه تأثیر زیادی در روان‌سازی ترافیک منطقه دارد.
تردد در بزرگراه شهید خرازی با مشکل مواجه بود و به‌طور کامل متوقف می‌شد، ازاین‌رو سال جاری دو اقدام خوب انجام شد؛ بازگشایی گلوگاه‌های مسیر اتوبان و لکه‌های فضای سبز که جزو گلوگاه‌های ترافیکی محسوب می‌شد و آزادسازی آن سال‌ها جزو دستور کار بود؛ مهر سال جاری این گلوگاه‌ها آزادسازی و یک باند به مسیر بزرگراه اضافه شد و با مطالعاتی که توسط معاونت ترافیک انجام شده است، در این قسمت ترافیک حدود ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

این اقدام حدفاصل ورودی پل شهید مطهری تا خروجی خیابان خرم انجام شده است و لکه‌هایی که در این فاصله وجود داشت، از دو طرف حذف شد که این اقدام در کاهش ترافیک تأثیر زیادی داشت و شهروندان نیز رضایت خود را اعلام کردند. پروژه بعدی پل صاحب روضات است که به‌طور مشترک توسط مناطق یک و ۹ شهرداری در حال اجراست. سال‌ها قرار بود این پل اجرا شود که سال جاری همکارانم این طرح را تحقق بخشیدند. پل صاحب‌روضات ترافیک را در محدوده خیابان جهاد و محلات الیادران و جوزدان کاهش می‌دهد.

پل صاحب روضات یک پل استراتژیک است که مناطق یک و ۹ را به یکدیگر متصل می‌کند؛ درواقع خیابان صاحب روضات را به خیابان بهستان در منطقه ۹ متصل می‌کند و موجب کاهش چشمگیر ترافیک و ایجاد یک حلقه ترافیکی می‌شود، با تلاش همکارانم در سازمان عمران شهرداری این پل تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود. پل صاحب‌روضات ترافیک را در محدوده خیابان جهاد و محلات الیادران و جوزدان نیز کاهش می‌دهد، همچنین این پل موجب کاهش ترافیک در هر دو منطقه، حتی خیابان آتشگاه می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دوازده − نه =